• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Till alla er som levt med partner som har narcissistisk personlighetsstörning,

Jag har precis, efter 16, år fått hjälp att förstå varför det varit så svårt att ha att göra med min man. Varför han betett sig så märkligt och irrationellt som han gjort. Många, många gånger har jag grubblat, undrat och slickat mina sår - försökt att möta upp, vara flexibel , lyhörd och stöttande. Idiotiskt...!! När jag med hjälp av en duktig psykoterapeut kartlade hela hans beteendemönster under vårt förhållande, så förstod jag äntligen. När jag fortsatte att läsa om denna störning, förstod jag ännu mer om hur han fungerar. Sorgligt att det skulle ta så lång tid. Psykoterapeuten ger mig redskap att hantera hans destruktiva beteende, dessa människor vill sällan ändra sig själva utan tycker att alla i omgivningen är en besvikelse och ska ändra sig om de inte motsvarar deras förväntningar. Om man dock lyckas vara stark i sig själv och ändra sitt eget "jamsande" med dem, så händer det saker.

Vill ni som har samma erfarenhet som jag prata, så finns jag här.

Kram till alla ni fina människor, med ledsna frågetecken hängande efter er. Sök ett nytt förhållande eller stå upp för er själva.

• Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
  • Friigen

En helt annan fråga eftersom jag är ny på deb här sidan... Hur infogar man inlägget man svarar på?

• ella84ella
    Friigen skrev 2016-08-02 23:32:07 följande:

En helt annan fråga eftersom jag är ny på deb här sidan... Hur infogar man inlägget man svarar på?

I det inlägget du vill citera ser du ett kugghjul, klicka på den som får du en liten meny, bla citera. :)
  • Friigen
    ella84ella skrev 2016-08-03 12:32:11 följande:

I det inlägget du vill citera ser du ett kugghjul, klicka på den som får du en liten meny, bla citera. :)

Tack!!
  • huxflux
    Friigen skrev 2016-08-02 23:29:47 följande:

Huxflux, bra gjort efter så lång tid. Tog det lång tid för dig att läka efteråt, eller har det kanske just hänt?

Jag förstår att det inte hjälper att älta med honom. Men ibland rinner det bara över och jag måste bara vräka ur mig, men det studsar bara, och kvar står jag ännu mer frustrerad... Från och med nu ska jag vara den raka men vänliga hotell receptionisten!!

Insåg och Bestämde mig ca 2 år innan separationen att det var en narcissist jag levde med. Men så oerhört svårt att lämna på ett snyggt sätt så att allt inte skulle vändas mot mig. Jag tänkta ett eller två år spelar ingen roll på 20 år. Men det var en befrielse att veta att hon var sjuk med en 5 årings beteende. Så jag drev det till att hon lämnade mig. Hon satte i högsta växeln och började genast om med en ny. Nu har det gått 2 år och jag har så smått börjat hitta tillbaka till mitt gamla jag. Men läkt blir man nog aldrig och lita på en ny partner kommer nog aldrig heller att hända. Det enda positiva är att man blivit expert på att läsa av folk/ny partner man träffat.
  • Friigen
    huxflux skrev 2016-08-03 17:43:52 följande:

Insåg och Bestämde mig ca 2 år innan separationen att det var en narcissist jag levde med. Men så oerhört svårt att lämna på ett snyggt sätt så att allt inte skulle vändas mot mig. Jag tänkta ett eller två år spelar ingen roll på 20 år. Men det var en befrielse att veta att hon var sjuk med en 5 årings beteende. Så jag drev det till att hon lämnade mig. Hon satte i högsta växeln och började genast om med en ny. Nu har det gått 2 år och jag har så smått börjat hitta tillbaka till mitt gamla jag. Men läkt blir man nog aldrig och lita på en ny partner kommer nog aldrig heller att hända. Det enda positiva är att man blivit expert på att läsa av folk/ny partner man träffat.

Skönt och upplyftande att höra att du hittat tillbaka till dig själv!! Har du något tips, hur hittade du tillbaka? Det är mitt mål också! Tanken på att jag har två år kvar dit känns lite motigt men samtidigt fullt rimligt. Just nu har jag ingen aning om vem jag är, skönt att jag har alla barndomsvänner, föräldrar och syskon som minns vem jag en gång var och kanske kan leda mig i rätt riktning. Jag förstår att jag är lyckligt lottad som har många som stöttar mig önskar att alla ni andra därute också har det!!!!
  • ella84ella
    Friigen skrev 2016-08-03 13:32:52 följande:

Tack!!

Inga problem :) tog ett tag för mig att hitta funktionen som ny här haha :) funderar fortfarande på om man kan redigera sina inlägg när man råkat skriva fel men inte upptäckt det än.. aja :)
  • WickedHalo
    Friigen skrev 2016-08-02 19:13:56 följande:

Igår, hamnade jag återigen i fällan att försöka få honom att förstå vad han har utsatt mig för. Men allt bara studsar, han ljuger och ljuger och fortsätter att mosa mig samtidigt som han ser sig själv som någon slags offer. Jag förstår att alla försök att få honom att förstå är helt förkastliga ändå bara svämmar det över ibland. Jag vill inte ha honom, vill inte se honom saknar inte honom på något sätt. Känns skönt att skilsmässoansökan är inskickad. Men jag vet inte vad jag ska göra av frustrationen över att han aldrig kommer förstå vad han har gjort att han inte känner någon empati eller skuld.

Ahh frustrationen.. Önskar jag kunnat ge dig ett svar -Så här gör du.. men tyvärr (iallafall för mig) måste man lära sig hantera den. ~Frustrationen ligger hos Mig. Jag tar ansvar för Min känsla~ osv.

Tillslut blir man bättre och bättre på att hantera den och så minskar såklart styrkan i frustrationen med att tiden går men se det så här: Låt honom inte, ännu en gång, påverka dig (nu genom frustrationen). "Vinn" genom att aktivt jobba på att ge dig själv sinnesro. Kram!!
  • anemon1
    WickedHalo skrev 2016-08-03 22:54:35 följande:
     "Vinn" genom att aktivt jobba på att ge dig själv sinnesro. Kram!!
    Ja. så är det. Minska hans utrymme i ditt liv så mycket det går och arbeta med att ge dig själv styrka och plats. Det är kärnan i läkningen och ett nytt liv.

Och- prata med andra som varit i denna situation. Det är oerhört svårt att förklara för någon annan vad en relation med en narcissist gör med ens inre.

Idag, först fyra år efter separationen kan jag förstå (på riktigt, i ryggmärgen)  att jag levt med en skadad person och att jag bröts ner utan att märka eller förstå vad som skedde. Jag förstår att jag kravlat mig upp ur vaken och kommit upp på fast mark. Jag vet också om mina skador och arbetar på att försöka ta hand om dem och reparera dem.

Tänk, så många som trodde vi var ett perfekt par som det gick så bra för, man ljuger bäst för sig själv verkligen.
  • roccarasso

Hej alla,

Underbart att jag hittat denna tråd! Så spännande och igenkännande att läsa om allas upplevelser. Nu är tråden för partners men jag hoppas på att få vara med på ett hörn ändå. Jag är uppväxt med en far som stämmer väl in på narcisstisk personlighet och en mor som förmodligen är borderline. De är båda nu 85 år o problem som jag tidigare flytt ifrån genom att bosätta mig långt ifrån dem (de är skilda men bor på samma ort) lr lärt mig hantera kommer ikapp mig nu. Hoppas på råd från er med erfarenhet och hoppas att jag kan bidra med råd till er som är mitt i en relation med en narcissisist. 

Mitt problem som jag lidit av nu i ett par veckor är att pappa behöver hjälp. Han har ett otroligt stort kontrollbehov och släpper inte in kommunens handläggare. Bor otroligt sunkigt men detta är ändå praktiska problem.Även om jag inte rår på dem. Det psykiska är att han "spelar" ut så fruktansvärt. Gråter, får påstådda hjärtproblem och manipulerar alla han kommer åt. Det är kort beskrivet men vad kan/ska/bör jag göra??

Skita i honom? Hantera alla uppkomna situationer som tidigare? MEN grejen är att han klarar sig verkligen inte. Jag börjar få dåligt samvete för man kan liksom inte kasta ut en människa som en gathund i Rumänien. Kommunen gör inget eftersom han sj inte vill.Kontrollbehovet är större än livsbehovet. Jag har öppet berättat för handläggaren om hans personlighet.

Att säga att jag "börjar få dåligt samvete" är en dålig fras för jag mår just nu skitdåligt. Han manipulerar mig och mina barn med sin gråt o sina hjärtproblem men vägrar ta emot hjälp. Vänder allt emot mig att jag vägrar hjälpa honom trots att jag erbjuder min hjälp hela tiden MEN med förbehåll och kraftig markering när det går till psykisk manipulering.

Hjälp mig! Vad kan jag göra? Hoppas att ni kan ge mig råd trots att det inte är en partner utan en förälder.  

• anemon1
    roccarasso skrev 2016-08-04 22:58:53 följande:

Hej alla,

Underbart att jag hittat denna tråd! Så spännande och igenkännande att läsa om allas upplevelser. Nu är tråden för partners men jag hoppas på att få vara med på ett hörn ändå. Jag är uppväxt med en far som stämmer väl in på narcisstisk personlighet och en mor som förmodligen är borderline. De är båda nu 85 år o problem som jag tidigare flytt ifrån genom att bosätta mig långt ifrån dem (de är skilda men bor på samma ort) lr lärt mig hantera kommer ikapp mig nu. Hoppas på råd från er med erfarenhet och hoppas att jag kan bidra med råd till er som är mitt i en relation med en narcissisist. 

Mitt problem som jag lidit av nu i ett par veckor är att pappa behöver hjälp. Han har ett otroligt stort kontrollbehov och släpper inte in kommunens handläggare. Bor otroligt sunkigt men detta är ändå praktiska problem.Även om jag inte rår på dem. Det psykiska är att han "spelar" ut så fruktansvärt. Gråter, får påstådda hjärtproblem och manipulerar alla han kommer åt. Det är kort beskrivet men vad kan/ska/bör jag göra??

Skita i honom? Hantera alla uppkomna situationer som tidigare? MEN grejen är att han klarar sig verkligen inte. Jag börjar få dåligt samvete för man kan liksom inte kasta ut en människa som en gathund i Rumänien. Kommunen gör inget eftersom han sj inte vill.Kontrollbehovet är större än livsbehovet. Jag har öppet berättat för handläggaren om hans personlighet.

Att säga att jag "börjar få dåligt samvete" är en dålig fras för jag mår just nu skitdåligt. Han manipulerar mig och mina barn med sin gråt o sina hjärtproblem men vägrar ta emot hjälp. Vänder allt emot mig att jag vägrar hjälpa honom trots att jag erbjuder min hjälp hela tiden MEN med förbehåll och kraftig markering när det går till psykisk manipulering.

Hjälp mig! Vad kan jag göra? Hoppas att ni kan ge mig råd trots att det inte är en partner utan en förälder.  

Mitt envisa råd till alla som måste leva nära en narcissist på något sätt är noll-kontakt. Alltid detta mål. Det är dock nytt för mig detta med en far och inte en partner som utnyttjar och manipulerar. 

Jag skulle följa mitt samvete i detta fall (för din egen skull), vet inte hur illa du farit men har en gissning om att det inte varit en lätt uppväxt, och gissar också från hur du skriver, att du lever i hans garn och metkrokar fortfarande.

Sköt det hela, men bara så mycket du står ut. "Stå ut" i den meningen att du klarar att han avlider och att du inte gjorde "allt" men en hel del. För mycket av hans elände är ju manipulatoner, får du lov att tänka.

Med allvarligt störda människor i sin närhet, gäller det att rädda sitt skinn.
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning