• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Friigen
    Connie07 skrev 2016-08-25 19:02:58 följande:

Mitt ex fortsätter med psykiskt misshandel genom sms och hot.Fortsätter han tänker jag polisanmäla och önskan att få kontaktförbud .Klarar knappt att se honom och mår dåligt kroppsligt att ha kontakt för barnens skull.

Känner med dig, instämmer med de andras kloka råd, så lite kontakt som möjligt, svara inte mer än nödvändigt på sms, försök inte resonera med honom etc. Skickar styrka till dig!
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-25 20:34:57 följande:
    Känner med dig, instämmer med de andras kloka råd, så lite kontakt som möjligt, svara inte mer än nödvändigt på sms, försök inte resonera med honom etc. Skickar styrka till dig!
    Det är faktiskt enda sättet, tyvärr. Man får modellera om sin naturliga inre medfödda känsla som går ut på att lösa saker, få saker att fungera och att ha ett samarbete med utbyte av känslor, åsikter och respekt.

Men, saklighet och återhållsamhet med kontakt och känslor - då är man på rätt väg.

Bara gentemot narcissisten förstås.
  • Friigen
    anemon1 skrev 2016-08-29 23:01:21 följande:

Det är faktiskt enda sättet, tyvärr. Man får modellera om sin naturliga inre medfödda känsla som går ut på att lösa saker, få saker att fungera och att ha ett samarbete med utbyte av känslor, åsikter och respekt.

Men, saklighet och återhållsamhet med kontakt och känslor - då är man på rätt väg.

Bara gentemot narcissisten förstås.

Ja, det strider verkligen mot hela den mänskliga naturen. Vissa dagar gör frustrationen mig galen!!! Andra dagar fixar jag det bättre. Idag är det dessvärre det förstnämnda..
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-08-30 19:36:34 följande:
    Ja, det strider verkligen mot hela den mänskliga naturen. Vissa dagar gör frustrationen mig galen!!! Andra dagar fixar jag det bättre. Idag är det dessvärre det förstnämnda..
    Jag förstår helt, men för att må bra eller bättre i tillvaron, arbeta dig bort mot det tankesättet. Du "jobbar" mot en mekanism inte en person.

Han ser inte dig som en person på det vanliga viset och som vi andra skulle göra, så varför skulle du se honom som en, det blir bara besvärligt.

Kram o gonatt/TS
  • Connie07

Bara för att man har barn med såna typer betyder det inte att man ska lida resten av livet,för man måste ha kontakt för barnens skull.Köper aldrig det.

• Narvalen

Connie, riktigt så enkelt är det inte även om man vill att der ska vara så. Det går inte att bryta helt om man har barn och då blir det så att man blir utsatt lite då och då även om man inte vill.

• Friigen
    anemon1 skrev 2016-09-01 22:11:24 följande:

Jag förstår helt, men för att må bra eller bättre i tillvaron, arbeta dig bort mot det tankesättet. Du "jobbar" mot en mekanism inte en person.

Han ser inte dig som en person på det vanliga viset och som vi andra skulle göra, så varför skulle du se honom som en, det blir bara besvärligt.

Kram o gonatt/TS

Ja, du har helt rätt i att han inte ser mig som en person, jag jobbar på att göra detsamma med honom men jag har svårt för att se människor som något omänskligt men det är just så jag upplever honom. Den här veckan har vi gått vår första rond på familjerätten. Jag hörde era röster när jag satt där "var saklig" "blanda inte in känslor" osv. Är väldigt tacksam för era råd, de var värdefulla när jag kämpade med frustrationen under samtalet! Jag presenterade väldigt konkret vad jag hade för tankar kring vårdnad etc han satt bara och ljög och svävade iväg på småsaker men jag tror jag hade tredje part på min sida. Det blev väldigt tydligt vem som tänkte på barnen och vem som värderade prylar och sig själv långt före barnen, även om han säkert trodde sig förmedla motsatsen så tror jag han blev genomskådad, åtminstone till viss del! Än så länge tror jag att jag fattat rätt beslut att blanda in familjerätten, hoppas jag inte ångrar mig.

Kram på er alla kämpar där ute!!!
  • anemon1
    Narvalen skrev 2016-09-02 17:01:59 följande:

Connie, riktigt så enkelt är det inte även om man vill att der ska vara så. Det går inte att bryta helt om man har barn och då blir det så att man blir utsatt lite då och då även om man inte vill.

Så är det, tyvärr. Och ofta drar man ett dubbelt stort lass dessutom -  p g a den ansvarslöshet man har att tampas med i den andre vårdnadshavaren.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-09-02 20:10:18 följande:
    Ja, du har helt rätt i att han inte ser mig som en person, jag jobbar på att göra detsamma med honom men jag har svårt för att se människor som något omänskligt men det är just så jag upplever honom. Den här veckan har vi gått vår första rond på familjerätten. Jag hörde era röster när jag satt där "var saklig" "blanda inte in känslor" osv. Är väldigt tacksam för era råd, de var värdefulla när jag kämpade med frustrationen under samtalet! Jag presenterade väldigt konkret vad jag hade för tankar kring vårdnad etc han satt bara och ljög och svävade iväg på småsaker men jag tror jag hade tredje part på min sida. Det blev väldigt tydligt vem som tänkte på barnen och vem som värderade prylar och sig själv långt före barnen, även om han säkert trodde sig förmedla motsatsen så tror jag han blev genomskådad, åtminstone till viss del! Än så länge tror jag att jag fattat rätt beslut att blanda in familjerätten, hoppas jag inte ångrar mig.

Kram på er alla kämpar där ute!!!
    Låter bra att råd kom till nytta, jag tror och hoppas på att de såg igenom hans pladdrande för att försöka framhäva sig själv.

Det finns ett ordspråk som typ betyder lite åt detsamma håll som "lär känna din fiende", man säger "prata med bönder på bönders vis". Prata med narcissister på deras vis, inte som men "vanliga" människor.

Använd deras kyla och avsaknad av stress, skam och skuld mot dem, men addera lite av deras charm och artighet också (som de slår på när det behövs), och gubevars inte kränka dem med någon oförlåtlig kritik.

Då kan man klara sig hyggligt.
  • Friigen
    anemon1 skrev 2016-09-02 23:29:51 följande:

Låter bra att råd kom till nytta, jag tror och hoppas på att de såg igenom hans pladdrande för att försöka framhäva sig själv.

Det finns ett ordspråk som typ betyder lite åt detsamma håll som "lär känna din fiende", man säger "prata med bönder på bönders vis". Prata med narcissister på deras vis, inte som men "vanliga" människor.

Använd deras kyla och avsaknad av stress, skam och skuld mot dem, men addera lite av deras charm och artighet också (som de slår på när det behövs), och gubevars inte kränka dem med någon oförlåtlig kritik.

Då kan man klara sig hyggligt.

Visst, ska man prata med bönder på bönders vis och Kritik faller inte i god jord men min kritik var väl genomtänkt och saklig och handlade om sunt förnuft och om barnens mest basala behov. Jag såg hans behärskade ilska och hans försök att vilseleda. Då kändes det bra att ha tredje part med!!
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning