anemon1 skrev 2017-01-27 22:58:12 följande:
Håller med om detta, jag hade turen att träffa en terapeut som hade erfarenhet av att jobba med familjer som tvingats hantera familjemedlemmar med denna störning, det var en välsignelse. Om det verkligen rör sig om narcissism så skulle jag våga påstå att det alltid blir problem i ett samarbete, narcissister har nämligen inte intresse för detta utan ser bara till sina egna behov. Då hjälper en strikt uppdelning och att inte träffas alls.
Barn upptäcker efter hand att något inte stämmer med föräldern. Men till en början kan de inte sätt fingret på vad som är galet. De har ju nte "råd" att sålla bort någon. Som andra part och förälder är det viktigt att aldrig glömma att en person med narcissistisk personlighetsstörning/el starka drag av det, inte gör någon skillnad på barn och vuxna. Det viktiga för en sådan person är endast och bara att du är "med" dem, inte mot dem. Fyller deras ego och energibehov på olika sätt.
Håller med om vad anemon1 skriver. Narcissisten behandlar barn och vuxna likna och "fyller på sig" via barnen också. Dock tror jag att de viktigast som barn är att man får vara med sina förälder. Smärtan att inte få vara med sin förälder är större än smärtan som narcissisten orsakar. (Men någonstans finns det ju en gräns för vad man som förälder får göra - fysisk misshandel t.ex.) Har själv växt upp med en narcissistisk förälder och älskar den personen som min förälder även om jag blir så oerhört sårad och ledsen också över att ständigt bemöta alla dessa konstiga beteenden istället för empati och förståelse.
Däremot tror jag det är viktigt som den "friska" förälder (jag ser inte mig själv som perfekt på något sätt, har många problem själv, men är ju inte personlighetsstörd i vilket fall) bemöter barnet och försöker stötta de i att pappas beteende är lite märkligt - stötta dem i att stå på sig mot det konstiga. Att det inte är fel på dem.
Fast de säger jag ju inte, utan mer att jag stöttar dem i att jag tycker de har rätt i sin känsla och upplevelse av situationen. De tar upp med mig när de upplever att han gör konstiga saker. Jag kritiserar inte deras pappa framför dem utan säger mer att där tycker jag och pappa olika och jag håller inte med om det osv. Fast jag har blivit riktigt arg på pappan när han berättar om beteenden och grejer han sagt för barnen.
Jag förstår vad anemon säger med att det inte är ett riktigt samarbete, men likväl så kan jag just nu samarbeta. Mitt samarbete med honom bygger ju på att jag ser förbi vissa av hans beteenden och påhopp ibland. Jag försöker se på honom som en 2-åring - han kan inte rå för och hantera alla känslor och gör sitt bästa. Detta försöker jag också förklara för barnen. "Pappa är bara ledsen just nu därför säger han så där. Han menar inget illa. " För det är ju så - han attackerar när han blir sårad av något och inte kan hantera att den perfekta bilden han har om sig själv inte stämmer. Det är inte illvilja, det är oförmåga. Han gör det han kan.
Jag blir jätteglad när han någon gång uttrycker ledsamhet för mig eller min svåra situation just nu och hjälper mig - det är ett stort framsteg, det kunde han inte innan. Men jag har också förändrat mitt beteende mot honom i och med att jag på något sätt accepterat att han gör sitta bästa och inte kan mer än så här. Innan blev jag alltid arg och attackerade. Så i detta kan vi just nu mötas.
Dock är jag medveten om att han när som helst kan vända sig emot mig helt och hållet, men jag är ändå glad för det lilla jag nu förstår om honom som jag inte kunde förstå innan. Jag tycker det hjälper mig att acceptera det som varit och hur han är. Det finns liksom någon slags människa där även om det är en oerhört dysfunktionell människa. Men så har vi levt tillsammans länge och har barn ihop, för mig har det hjälpt att inte helt se honom "helt i svart" utan istället göra en mer nyanserad bild. Han har ju vissa sidor som kan upplevas som styrkor. Hade det varit någon annan person än mina barns far hade jag dock gått vidare utan att kämpa. För vinsterna är så oerhört små - jag menar vem hade medvetet velat leva ihop med någon som beter sig som en 2-åring? Jo, naturligtvis människor som mig som är vana vid att behandlas illa, men i vilket fall så håller jag på att lära mig att ta mig ur dessa relationer och mönster.