• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Narvalen
    Friigen skrev 2016-07-31 12:59:22 följande:

Hej på er! Tack för ditt svar anemon1. Jag förstår att jag måste bygga upp mig själv. Men frustrationen och ilskan och sorgen över hur en "människa" kan vara så omänsklig fullkomligt tar över hela mig, jag går sönder. Ni är superstarka!! Kram

Jag förstår hur du känner. Det blir en enorm sorg. Det tråkiga är att man aldrig någonsin kommer att få upprättelse och den personen som gjort en illa aldrig kommer att förstå vad den gjort pga att han saknar självinsikt och medkänsla.
    Jag kämpar också med frustrationen och är ledsen och arg över att ha blivit illa behandlad. Arg för att han inte förstår vad han har gjort och gör. Jag jobbar på att försöka släppa ilskan för jag vill vara lycklig. Om jag är lycklig har jag vunnit!
    Om du har möjlighet så läs alla böckerna som Inga-Lill Roos skrivit (finns på bibliotek) bla "närhet och svek". Det har hjälpt mig. 
    ..och så det där med att vara stark. Det går inte att vara stark hela tiden. Jag tycker det är som en bergochdalbana. Dessutom tror jag det är viktigt att få vara ledsen och arg för att sedan kunna gå vidare.
  • anemon1
    Friigen skrev 2016-07-31 12:59:22 följande:

Hej på er! Tack för ditt svar anemon1. Jag förstår att jag måste bygga upp mig själv. Men frustrationen och ilskan och sorgen över hur en "människa" kan vara så omänsklig fullkomligt tar över hela mig, jag går sönder. Ni är superstarka!! Kram

Jag förstår dig så väl, och lovar - att om jag eller någon annan i tråden verkar stark och orubblig i relationen till "våra" narcissister, så har det tagit lååååång tid att bygga upp detta och skett genom att man lärt sig hur man inte ska handla, styrkan kommer att växa fram.

Sätt upp en målbild att du kommer att segra till slut som den lyckligaste av er båda med ett rikt och innehållt liv, fullt av energi-givande goda relationer som du själv valt att ha, den "hämnden" kommer att kännas så tillfredsställande för dig. Och är det bästa och mest effektiva sättet att frigöra dig. 

Jag är fri, jag har en sund bra relation med en normal man och allt det jag varit med om bleknar, bleknar och - bara bleknar, ju mer jag är ifrån honom. Han förminskas hela tiden ner till det "lilla barn" han är. Men han är vuxen, och ska och bör ta hand om sig själv till 100%. Du är klar där.

Kram/TS
  • Connie07

Men hur ska man våga att träffa en ny man?Ända jag tänker på att nästa är lika elak och trycker ner mig.Därför vågar inte.Måste skydda mig själv.

• Friigen

Narvalen, skönt att överlämningen gick bra! Vi har just separerat och överlämningarna är svåra. Känner mig just som du hjärntvättad. Ena sekunder förstår jag hans natur att han har en emotionell mognad som en tvååring. Andra stunder får han mig att tro att jag är galen. Vill inte att han ska påverka mig som han gör. Förstår att ignorans är det absolut bästa men han äter sig in genom mitt skin och in i min hjärna. Noll kontakt är ju inte möjligt eftersom vi har barn. Jag hatar mig själv för att jag har valt att leva med honom.

• Connie07

Förutom att exet hotar att ta barnen ifrån och fortsätter med psykiskt misshandel.Han vill ju kontrollera mig och ha makten,så att jag ska må dåligt.Är så trött på det.Jag vill må bra.

• Friigen

Anemon1 tack igen för ditt svar. Jag förstår att jag just har börjat min resa, jag vill att den ska gå fort!! Finns det nån snabbspolning framåt som kasettbandspelare??? Har svårt att acceptera att han ska få ta mer av min tid och mitt liv.

• Friigen

Narvalen, tack för ett värdefullt tips. Är boken tung eller upplyftande? På vilket sätt hjälpte den dig?

• Connie07
    Friigen skrev 2016-07-31 23:09:07 följande:

Connie, min man gör just så, tortyr! Är din x man en bra pappa?

Han försöker ta bra hand om barnen ,men han är dålig förebild för dom.Han har empati för barnen allafall hittills.Din då?Känns bara att han vill att jag ska må dåligt ,att han har kontroll över mitt liv.
  • Narvalen
    Friigen skrev 2016-07-31 23:11:53 följande:

Narvalen, tack för ett värdefullt tips. Är boken tung eller upplyftande? På vilket sätt hjälpte den dig?

Boken är skriven för att den ska vara lätt att ta till sig. Den är upplyftande och står på "offrets sida". Jag grät floder och fick liksom svar på något sätt. Jag tyckte boken fick mig att lära mig reflektera över mina egna känslor och förstå varför just jag råkade ut för detta "övergrepp". Det är skam och skuldkänslor som jag har väldigt jobbigt med samt ångest över hur jag kunde låta detta hända etc. Kom även på genom boken att jag tappat bort mig själv efter all manipulering och anpassning. Puh! För mig kommer det ta jättelång tid att komma tillbaka känns det som. Jag tänker ha böckerna som stöd när jag krisar, för att lära mig så mycket som möjligt om narcissister och kunna använda det i den kontakt som jag måste ha eftersom jag har barn med mitt ex.

Även jag är jätteglad att denna blogg finns :)
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning