• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Anonym
    Anonym (Me) skrev 2012-03-18 13:06:33 följande:
    Vad är det för källa du vill att jag ska visa? Alla arbetslösa? De personer jag personligen känner som resonerar så? Hon här i tråden som inte vill flytta? Annat?

Jobb finns för det mesta men det är inte säkert att det ligger 5 minuter ifrån där man bor och alltför ofta verkar det som att folk är för fina för vissa jobb. Jaha, vad är det för jobb man tror at tman kommer att få utan utbildning och erfarenhet? Gymnasieutbildning är inte mycket att hänga i granen, så man får ta det som bjuds och där det bjuds. Easy as that.  
    Du påstår att folk är lata och inte vill flytta. Folk generellt.
    Att du känner några som inte vill kan är ok om du förklarar hela deras livssituation!
    Du uttalar dig generellt och ska således kunna visa upp en källa på att ditt påstående stämmer eller så får du förklara att du känner ett FÅTAL och de FÅTALIGA väljer att stanna. Simple as that.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
  • Nanime
    Anonym skrev 2012-03-18 13:07:57 följande:
    Sen 15-20 år får man elen utöver. Det efter en mycket uppmärksammad dom.
    Du kan inte jämföra med hur det var då med hur det är idag, det är stor skillnad och därför blir diskussionen snedvriden när du jämför med den gamla goda tiden.
    Nej, det jag pratar om var för 3 år sedan och jag frågade specifikt om hushållsel när jag började där och det enda som jag skulle få utöver var saker som glasögon eller tandvård OM det ansågs vara extremt nödvändigt.
  • Nanime
    Anonym (k) skrev 2012-03-18 13:08:55 följande:
    Jag vet inte riktigt hur du läste mitt inlägg... Det man får extra för är hemförsäkring, a-kassa, el och lokala resor (det sista är frivilligt för kommunen och det är olika hur man bedömer det, och beror oftast på hur kommunen ser ut).

Det man inte får extra för är telefoni, TV-licens och personförsäkringar.

Det finns, eftersom det är kommunalt självstyre, skillnader mellan kommuner. Däremot ska alla ligga på minst riksnorm.
    det var inte ett citat till dig, men okej ;P jag har svarat till en annan..
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 13:11:15 följande:
    Även vanliga arbetare hade lägre levnadsstandard jämför med i dag, så vart vill du komma? Samhället utvecklas. Ska fattiga människor stå kvar i 60-talets SVerige eller ska även de få ha en tv och en billig dator? Ska deras barn kunna hitta information och göra läxor och skicka in via nätet eller ska de klara sig utan och vara en andra klassens medborgare?
    Varför nöja sig med 60-talet? Jag fattar inte varför det finns en magisk gräns där. Kan någon förklara?

Man kan lika gärna låta fattiga människor leva på 1800-talsstandard med fattighus och tvångsplacering på barnhem för de som är fattiga och har barn. Det är redan föreslagit i tråden att fattiga ska leva på lever och vitkål så tanken är inte så långt ifrån.

Det för en bra sak med sig. När vi föser ihop alla fattiga i fattighus kommer en massa lägenheter bli lediga och därmed har vi trollat bort bostadsbristen. Det finns alltså bara fördelar med att backa tillbaka 200 år i samhällsutvecklingen.
  • modesto
    Anonym skrev 2012-03-18 13:05:12 följande:
    Många som lever på försörjningsstöd lever de facto under existensminimum. Det är ju faktiskt inte så att människor som pga av arbetslöshet eller sjukdom bara har kostnader som täcks av normen. Alla är inte unga som ännu inte dragit på sig kostnader under sitt tidigare yrkessamma liv.

Kostnader som de endast kan bli av med om de låter det gå till kronofogden. Kan vara kvarstående lån från en fastighetsförsäljning, många har nämligen fått sälja sina bostäder med förlust.

Hur många tror att de som bor på orter där stora företag flyttar från landet, läggs ner eller går i konkurs får ut vad de har i lån på sina fastigheter. 
    ja det är nog så blir det för höga levnadsomkostnader. alla vill ha ett hus och tror att de ska alltid ha ett jobb och aldrig bli sjuka, sen kanske skiljer sig, förlorar ett jobb och säljer huset med förlust, så måste de betala resten av livet för något som de inte ens har. att äga ett hus eller en lägenhet är en riktig "lyxfälla" för då har man inte rätt till socialbidrag om man råkar ut för svårigheter och det går inte alltid sälja med vinst. 
  • Anonym
    Nanime skrev 2012-03-18 13:14:35 följande:
    Nej, det jag pratar om var för 3 år sedan och jag frågade specifikt om hushållsel när jag började där och det enda som jag skulle få utöver var saker som glasögon eller tandvård OM det ansågs vara extremt nödvändigt.
    Det är fel och du lär ha hittat den enda kommunen som bryter mot lagen när det gäller elen.
  • Anonym (Me)
    Loket skrev 2012-03-18 11:58:01 följande:
    Om du läser mitt föregående inlägg igen så framgår det där att ca 70% åter är i sjukförsäkringen och totalt sett är det drygt 90% av de som utförsäkrats ej har ett jobb varken på heltid eller deltid det beror inte främst på att de är lata jävlar utan pga att de ej kan jobba pga sjukdom.

Alliansen gick hårt ut med att fusket var stort inom sjukförsäkringen, gunnar axen påstod tex att fusket var uppemot 25% bland dem som har sjukersättning så för att bevisa alliansens tes så lät man genomföra 3 oberoende utredningar för att utröna hur omfattande fusket var, två genomfördes av försäkringskassan och en av delegationen för felaktiga utbetalningar. Samtliga kom fram till att fusket inte var i närheten av det alliansen påstått utan det medvetna fusket anses ligga på ca 0,5-1% dvs långt ifrån de uppemot 25% som axen malde på om.

Vidare så har alliansen gjort stort  nummer av att fusket med VAB (dvs vård av barn) är omfattande så man införde en anmälningsplikt / registrering på dagis där personalen skall fylla i om ett barn är närvarande eller ej så att försäkringskassan sedan kan jämföra deras dokumentation med påstådda vab-dagar som en förälder har tagit ut.

Även här påstod alliansen att fusket var stort och att den genom deras nya åtgärder skulle minska kraftigt men efter det infördes så har inte vab-dagarna minskat utan tvärtom ökat så nu är man inne på att ta bort dessa regler från försäkringskassans sida då det anses dyrt och ineffektivt

För att återgå till de som är sjuka så låt mig ställa en retorisk fråga om än viktig sådan, vad anser du att en sjuk person skall få / klara av att göra för att fortsatt kunna kalla sig sjuk och få ersättning från staten?

Får denna person klara av att handla själv, städa, tvätta sig, äta/laga mat eller kanske vattna blommorna / rensa rabatten kanske en gång i veckan vilket tar 30 minuter, eller är dessa saker att likställa med arbete enligt dig

För att anses ha en arbetsförmåga så skall man kunna jobba minst 25% eller 2h/dagen enligt de regler som finns idag.

Vidare undrar jag om du tycker folk som fötts sjuka får skylla sig själv t.ex. folk med svåra funktionshinder neurologiska skador osv det låter faktiskt så på ditt resonemang. En annan fråga som givetvis dyker upp är vad folk som fötts sjuka eller blir sjuka i ung ålder innan de hunnit börja jobba skall leva på om de ej får sjukersättning är det socialbidrag, sina anhöriga eller allmosor från allmänheten dessa skall hoppas på?

Slutligen så är det värt att påminna om att andelen unga sjuka med aktivitetsersättning (samma som sjukersättning men är man under 30 år kallas det aktivitetsersättning) har ökat kraftigt sedan alliansen tog makten, inte sjunkit. Vidare så är de flesta med sjukersättning personer som är 55-64 år och som har jobbat större delen av sitt liv.
    Hela ditt långa raljerande till trots... Är man sjuk så är man. De flesta sjuka hade klarat av att arbeta deltid åtminstone, med rätt arbete. Tycker du att det är rimligt att påstå att ett land som Sverige skulle ha så pass många människor som är så pass sjuka att de alls inte kan arbeta?

Av alla de aktiviteter du raddat upp anser jag att följande skulle kunna  likställas med arbete  beroende på omfattning:
    handla själv - nej, om man tar närbutiken på 15 min. Ja, om man åker till ett köpcenter, flanerar runt i flera timmar, bär en massa tunga grejer, etc. 
    rensa rabatten - nej, om rabatten innebär området under 2 små rosbuskar. Ja, om man har rabatter runt hela huset  + mot gatan, etc, så att det tar flera timmar och krävande arbetsmoment att rensa

Sedan att så många ungdomar är sjukskrivna är inte förvånande. Dels är de söndercurlade, har aldrig behövt ta anvar för något och dels så är de "sjuka" så fort de är lite nere (oj, depression av högsta grad), så fort de har lite bakfyllehuvudvärk (oj, hjärnhinneinflammation), så fort jobbet är lite tråkigt (oj, de är utbrända), o.s.v., o.s.v.    
  • Nanime
    Nanime skrev 2012-03-18 12:28:28 följande:
    Exakt, så om man får hyran+3800 så blir det inte mycket över, speciellt inte om man deltar i något program där man har heltidspraktik(man kan inte dra ned på maten för då orkar man inte praktiken) och praktiken inte ligger på gå/cykelavstånd. Där jag bor så godkändes inget utöver normen, om det inte var glasögon, tandvård eller sjukhusbesök(här krävdes dessutom kostnadsförslag innan man ens kunde boka en tid). Resten fick man prioritera fram från den summan man fick. Det jag menade med mitt inlägg var man inte alls får 5000 utöver hyran, utan som här, till exempel 3800 oavsett vad man har för utgifter runtomkring och då blir det inte mycket över.
    Detta skrev jag till ditt inlägg, "k".
    Så var det när jag gick där och så fick jag förklarat för mig att det var av min handläggare, detta var ca3-4 år sedan så det är inte allt för gamla regler heller. Då måste de ha gjort sjukt fel i så fall...
  • Anonym
    modesto skrev 2012-03-18 13:17:52 följande:
    ja det är nog så blir det för höga levnadsomkostnader. alla vill ha ett hus och tror att de ska alltid ha ett jobb och aldrig bli sjuka, sen kanske skiljer sig, förlorar ett jobb och säljer huset med förlust, så måste de betala resten av livet för något som de inte ens har. att äga ett hus eller en lägenhet är en riktig "lyxfälla" för då har man inte rätt till socialbidrag om man råkar ut för svårigheter och det går inte alltid sälja med vinst. 
    Ändå har långt ifrån alla som lever fattigt en gång sålt huset med förlust.
    Finns det någon annan förklaring tror du?
    Mer än att socialbidragstagare alltis super, röker, går på lyxkrogar och nu säljer villor med förlust.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?