• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Starkatjejen

Anemone - jag är fri! Sedan mitten av november 2015 - då skilsmässan gick igenom. Yuhuuu!

Sådan stress och pers detta har varit!

Min n-man kan vara rätt så resonlig - hela processen har dock pågått i 3 år så han har haft låååååång tid på sig att acceptera. Det har underlättat. Samt att jag har fått mycket hjälp i att själv inte ställa till några problem via min psykolog. Hon har sagt till mig när jag ställer för mycket krav. Jag kan förstå att andra n-män/kvinnor inte är som mitt ex var. Men samtidigt vill jag uppmana alla att försöka gå den fredliga vägen först. Kanske går det. Sök hjälp via bra psykolog/terapeut som ni litar på i första hand och inte advokat. De kan hjälpa bättre med medling. Om det inte går får man naturligtvis ta till med tuffare tag. Dock kan jag säga att jag gick till juridisk rådgivning på egen hand för att förstå mina rättigheter så att han inte kunde lura mig på pengar. Jag kollade dessutom upp varenda krona i vår ekonomi innan så att jag hade stenkoll på ekonomin. Men han bryr sig dock inte så jättemycket om pengar utan mer om barnen, Dock gick det ju inte att lura mig efter som jag hade stenkoll. 

• anemon1
    Starkatjejen skrev 2017-01-10 17:00:48 följande:

Anemone - jag är fri! Sedan mitten av november 2015 - då skilsmässan gick igenom. Yuhuuu!

Sådan stress och pers detta har varit!

Min n-man kan vara rätt så resonlig - hela processen har dock pågått i 3 år så han har haft låååååång tid på sig att acceptera. Det har underlättat. Samt att jag har fått mycket hjälp i att själv inte ställa till några problem via min psykolog. Hon har sagt till mig när jag ställer för mycket krav. Jag kan förstå att andra n-män/kvinnor inte är som mitt ex var. Men samtidigt vill jag uppmana alla att försöka gå den fredliga vägen först. Kanske går det. Sök hjälp via bra psykolog/terapeut som ni litar på i första hand och inte advokat. De kan hjälpa bättre med medling. Om det inte går får man naturligtvis ta till med tuffare tag. Dock kan jag säga att jag gick till juridisk rådgivning på egen hand för att förstå mina rättigheter så att han inte kunde lura mig på pengar. Jag kollade dessutom upp varenda krona i vår ekonomi innan så att jag hade stenkoll på ekonomin. Men han bryr sig dock inte så jättemycket om pengar utan mer om barnen, Dock gick det ju inte att lura mig efter som jag hade stenkoll. 

Bra, jag försökte få koll, men hans plan vara att dölja så mycket det bara gick. Det var så mycket lögner att jag inte orkade lyssna i slutänden. Intressant att det tog så lång tid, för mig tog det 6 år och en hel del pengar. Har tagit mig tid att reflektera nu, när stridsyxan lagts ner och ångrar jag ändå inget, jag behövde tiden för att få tillbaka styrkan och sunt förnuft inom mig så att jag kan hålla noll-kontakten idag. 
  • Åke5

När jag har varit i Polen har jag besökt New Orleans Gentlemen's Club&Restaurant. Klubben är bäst av alla, jag har inte sett en sådan i Sverige. Härliga dansshower utförda av sköna dansare.  neworleans.pl/en/

• Starkatjejen

Anemone, sex år låter som otroligt lång tid. Hur gjorde du för att orka? När jag läste mitt inlägg i efterhand tyckte jag att det eventuellt låter lite dömande mot andra. Det var inte meningen jag är bara så glad över att ha kommit fram ut ur skilsmässan och att få dela detta. Folk förstår inte hur jobbigt en relation är med n-man och inte heller hur jobbig en skilsmässa kan vara (var för mig). Skönt att få dela med någon som vet lite hur det är.

Nej, det är ingen idé att ångra, man gör ju alltid det som är möjligt att göra och situationen kräver. Det låter sunt att inte ångra, då måste du ju känna att du gjort allt du kunnat. Själv fastnar jag ibland i ältande, men det är ju som sagt inte konstruktivt på något plan. Fast jag vet ju att jag klarat själva skilsmässan relativt smärtfritt kanske ur andras synvinkel, men för mig var det oerhört tufft. Jag är sjukskriven nu pga all stress. Men som sagt finns säkert många som har ännu jobbigare än mig. Åh, man ska inte jämföra!! Men en vårdnadstvist hade verkligen sänkt mig totalt. Jag var så rädd för det - mer rädslan som var problemet än att något faktiskt hände.

• anemon1
    Starkatjejen skrev 2017-01-14 03:56:30 följande:

Anemone, sex år låter som otroligt lång tid. Hur gjorde du för att orka? När jag läste mitt inlägg i efterhand tyckte jag att det eventuellt låter lite dömande mot andra. Det var inte meningen jag är bara så glad över att ha kommit fram ut ur skilsmässan och att få dela detta. Folk förstår inte hur jobbigt en relation är med n-man och inte heller hur jobbig en skilsmässa kan vara (var för mig). Skönt att få dela med någon som vet lite hur det är.

Nej, det är ingen idé att ångra, man gör ju alltid det som är möjligt att göra och situationen kräver. Det låter sunt att inte ångra, då måste du ju känna att du gjort allt du kunnat. Själv fastnar jag ibland i ältande, men det är ju som sagt inte konstruktivt på något plan. Fast jag vet ju att jag klarat själva skilsmässan relativt smärtfritt kanske ur andras synvinkel, men för mig var det oerhört tufft. Jag är sjukskriven nu pga all stress. Men som sagt finns säkert många som har ännu jobbigare än mig. Åh, man ska inte jämföra!! Men en vårdnadstvist hade verkligen sänkt mig totalt. Jag var så rädd för det - mer rädslan som var problemet än att något faktiskt hände.

Egentligen räknade jag in själva beslutet, att skiljas från honom - eftersom allt elände började på riktigt då -själva pappersförhandlingen tog lite kortare tid.

Det är verkligen ledsamt att höra att du var tvungen att sjukskriva dig, men jag är inte förvånad. Jag fick själv märkliga stressutslag efter alla år i "stridsberedskap", det händer saker med en när man utsätts för denna typ av människor - det är ett som är säkert. De har så obefintligt intresse av hur andra drabbas av deras galna handlingar.

Till slut inser man att "noll-kontakt" är vägen mot frihet och må bra. Varje kontakt blir ett steg tillbaka eller onödig smärta och påminnelser. I värsta fall vinner de och drar en tillbaka med sina gränslösa manipulationer, då gäller det att vara stark i själen.

Det finns en unik historia för varje relation med en narcissist, men det viktiga är att historierna inte hamnar i skuggan, bara för att de som är narcissister själva aldrig förstår att de behöver hjälp. Narcissism är speciellt och det krävs mycket kunskap för att klara sig i relationen med en sådan.

Därför är våra erfarenheter viktiga, vi vet själva vad vi har varit med om, historierna bygger på berättelser om samma beteendemönster som upprepar sig om och om igen. Vi som drabbats är oftast mycket pålästa och vet vad vi har att göra med, för att klara oss så bra som möjligt i en helt omöjlig situation.

//TS
  • Tekla75
    Narvalen skrev 2017-01-08 07:42:37 följande:

Hej Tekla. Det har jag och vill, måste bara råda dig att inte göra det. Det går inte att resonera med en N, det går inte att vinna heller. Man måste veta innan att man är chanslös mot en sådan här person. Det är över tio år sedan för min del, men det är något jag alltid kommer att ångra. Försök hitta en annan lösning om det går, även om han hotar. Fundera på om det verkligen är absolut nödvändigt.

Lycka till

Jag vet varken ut eller in längre. Jag är emotionellt klar med honom och har varit under längre tid så tvisten kommer att handla om umgänget eftersom hans omsorgsförmåga är under all kritik...så, för barnens skull!
  • Tekla75
    anemon1 skrev 2017-01-14 20:19:07 följande:

Egentligen räknade jag in själva beslutet, att skiljas från honom - eftersom allt elände började på riktigt då -själva pappersförhandlingen tog lite kortare tid.

Det är verkligen ledsamt att höra att du var tvungen att sjukskriva dig, men jag är inte förvånad. Jag fick själv märkliga stressutslag efter alla år i "stridsberedskap", det händer saker med en när man utsätts för denna typ av människor - det är ett som är säkert. De har så obefintligt intresse av hur andra drabbas av deras galna handlingar.

Till slut inser man att "noll-kontakt" är vägen mot frihet och må bra. Varje kontakt blir ett steg tillbaka eller onödig smärta och påminnelser. I värsta fall vinner de och drar en tillbaka med sina gränslösa manipulationer, då gäller det att vara stark i själen.

Det finns en unik historia för varje relation med en narcissist, men det viktiga är att historierna inte hamnar i skuggan, bara för att de som är narcissister själva aldrig förstår att de behöver hjälp. Narcissism är speciellt och det krävs mycket kunskap för att klara sig i relationen med en sådan.

Därför är våra erfarenheter viktiga, vi vet själva vad vi har varit med om, historierna bygger på berättelser om samma beteendemönster som upprepar sig om och om igen. Vi som drabbats är oftast mycket pålästa och vet vad vi har att göra med, för att klara oss så bra som möjligt i en helt omöjlig situation.

//TS

TS, kan jag få personlig kontakt med dig? Jag vågar inte lämna ut för mycket info här...men behöver verkligen råd! Min situation är klurigt unik kring barnen varför det hela blir än mer svårhanterlig.
  • Tekla75
    anemon1 skrev 2017-01-08 22:25:22 följande:

Ja, om du menar att det var advokater indragna i konflikten. Det var dock nödvändigt, dels för min chanslöshet i den stora lögnmaskin man befinner sig i tillsammans med en nacissist och hur farliga situationer det kan bli när de upplever sig kränkta "på riktigt". 

En viktig insikt är att så länge man jamsa med och är på narcissismens sida, då fungerar det ganska bra, relationen, vissa planer och även vissa överenskommelser. Men börjar man vilja, tycka och tänka och ....värsta de kan tänka sig - kritisera(!), så vänder hela tåget och det går inte att stoppa det förloppet. Det är som om allt ä på väg in i ett svart hål.

Att ge sig in i en konflikt med en narcissist det är som att uppleva en helt surrealistisk resa i en störd människans värld. Där allt plötsligt bara handlar om jag jag, jag, även om någon råkar allvarligt illa ut, om någon dör eller är sjuk under förloppet. Han har att göra med en sak, ett ting, inte en levande människa md känslor, det är i a f inte av vikt. Har man otur behandlas barn i sammanhanget likadant.

Har man inte blivit chockad innan som blir man det då, när de mest sjuka visar sig så uppenbart i utpressningar och falskhet som man bara sett på typ film innan. Då det till slut inte finns bortförklaringar eller försvar som räcker för narcissismens handlingar längre, vänder tack och lov också medberoendet till narcissisten, åt rätt håll och förintas till slut i o med noll-kontakt. De är ofta inte så intresserade av rättegångar och andra sammanhang där deras lögnhärva och absurda påståenden scannas av professionella (även om de även då kör sitt ego-race), bättre med en redan hjärntvättad partner.

Jodå, varelsen har klivit fram och har blottat sina bästa sidor...men jag anar väl att han ännu ändå inte har peakat, så därför är jag livrädd att gå in i juridisk tvist, men vet inte hur jag på annat sätt kan skydda barnen, eller ens köra silence treatment eftersom situationen kring barnen kräver annat. Ni som har barn - hur ser umgänget ut? Hur förhåller ni er?

Det hela tog fart när jag började ifrågasätta och därefter ställa krav och eftersom jag är mitt i prick och redan har skadad fasaden är han förstås extra hämndlysten och i behov av "renovering"...
  • anemon1
    Tekla75 skrev 2017-01-15 17:11:33 följande:
    Jodå, varelsen har klivit fram och har blottat sina bästa sidor...men jag anar väl att han ännu ändå inte har peakat, så därför är jag livrädd att gå in i juridisk tvist, men vet inte hur jag på annat sätt kan skydda barnen, eller ens köra silence treatment eftersom situationen kring barnen kräver annat. Ni som har barn - hur ser umgänget ut? Hur förhåller ni er?

Det hela tog fart när jag började ifrågasätta och därefter ställa krav och eftersom jag är mitt i prick och redan har skadad fasaden är han förstås extra hämndlysten och i behov av "renovering"...
    Hej Tekla75,

Jag skulle råda dig till att inte gå in i några tvister när det gäller barnen, nu vet jag inte exakt hur han agerar i "samarbetet" med era barn, men min erfarenhet är att det är bäst att försöka hålla ett mycket flexibelt förhållningssätt när de gäller dem, så länge det han gör inte är av uppenbar direkt skada för dem. Så låt honom köra sitt race i det fallet. Det kan vara lönt att visa sig anpassningsbar. Att reta upp en narcissist kan få oanade konsekvenser och de kan drivas till att göra saker mot både dig och barnen som du inte kunnat förutse och skydda dig mot. Tänk på att: de inte ser dig som en människa, att din hälsa/känsloliv är totalt irrelevant och är du inte med dem (trevligt) -  så är du emot dem (helvete).

Jag upplevde i min ekonomiska strid, hur det psykiska våldet bara eskalerade och eskalerade. Mitt bästa råd är att arbeta mot noll-kontakt. Vi med barn tillsammans med en narcissist kommer aldrig att ha ett s k "samarbete" om barnen i dess egentliga mening, bara ett hopplöst energislösande försök till ett samarbete. Fråga dig själv hur livet skulle se ut om du var änka, det är en bra början.

Jag har noll-kontakt sedan ett halvår (med barn som är nära tonåren). Detta är enligt mig en pålitlig strategi till att läka och hitta sitt eget liv igen. Den enda vägen. Har full förståelse för att det är mycket svårare med samma situation med yngre barn som är beroende av vuxnas kommunikation på ett helt annat sätt.
  • Starkatjejen

Tekla 75, jag instämmer i tidigare "talare" gå inte i konflikt. Jag tänkte i samma banor som du i början men fick följande råd då:
    Att ta in jurist/advokat eskalerar konflikten. Jurister är "vinnarskallar" och gör allt för att vinna - jag tror som ovan säger kommer det trigga igång ditt ex/partner in i en strid istället för att fokusera på lösning. Dessutom fakturerar jurister sjuka mängder pengar. 

Sedan är det ju det där med barnen också. Det är tråkigt och svårt för barn när deras föräldrar hamnar i konflikt. Det tar mycket energi för en själv också. Jag inser att mina barn älskar sin pappa och tror nu därför att de är bra att de träffar honom så mycket de vill. Bästa tipset är att ta hjälp av psykolog och tillsammans med den klura i dessa frågor... de är ju "neutrala" och kan se hur din partner är och resonera kring det. Själv hade jag mest en förmåga att oroa mig för allt och behövde hjälp med att se det som trots allt är och var positivt med exet och att det bästa för barnen kanske inte är alltid så som man själv tänker. I alla fall var det så för mig, men vi har ju alla helt olika situationer och personer att göra med så det är säkert individuellt därav bra att få hjälp av utomstående neutral person. 

Olika sätt att få hjälp som jag fått tips om / utnyttjat:
    * Familjerätt/rådgivning hos kommunen ger stödsamtal för par som inte kommer överens om vårdnad och man kan även skriva samarbetsavtal som är juridiskt bindande. En del kommuner har även rådgivning för kvinnor i utsatta relationer. 
    * Privat parterapi - en psykolog kan medla mellan er. 
    * Egen psykolog - via vårdcentral (subventionerat pris) eller privat 
    * BVC erbjuder gratis psykologkontakt om du har barn i BVC ålder. De är också experter på barn, vilket är skönt att någon kan hjälpa en att göra allt så bra som möjligt för dem och förklara hur de upplever situationen. 

Hur man kan göra i praktiken
    Om man har stora samarbetssvårigheter kan man sätta upp så strikta regler så att man i princip inte behöver ha så mycket kontakt (tror jag). T.ex. byta barn via dagis och inte hemma hos varandra. Reglera alla stora helger och semester i ett avtal.

Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning