Starkatjejen skrev 2017-01-14 03:56:30 följande:
Anemone, sex år låter som otroligt lång tid. Hur gjorde du för att orka? När jag läste mitt inlägg i efterhand tyckte jag att det eventuellt låter lite dömande mot andra. Det var inte meningen jag är bara så glad över att ha kommit fram ut ur skilsmässan och att få dela detta. Folk förstår inte hur jobbigt en relation är med n-man och inte heller hur jobbig en skilsmässa kan vara (var för mig). Skönt att få dela med någon som vet lite hur det är.
Nej, det är ingen idé att ångra, man gör ju alltid det som är möjligt att göra och situationen kräver. Det låter sunt att inte ångra, då måste du ju känna att du gjort allt du kunnat. Själv fastnar jag ibland i ältande, men det är ju som sagt inte konstruktivt på något plan. Fast jag vet ju att jag klarat själva skilsmässan relativt smärtfritt kanske ur andras synvinkel, men för mig var det oerhört tufft. Jag är sjukskriven nu pga all stress. Men som sagt finns säkert många som har ännu jobbigare än mig. Åh, man ska inte jämföra!! Men en vårdnadstvist hade verkligen sänkt mig totalt. Jag var så rädd för det - mer rädslan som var problemet än att något faktiskt hände.
Egentligen räknade jag in själva beslutet, att skiljas från honom - eftersom allt elände började på riktigt då -själva pappersförhandlingen tog lite kortare tid.
Det är verkligen ledsamt att höra att du var tvungen att sjukskriva dig, men jag är inte förvånad. Jag fick själv märkliga stressutslag efter alla år i "stridsberedskap", det händer saker med en när man utsätts för denna typ av människor - det är ett som är säkert. De har så obefintligt intresse av hur andra drabbas av deras galna handlingar.
Till slut inser man att "noll-kontakt" är vägen mot frihet och må bra. Varje kontakt blir ett steg tillbaka eller onödig smärta och påminnelser. I värsta fall vinner de och drar en tillbaka med sina gränslösa manipulationer, då gäller det att vara stark i själen.
Det finns en unik historia för varje relation med en narcissist, men det viktiga är att historierna inte hamnar i skuggan, bara för att de som är narcissister själva aldrig förstår att de behöver hjälp. Narcissism är speciellt och det krävs mycket kunskap för att klara sig i relationen med en sådan.
Därför är våra erfarenheter viktiga, vi vet själva vad vi har varit med om, historierna bygger på berättelser om samma beteendemönster som upprepar sig om och om igen. Vi som drabbats är oftast mycket pålästa och vet vad vi har att göra med, för att klara oss så bra som möjligt i en helt omöjlig situation.
//TS