• Wittra

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Kimona skrev 2012-03-17 17:53:44 följande:
    Jag lever inte på socialbidrag. Jag hade socialbidrag efter att jag tog studenten eftersom jag var arbetssökande och min mamma krävde pengar jag inte hade. Levde på soc från sommaren 2009 fram till januari 2011 då jag blev utkastad av min mamma och tvingades flytta till min pojkvän. Han studerade och då hade jag inte längre rätt till socialbidrag, eftersom de tyckte att hans studiemedel + lån skulle försörja oss båda

Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
  • Wittra

Manglade igenom tråden och håller med och håller inte med. de människor som är såpass illa ute så dem inte kan köpa mat åt sig och sina barn är det fruktansvärt synd om. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att inte kunna äta.

MEN. Det finns också grader i detta. Jag vet t.e.x att Aftonbladet kört massa konstiga artiklar om människor som sägs leva fattigt. Men då pratar vi inte avsaknaden av mat på bordet, möjligheten till vård. Nej i många fall har det istället nämnts saker som att barn får vara hemma under sommaren. Jaha? Jag var oftast hemma på sommaren som barn. Mina föräldrar drog inte iväg på massa saker, vi bodde på landet och jag har minnen av att jag lekte med grannungar, byggde kojor, cyklade osv.

Att inte kunna äta sig mätt, inte kunna besöka läkaren, inte kunna få glasögon etc etc är en slags fattigdom. Att behöva stanna hemma om sommaren är det INTE. Det har gått någon slags inflation i det där begreppet. För mig är ju ordet _fattigdom_ just avsaknd av de mesta basala behoven, såsom mat exempelvis.   

• Wittra
    Anonym skrev 2012-03-18 14:07:37 följande:
    Du tycker att det inte spelar någon roll om skolkamraterna kan se på ett barn att det är fattigt?
    Du tycker att det är bra för barn att känna sig i underläge redan från låg ålder?
    Vilka tror du det är som skolkar sig igenom högstadiet, kan det möjligen vara de barn som redan från början känt sig som förlorare?

Jag pratar inte om att barn eller vuxna behöver ha dyra märkesvaror eller att det är fel på second-hand, jag pratar om något helt annat. Barn som har några få klädesplagg de växlar mellan, inte ordentliga ytterplagg, plagg som är antingen för stora eller för små, att alla kläder är slitna och urblekta osv. Nu pratar jag om barn som inte längre leker och skitar ner sig.

Alla de som räknas som fattiga har inte försörjningsstöd.
    Alla fattiga är inte ensamtående unga vuxna.

Varför tog inte de som gick på universitetet extra jobb så de kunde laga sina tänder istället för att dra ut dem? 
    Men herregud, ungar mobbas och retas för allting! Jag hade verkligen inga fula eller omoderna kläder på mig som barn, jag kom iaf inte undan gliringar och taskigheter. Man får väl lära sina barn att allt går inte att få, att märkeskläder handlar bara om yta. Jag vill också ha en jävla massa som barn men mina föräldrar klargjorde den verkligheten vi levde i. 

kommer ihåg när Aftonbladet intervjuade en tjej på kanse 12 - 13 år. Hon ville ha en speciell vinterjacka av dyrt märke, tror priset låg på 1500 ..jaa vad kooonstigt att föräldrar inte kan avvara sånt till sina barn. Vad fattigt av dem.

jisses..       
  • Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:12:14 följande:
    Kan alla ta sig till ett bibliotek gratis? Har alla tillräckligt kort avstånd för att en t.ex 8 åring ska klara av att gå dit och hem?

Alla som har försörjningsstöd kärver man motprestationer av, om de inte är sjuka. Den som är sjuk kan knappast gå till ett bilbliotek flera kilometer eller mil bort varje dag. Den som är anvisad att gå en kurs har närvaroplikt där. Dator på skolan? Alla skolor erbjuder inte läxhjälp eller att man får stanna kvar efter skoltid för att använda datorn tyvärr.

Men många skolor har ju bibliotek eller iaf i anslutning till skolan
  • Wittra

"Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende"

men fortfarande HAR Sverige en bra mkt bättre sjukvårdsmöjlighet, utbildningsmöjlighet etc än vad många andra europeska länder har. Man behöver liksom inte jämföra med Bangladesh. Ta bara England, barnomsorgen betydligt stramare där och inte alls självklar som i Sverige.   

• Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:22:50 följande:
    Hur ska man transportera en 8 åring till ett bibliotek 18 kilometer från hemmet menar du?

Med bil? Med cykel? Kanske någon granne kan skjutsa? etc etc. Kan berätta för övrigt att det var 4 km in till vårt samhälle när jag växte upp. Det cyklade man, oftast. Eller gick, dock inte ensam
  • Wittra
    Paksenarrion skrev 2012-03-18 14:24:32 följande:
    Som inte kan ta barnen till ett bibliotek varje dag eftersom att socialen kräver att de är på "sysselsättning" till efter att biblioteken stängt? Vilket därmed innebär att det blir barnen som själv får gå till ett eventuellt skolbibliotek med dator och skriva ut själv eller till ett bibliotek flera kilometer bort (inga problem om de är typ 10 eller äldre, mindre bra om de är 7år gamla).

Vilket också ger väldigt tydliga signaler till de andra barnen i klassen att här har vi en fattig unge.

Det är inte rimligt att öka klassskillnaderna.

Men varför i hela friden skulle man behöva dit varje dag då, till bibblan allså.
  • Wittra
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-18 14:27:23 följande:
    Cykel? Du är rolig. Ska en 8 åring cykla längs en hårt trafikerad 90 sträcka på vintervägar i totalt 3.6 mil för att kunna göra läxan? Tack och lov finns det människor som inser att det är en omöjlighet. Även människor som saknar försörjningsförmåga är värda ett bättre liv än så.

Du jämför det med att promenera eller cykla 4 kilometer... imponerande.

Sorry!! läste 1,8 km!!!
     det ställde ju saken i annat läge!  
  • Wittra
    inyourface skrev 2012-03-18 16:21:49 följande:
    Jag får 2500 - 2800 kr i månaden i aktivitetsstöd. För detta tvingas jag ut på gratispraktiker där jag jobbar lika mkt som de fast anställda. Jo, man kan vara fattig i sverige.

Hade hellre hoppat på en utbildning om jag vore dig
  • Wittra
    Anonym skrev 2012-03-18 16:32:12 följande:
    Vad är det för utbildningar man kan hoppa på hela tiden?
    Har man gymnasieutbildning men inte högskolekompetens vilken utbildning ska man då gå?
    KY kräver också högskolebehörighet.
    AF har inte en massa utbildningar man bara kan hoppa på.  

Man kan läsa på distans, KY, högskola. Ja, vi har rätt många utbildningsmöjligheter i Sverige. Jag läste senaste vid -08 till år -10 så jag minns lite luddigt nu men jag hade inga toppbetyg direkt. och detta med högskolebehörighet hanldar ju om visst antal poäng ( om jag nu minns rätt! ) så de får man ju plugga upp. Komvux finns väl fortfarande?
  • Wittra
    inyourface skrev 2012-03-18 16:32:31 följande:
    Det ska jag i augusti förhoppningsvis. Men då får jag endast 5000 i månaden, om jag inte vill ha en massa studieskulder resten av livet...

du har valt bort lånedelen alltså? Det är ju i så fall ett val du gjort och du får hantera. Studenter lever snålt, har alltid gjort och kommer nog alltid att göra. Det viktiga är ju ändå att du har mål, en dag kommer du alltså få en bättre inkomst...
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?