Larssonmaria skrev 2016-12-01 11:24:31 följande:
Hej alla! Äntligen en bra sida med fina inlägg!! Tack! :)
Jag har haft en relation med en kille som passar in på beskrivningen om narcissist och många av härskarteknikerna och de cykler som förekommer. Har inte kompetens att ställa någon diagnos, men det känns inte heller viktigt. Jag vill bara försöka förstå att detta verkligen har hänt och händer.
Vi var ihop ca 1,5 år och det var en berg-o-dalbana med helt underbara stunder varvat med plötsliga vredesutbrott, misstolkningar och felaktiga anklagelser där jag känt mig tvungen att försvara mig och till slut be bryta ihop och/eller be om ursäkt för något jag inte gjort.
Han har ofta anklagat mig för att inte ta ansvar för mina känslor och att projicera på honom. Han anklagar också både sitt ex och sin pappa för att vara narcissister och är själv med i supportgrupper och läser massvis i ämnet. Jag har många gånger tvivlat på mig själv och undrat om hur jag bidrar till tumultet och om det faktiskt är mig det är fel på.
Det jag kommer fram till är att jag på nåt vis blivit besatt av honom. Han såg mig när jag var väldigt ensam (har inte många vänner då jag är rel. ny på orten), behandlade mig emellanåt som en riktig gentleman och fick mig att känna mig älskad. Men hela tiden på hans villkor, när det passade honom. Jag valde att se bort från varningsflaggen som fanns där (och som han också väldigt förvirrande berättade att han såg hos mig). För det kändes så bra i de stunder som var bra.
För 6 mån sen gjorde han slut på ett riktigt elakt sätt, men ändå har jag försökt vara vän med honom. Framför allt eftersom vi forspaddlar båda två, är med i samma klubb och paddlar med samma vänner. Och även om jag är med i en klubb till så stöter man i den miljön på varann ganska ofta. Så jag har strukit medhårs, undvikt hans triggers och försökt hålla honom på gott humör. Och jag (ja, jag skäms verkligen för detta) måste erkänna att jag får nån slags fix av att höra från honom med jämna mellanrum. Även om det har ett högt pris emotionellt och energimässigt.
Häromdan orkade jag inte svara på hans vanliga "hej, hur mår du?" på FB då jag försöker jobba med mig själv just nu. Det tolkade han som att jag var sur för att han gått ut med våra gemensamma vänner utan att bjuda in mig. När jag inte svarade blev det värre för varje sms/missat samtal och han anklagade mig för allt möjligt hemskt. Han skulle också börja en smutskastningskampanj och berätta för alla vad jag gjort (bl.a. har jag tydligen varit otrogen efter att han gjort slut med mig... visste inte att det var möjligt) och vem jag verkligen är. Har läst mycket på nätet att det enda sättet att skydda sig själv är att inte har nån kontakt, så jag tog bort honom som vän på FB. Han svarade med att blockera mig och sluta höra av sig.
Men igår kom ett sista meddelande där han anklagar mig för att skylla allt på honom, inte klara av att jobba med mig själv (han tycker att jag behöver mycket terapi) och ta ansvar för en fullt fungerande vänskapsrelation och att inte se vad som "faktiskt" finns framför ögonen på mig. Han väljer nu att stänga dörren till framtida vänskap. Vad jag läst på nätet så kan detta vara nån slags bestraffning. Men vad det än är så mår ju människan helt klart inte bra.
Nu ångrar jag mig så jag kan dö att jag inte svarade på hans meddelanden. Jag tror honom när han säger att han kommer försöka vända folk mot mig. Och jag kommer ju stöta på honom i paddelsammanhang förr eller senare och vill fortsätta umgås med våra gemensamma bekanta där. Så att välja "ingen kontakt" var kanske inte så genomtänkt. Känns som att detta kan skada mig mer än om jag fortsatt ha sporadisk kontakt och försöka hålla en viss distans. Kan inte få mig att förstå att han vräkt ur sig så elaka saker och att han kanske har narcissistiska drag. Vad tusan skall jag göra?
Maria
Hej Maria,
Du borde verkligen försöka ta dig ur hans grepp och de härskartekniker han använder sig av för att få dig att ge honom den energi han behöver. Det låter osunt akt igenom och jag talar från lång erfarenhet och många års kamp för att bli fri. Det har kostat - och flera gånger i början gjorde jag som du och återvände och skyllde på min egen dumhet att jag irriterat, kränkt och gud vet vad mot honom. Rena idiotier.
Det som är farligt i att låta det fortgå är att han tar över dig och maler ner ditt inre till ingenting, till slut kan du komma att tro tro att du är skuld till allt han vill att du ska vara skuld till (t o m om någon skulle dö, och du realistiskt sett inte har något med saken att göra), och att du inte kan ta beslut själv. Jag har har varit på botten efter en sådan relation och tagit mig upp, så - snälla hamna inte där.
Ta och gå igenom helvetet i att ta dig loss istället. Du kommer att få en fiende för livet som kör "silent treatment" på dig to the end , men allt är bättre en livslång psykisk tortyr tills han bestämmer sig för att byta ut dig, mot yngre, häftigare eller bättre kick på annat sätt. Han bestämmer allt detta, men bara tills du vänder på myntet och bryter med noll-kontakt.