• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • anemon1
    Larssonmaria skrev 2016-12-16 17:44:31 följande:
    Ja, det där med att bemöta någon artigt och korrekt, men utan känslor är inte lätt när det är mycket känslor i omlopp inuti. Har också varit inne på att sluta i den klubben då han inte kommer göra det, men tyvärr hjälper inte det så mycket. Det är en liten sport och oavsett vilken klubb man tillhör så träffar man på varann ofta ändå. Och jag tänker helt enkelt inte ge upp min hobby pga honom. Den skall han bara inte få ta ifrån mig. Behöver helt klart en bra strategi för hur jag ska agera när vi springer på varann. Hur gör folk som har barn ihop med sina N-ex eller av andra anledningar måste ha en viss kontakt?
    Det är en mycket bra fråga, hur vi gör - vi som har barn med en narcissist. Det har varit djupt djävulskt svårt många gånger och det har gått så långt för mig att jag har noll-kontakt. Detta eftersom jag vet att om jag tar upp kontakten igen så börjar jag må dåligt i själen, trakasserier kan få grogrund och han börjar bearbeta mig. Barnen är tack och lov i en ålder då de kan hantera de instruktioner och info som jag ger dem och vice versa.

Det är givetvis inte en idealisk situation, men ur elden i askan så fungerar det och vi måste hålla ut på detta sätt tills de är myndiga. Vi har frid och sköter våra liv separat som om den andra inte fanns. Detta märkliga sätt att leva och hans störda sida, hade jag aldrig kunnat förutspå i början av vår relation. Det var givetvis för att när man samarbetar med en narcissist och säger ja och amen, då flyter det på relativt ok mestadels.
  • Larssonmaria

Ja, herregud. Det finns många starka och modiga människor här inne. Jag kom ändå lindrigt undan i jämförelse. Tack för att ni delar era berättelser!

Bara en liten undran... är det vanligt att N går med i sånna här supportgrupper? Har blockat mitt ex på sociala media, men i mitt nyhetsflöde på FB dök han idag ändå upp på en gruppbild från ett seminarium i England. Seminariet var för stöd till offer för Narcissistic abuse med en känd föreläsare och terapeut. Han är ju extremt bra på att manipulera folk omkring sig, men det här är en grupp med människor som varit med förut och vet vad de ser efter. Lyckas han verkligen föra dem bakom ljuset? Är det i så fall fler N som är med i sådana här grupper och hittar nya offer?

Visste sen innan att han var med i olika supportgrupper och följer den här föreläsaren online. Så vet inte helt varför jag reagerar på det egentligen. Är kanske mest frustrerad att andra inte ser att han är en helt annan person än den supercharmiga och generösa killen som han utger sig för att vara.

• anemon1
    Larssonmaria skrev 2016-12-18 22:29:48 följande:

Ja, herregud. Det finns många starka och modiga människor här inne. Jag kom ändå lindrigt undan i jämförelse. Tack för att ni delar era berättelser!

Bara en liten undran... är det vanligt att N går med i sånna här supportgrupper? Har blockat mitt ex på sociala media, men i mitt nyhetsflöde på FB dök han idag ändå upp på en gruppbild från ett seminarium i England. Seminariet var för stöd till offer för Narcissistic abuse med en känd föreläsare och terapeut. Han är ju extremt bra på att manipulera folk omkring sig, men det här är en grupp med människor som varit med förut och vet vad de ser efter. Lyckas han verkligen föra dem bakom ljuset? Är det i så fall fler N som är med i sådana här grupper och hittar nya offer?

Visste sen innan att han var med i olika supportgrupper och följer den här föreläsaren online. Så vet inte helt varför jag reagerar på det egentligen. Är kanske mest frustrerad att andra inte ser att han är en helt annan person än den supercharmiga och generösa killen som han utger sig för att vara.

Det låter väldigt märkligt, först och främst för att de helst förnekar allt från sin egen narcissism, och att det skulle vara något fel på dem alls överhuvudtaget, samt att jag föreställer mig att de hämtar offer på andra ställen där offren är mindre medvetna om vad en narcissist är och hur de fungerar. Typ någon som förlorat en nära anhörig, är nyskild, nybliven arbetslös eller ur själslig balans på annat sätt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig med all erfarenhet i bagaget med mig, det är att han anser att det är en bra enkel plan att fånga upp svaga nedbrutna människor, låtsat vara en av dem och binda ytliga relationer för sex eller annat de behöver för stunden.

Men generellt sett verkar det ytterst korkat att närma sig den grupp som förmodligen är de enda som vet eller börjar förstå vad det handlar om. Bättre för hans djävulska ego-avsikter att gå in på match.com eller krogen...

Det kan också vara (mest troligt när jag tänker efter...) att han vill ha din uppmärksamhet. Jag har ett ex som oupphörligen hittar på den ena tokigheten efter den andra, och jag tror at det faktiskt bara är för att få min reaktion - så som små barn håller på när man inte ser och hör dem.
  • Tekla75

Jag tror att jag ställt frågan tidigare, men gör en ny chansning: finns det någon härinne som gått igenom en tvist med en N? Har någon haft en bra advokat som kan rekommenderas mig?

• Narvalen
    Tekla75 skrev 2017-01-03 19:47:59 följande:

Jag tror att jag ställt frågan tidigare, men gör en ny chansning: finns det någon härinne som gått igenom en tvist med en N? Har någon haft en bra advokat som kan rekommenderas mig?

Hej Tekla. Det har jag och vill, måste bara råda dig att inte göra det. Det går inte att resonera med en N, det går inte att vinna heller. Man måste veta innan att man är chanslös mot en sådan här person. Det är över tio år sedan för min del, men det är något jag alltid kommer att ångra. Försök hitta en annan lösning om det går, även om han hotar. Fundera på om det verkligen är absolut nödvändigt.
    Lycka till
  • Connie07
    Narvalen skrev 2017-01-08 07:42:37 följande:

Hej Tekla. Det har jag och vill, måste bara råda dig att inte göra det. Det går inte att resonera med en N, det går inte att vinna heller. Man måste veta innan att man är chanslös mot en sådan här person. Det är över tio år sedan för min del, men det är något jag alltid kommer att ångra. Försök hitta en annan lösning om det går, även om han hotar. Fundera på om det verkligen är absolut nödvändigt.

Lycka till

Men om tvisten går till domstolen ,där dom bestämmer?Om narcissist vill att antingen han eller mamman får vårdnaden?
  • anemon1
    Tekla75 skrev 2017-01-03 19:47:59 följande:

Ja, om du menar att det var advokater indragna i konflikten. Det var dock nödvändigt, dels för min chanslöshet i den stora lögnmaskin man befinner sig i tillsammans med en nacissist och hur farliga situationer det kan bli när de upplever sig kränkta "på riktigt". 

En viktig insikt är att så länge man jamsa med och är på narcissismens sida, då fungerar det ganska bra, relationen, vissa planer och även vissa överenskommelser. Men börjar man vilja, tycka och tänka och ....värsta de kan tänka sig - kritisera(!), så vänder hela tåget och det går inte att stoppa det förloppet. Det är som om allt ä på väg in i ett svart hål.

Att ge sig in i en konflikt med en narcissist det är som att uppleva en helt surrealistisk resa i en störd människans värld. Där allt plötsligt bara handlar om jag jag, jag, även om någon råkar allvarligt illa ut, om någon dör eller är sjuk under förloppet. Han har att göra med en sak, ett ting, inte en levande människa md känslor, det är i a f inte av vikt. Har man otur behandlas barn i sammanhanget likadant.

Har man inte blivit chockad innan som blir man det då, när de mest sjuka visar sig så uppenbart i utpressningar och falskhet som man bara sett på typ film innan. Då det till slut inte finns bortförklaringar eller försvar som räcker för narcissismens handlingar längre, vänder tack och lov också medberoendet till narcissisten, åt rätt håll och förintas till slut i o med noll-kontakt. De är ofta inte så intresserade av rättegångar och andra sammanhang där deras lögnhärva och absurda påståenden scannas av professionella (även om de även då kör sitt ego-race), bättre med en redan hjärntvättad partner.
  • Starkatjejen

Jag var rädd för en konflikt innan skilsmässan, men har gått igenom den och klarat mig hittills utan någon större konflikt. Vi har barn. Dra inte in advokater om du inte måste - de eskalerar konflikten. Kostar om inte annat även sjukt mycket pengar. Advokater vill bara vinna till vilket pris som helst. Själv vill jag bara komma någorlunda levande ur separationen med minsta möjliga problem. 

Vi hade en gemensam jurist för själva bodelningen vilket jag var noggrann med att stämma av innan med N-mannen. 

• anemon1
    Starkatjejen skrev 2017-01-09 15:53:36 följande:

Jag var rädd för en konflikt innan skilsmässan, men har gått igenom den och klarat mig hittills utan någon större konflikt. Vi har barn. Dra inte in advokater om du inte måste - de eskalerar konflikten. Kostar om inte annat även sjukt mycket pengar. Advokater vill bara vinna till vilket pris som helst. Själv vill jag bara komma någorlunda levande ur separationen med minsta möjliga problem. 

Vi hade en gemensam jurist för själva bodelningen vilket jag var noggrann med att stämma av innan med N-mannen. 

Jag håller med, min första tanke var att allt skulle gå bra och utan större konflikter, att vi skulle komma ganska hyggligt oskadda ur detta. Saken var den,  att plötsligt vände det tvärt och han tog hela skilsmässan som en fruktansvärd kränkning och vägrade plötsligt allt, gjorde sig osynlig och okontaktbar läääänge (silent treatment), vilket skulle ha lett till en helt omöjlig situation för mig, inte minst ekonomiskt.

Allteftersom var han bara så synd om och den som var utsatt för mig och mina "krav". Så på den vägen var det. Han var den goda och jag den onda, när jag försökte bli fri från honom. Det kostade, men jag är så gott som fri. Ångrar absolut inget av de "hårdhandskar" jag tog till.
  • anemon1
    Starkatjejen skrev 2017-01-09 15:53:36 följande:

Är du fri idag?
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning