Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Förlåt nu, men varför gjorde din mamma så? för att du inte hade råd att betala för dig hemma eller vad
Manglade igenom tråden och håller med och håller inte med. de människor som är såpass illa ute så dem inte kan köpa mat åt sig och sina barn är det fruktansvärt synd om. Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att inte kunna äta.
MEN. Det finns också grader i detta. Jag vet t.e.x att Aftonbladet kört massa konstiga artiklar om människor som sägs leva fattigt. Men då pratar vi inte avsaknaden av mat på bordet, möjligheten till vård. Nej i många fall har det istället nämnts saker som att barn får vara hemma under sommaren. Jaha? Jag var oftast hemma på sommaren som barn. Mina föräldrar drog inte iväg på massa saker, vi bodde på landet och jag har minnen av att jag lekte med grannungar, byggde kojor, cyklade osv.
Att inte kunna äta sig mätt, inte kunna besöka läkaren, inte kunna få glasögon etc etc är en slags fattigdom. Att behöva stanna hemma om sommaren är det INTE. Det har gått någon slags inflation i det där begreppet. För mig är ju ordet _fattigdom_ just avsaknd av de mesta basala behoven, såsom mat exempelvis.
"Enligt ekonomen Amartya Sen är fattig dom givetvis brist på ekonomiska resurser för att upprätthåll grundläggande konsumtion av näringsintag, god hälsa och boende"
men fortfarande HAR Sverige en bra mkt bättre sjukvårdsmöjlighet, utbildningsmöjlighet etc än vad många andra europeska länder har. Man behöver liksom inte jämföra med Bangladesh. Ta bara England, barnomsorgen betydligt stramare där och inte alls självklar som i Sverige.