Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
Hej! Undrar om någon bor i Malmö eller i närheten? Som vill höras utanför tråden? Stor kram
Hej! Undrar om någon bor i Malmö eller i närheten? Som vill höras utanför tråden? Stor kram
Jag var rädd för en konflikt innan skilsmässan, men har gått igenom den och klarat mig hittills utan någon större konflikt. Vi har barn. Dra inte in advokater om du inte måste - de eskalerar konflikten. Kostar om inte annat även sjukt mycket pengar. Advokater vill bara vinna till vilket pris som helst. Själv vill jag bara komma någorlunda levande ur separationen med minsta möjliga problem.
Vi hade en gemensam jurist för själva bodelningen vilket jag var noggrann med att stämma av innan med N-mannen.
Anemone - jag är fri! Sedan mitten av november 2015 - då skilsmässan gick igenom. Yuhuuu!
Sådan stress och pers detta har varit!
Min n-man kan vara rätt så resonlig - hela processen har dock pågått i 3 år så han har haft låååååång tid på sig att acceptera. Det har underlättat. Samt att jag har fått mycket hjälp i att själv inte ställa till några problem via min psykolog. Hon har sagt till mig när jag ställer för mycket krav. Jag kan förstå att andra n-män/kvinnor inte är som mitt ex var. Men samtidigt vill jag uppmana alla att försöka gå den fredliga vägen först. Kanske går det. Sök hjälp via bra psykolog/terapeut som ni litar på i första hand och inte advokat. De kan hjälpa bättre med medling. Om det inte går får man naturligtvis ta till med tuffare tag. Dock kan jag säga att jag gick till juridisk rådgivning på egen hand för att förstå mina rättigheter så att han inte kunde lura mig på pengar. Jag kollade dessutom upp varenda krona i vår ekonomi innan så att jag hade stenkoll på ekonomin. Men han bryr sig dock inte så jättemycket om pengar utan mer om barnen, Dock gick det ju inte att lura mig efter som jag hade stenkoll.
Anemone, sex år låter som otroligt lång tid. Hur gjorde du för att orka? När jag läste mitt inlägg i efterhand tyckte jag att det eventuellt låter lite dömande mot andra. Det var inte meningen jag är bara så glad över att ha kommit fram ut ur skilsmässan och att få dela detta. Folk förstår inte hur jobbigt en relation är med n-man och inte heller hur jobbig en skilsmässa kan vara (var för mig). Skönt att få dela med någon som vet lite hur det är.
Nej, det är ingen idé att ångra, man gör ju alltid det som är möjligt att göra och situationen kräver. Det låter sunt att inte ångra, då måste du ju känna att du gjort allt du kunnat. Själv fastnar jag ibland i ältande, men det är ju som sagt inte konstruktivt på något plan. Fast jag vet ju att jag klarat själva skilsmässan relativt smärtfritt kanske ur andras synvinkel, men för mig var det oerhört tufft. Jag är sjukskriven nu pga all stress. Men som sagt finns säkert många som har ännu jobbigare än mig. Åh, man ska inte jämföra!! Men en vårdnadstvist hade verkligen sänkt mig totalt. Jag var så rädd för det - mer rädslan som var problemet än att något faktiskt hände.
Tekla 75, jag instämmer i tidigare "talare" gå inte i konflikt. Jag tänkte i samma banor som du i början men fick följande råd då:
Att ta in jurist/advokat eskalerar konflikten. Jurister är "vinnarskallar" och gör allt för att vinna - jag tror som ovan säger kommer det trigga igång ditt ex/partner in i en strid istället för att fokusera på lösning. Dessutom fakturerar jurister sjuka mängder pengar.
Sedan är det ju det där med barnen också. Det är tråkigt och svårt för barn när deras föräldrar hamnar i konflikt. Det tar mycket energi för en själv också. Jag inser att mina barn älskar sin pappa och tror nu därför att de är bra att de träffar honom så mycket de vill. Bästa tipset är att ta hjälp av psykolog och tillsammans med den klura i dessa frågor... de är ju "neutrala" och kan se hur din partner är och resonera kring det. Själv hade jag mest en förmåga att oroa mig för allt och behövde hjälp med att se det som trots allt är och var positivt med exet och att det bästa för barnen kanske inte är alltid så som man själv tänker. I alla fall var det så för mig, men vi har ju alla helt olika situationer och personer att göra med så det är säkert individuellt därav bra att få hjälp av utomstående neutral person.
Olika sätt att få hjälp som jag fått tips om / utnyttjat:
* Familjerätt/rådgivning hos kommunen ger stödsamtal för par som inte kommer överens om vårdnad och man kan även skriva samarbetsavtal som är juridiskt bindande. En del kommuner har även rådgivning för kvinnor i utsatta relationer.
* Privat parterapi - en psykolog kan medla mellan er.
* Egen psykolog - via vårdcentral (subventionerat pris) eller privat
* BVC erbjuder gratis psykologkontakt om du har barn i BVC ålder. De är också experter på barn, vilket är skönt att någon kan hjälpa en att göra allt så bra som möjligt för dem och förklara hur de upplever situationen.
Hur man kan göra i praktiken
Om man har stora samarbetssvårigheter kan man sätta upp så strikta regler så att man i princip inte behöver ha så mycket kontakt (tror jag). T.ex. byta barn via dagis och inte hemma hos varandra. Reglera alla stora helger och semester i ett avtal.
Tekla, nu svara jag på din fråga hur jag hanterar detta själv. Jag har blivit bättre med tiden på att inte "engagera mig" i konflikter eller påhopp och låta det rinna av mig samt att sätta gränser. Ibland kan jag även försöka smickra hans ego. På så sätt kan jag oftast samarbeta med exet och behöver inte alltid följa ett superstrikt schema. Men vi har alltid schemat "i bakgrunden" ifall vi inte kommer överens. Men jag vet inte heller om det kan komma en period senare när han kommer vända sig mer eller helt emot mig. Typ om jag träffar en ny eller så. Så jag försöker tänka på att inte involvera mig för mycket.
Vad tror ni - skulle en tvist (att endast tvista om omsorgsbristen för att begränsa umgänget, inte tvista om vårdnaden) trots allt vara värt att ansöka och strida för?
Jag tror man får känna efter, det är förmodligen beroende på hur knepig personen i fråga är. I fall av renodlad narcissism skulle jag gissa att man måste vara väldigt stark (förmodligen lika orubblig som narcissisten själv) för att klara av att stå upprätt i ett s k "samarbete". Om man orkar kan man försöka, men för mig personligen innebär varje kontakt en hög risk att dras in i manipulationen, lögner och fula trick igen.
Det jag sträckt mig till, eftersom jag tvingats p g a gemensamma barn, är att inte bråka när han gör precis som han vill, bokar in det ena eller andra och rubbar schemat. Man kan se det som en sorts samarbete eftersom det existerar för att inte orsaka onödiga konflikter som drabbar barnen. Jag ser det i tysthet som en förlängning av det förtryck det innebär att leva nära en person med denna störning (eller delar av den).
Det som jag tror är viktigt är att öva upp en enorm flexibilitet inom sig, detta för att stå ut med nyckfullheten och skamlösheten när de rör till i tillvaron för andra, utan att bry sig alls. Att "komma överens" med en narcissist innebär en överenskommelse så länge det gagnar dem på något sätt. Det som just beslutats kan rivas upp på ett ögonblick, enbart för att narcissisten råkar känna för det.
Hej Starkatjejen,
Lustigt nog så känner jag igen mig även i detta som du beskriver, eftersom det fanns en sådan här "samarbetsvillig-period" i början av separationen. Det var mycket hjälp och stöttande, men jag visste att (för just honom, mitt ex) höll detta bara tills jag berättade hur viktigt det är att han inte fortsatte med ljugande, undanhållande och manipulation. Narcissister tål inte kritik. För mig fanns det tyvärr inte någon annan väg än lite mer "bulldozer" just då (men så var mina barn äldre också) eftersom andra alternativ fick för tuffa konsekvenser för mig. Det är verkligen sant att vi som levt med denna typ av människor har en situation som inte går att jämföra med "vanliga " skilsmässor. Det fanns en sak jag aldrig vågat och velat peta i - och det är just vårdnaden. Det hade varit för farligt för mig helt enkelt.
Kram/TS
Det behöver inte vara att du är naiv, du kanske bara verkligt stark. Jag tycker i efterhand att jag var ett så lätt byte, så himla formbar, känslig för hans agerande och väldigt lätt för en narcissist att styra. Jag var nog väldigt rädd för att inte orka med hans psykiska terror. Det fanns inga gränser liksom. Motarbetade jag honom, så trappade han upp hela terrorn för att få igenom det han ville. Jag orkade bara kämpa om det ekonomiska, och det var viktig eftersom jag ville så förtvivlat att vi skulle få en bra start, jag o barnen. Att jag aldrig vågade säga något var alltså för att han inte skulle ha dragit sig för att knäcka, han skulle helt enkelt inte bry sig om effekten av sitt agerande. En vanlig person får ju skuld och skam när man plågar någon men de får inte narcissister. Farligt.
Jag såg tendenser under den fight om ekonomin som jag redan hade då, detta fick mig att fatta vem/vad jag har att göra med. I hans ögon är jag inte en person, utan bara något som står i vägen för hans framfart. En del av den bekräftelse han så behöver, finns i att bråka med mig, det ger honom ny energi verkar det som. Vissa insikter har växt fram efter hand. Dyrköpt men viktig kunskap (som att hålla sig undan t ex). Men ibland är det svårt när man tvingas samarbete givetvis, jag vet.
Jag kanske uttryckte mig lite för positivt till att engagera sig till min fördel, men de sa till honom att inte bråka om pengar, så det blev ju till min fördel. Men de har säkert tagit hans parti i annat som han inte berättar - han snackar säkert skit om mitt beteende (??) så jag antar att de stöttar honom i hur han upplever situationen.
Ja, precis, jag tänker också att det kunde vara värre - tex. en pappa med totalt ointresse för barnen - vilket ju inte hade varit bra för barnen, även om det på sätt och vis varit lättare för mig åtminstone ibland och kanske även för barnen - då barnen hade haft en punkt att bo på och jag och pappan inte behövt bråka om när de skall vara hos mig eller hos honom vilket vi måste göra ibland när schemat inte fungerar - men ibland också svårare att vara ensam då det hade varit tungt att dra hela lasset själv. I det stora hela är det nog bra ändå med två engagerade föräldrar. Det är även bra för mig att få lite motstånd ibland för jag har ju inte alltid rätt i allting kring föräldraskap (även om jag tror det ).
Jaa, håller med dig om att hans behov går först i allt och han ser det som en självklarhet att det skall vara så. Jag inser jag måste bli lite tuffare ibland, för att han flyttar ju hela tiden fram gränserna, tillslut kommer jag bli totalt utnyttjad igen. Ingen förstår detta. Andra som är "sunda" människor, som vet var deras gränser går, kanske kan uppleva att han är lite knepig, men jag tror det är svårt att inse hela bilden. De kanske mer drar sig bort från honom tänker jag? Han hamnar ju lätt i relationer med sådana som mig, som är vana att anpassa sig och göra som han vill och de tänker ju inte på att han är som han är för de är på något sätt lika "skadade" som mig och inser inte sitt mönster. Tror t.ex. att ett annat par vi umgåtts med har en liknande relation som vår. Det finns liksom inte sunda normala människor som kan leva nära honom, man orkar inte det. Det känns som om jag liksom har blivit utnyttjad på så många plan av så många människor genom åren. Oerhört trist. Men att inse detta innebär ju möjlighet till förändring. Dock är svårigheten för mig att förstå vad som är sunt beteende och vad som är osunt, andra har ju detta i sig och behöver inte fundera så mycket, de kan känna med en gång när någon trampar dem på tårna. Jag har svårt för detta.
Ja, barnen råkar ju också ut för hans beteenden, så är det. Jag har nog förlikat mig med detta. Fast om jag ser något uppenbart påpekar jag det för honom och försöker stå upp för barnen - jag är rädd att jag skall samarbeta med pappan på bekostnad av barnen. Att jag inte skall våga stå upp mot honom för att såra pappans och min relation och samarbetet. Men det måste jag göra! Alltid stå upp för barnen! (uppmaning till mig själv)
Men som sagt har jag ju växt upp med detta i min egen familj så jag har ju överlevt - även om jag fastnade i ett likadant familjemönster igen. Det är min enda tröst att barnen kommer att överleva och jag hoppas jag kan vara den stabila föräldern för dem som inte håller på med massa "skit" och utnyttjande. Men det tar sin tid att inse hur man själv är och att vara osjälvisk är svårt när det gäller barnen för jag älskar dem så mycket! Men det är ju det som vi är Anemon - osjälviska som låter pappan umgås med barnen trots att vi vet hur han är. Genom att göra det så är vi ju motsatser till pappan och hans själviska beteende. Vi blir ju förebilder för det sunda för våra barn!