• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • lycka 4
    turpis skrev 2012-01-24 10:42:37 följande:
    Ok, jag har bara läst TS och lite till. I TS står det att bebisen ligger i säte och att hon därför ska snittas. De flesta sjukhus rekommenderar väl KS vid sätesbjudning. Men men, det kan ju framkommit annat senare som tyder på ngt annat.

En sak som jag reagerar på här i slutet av tråden är att man jämför barnets eventuella dåliga mående (fysiskt) av att mamman sövs med moderns psykiska mående, och att det borde tas mer hänsyn till mammans psykiska mående. Märkligt sätt att resonera tycker jag, om det finns fysiska risker för en bebis med att mamman sövs är det väl helt rimligt att det är bebisen som går först?

Hur som helst, lycka till, TS, hoppas det löser sig till det bästa för din bebis och dig!
    Men mammans mående går ju hand i hand med barnets, sen är det så att det är farligare för mamman att sövas än för barnet. Ingen väljer nog ett sovande snitt ( inte jag iallfall ) för att det är den enklaste vägen ut
  • Nyårsmamma
    turpis skrev 2012-01-24 10:42:37 följande:
    Ok, jag har bara läst TS och lite till. I TS står det att bebisen ligger i säte och att hon därför ska snittas. De flesta sjukhus rekommenderar väl KS vid sätesbjudning. Men men, det kan ju framkommit annat senare som tyder på ngt annat.

En sak som jag reagerar på här i slutet av tråden är att man jämför barnets eventuella dåliga mående (fysiskt) av att mamman sövs med moderns psykiska mående, och att det borde tas mer hänsyn till mammans psykiska mående. Märkligt sätt att resonera tycker jag, om det finns fysiska risker för en bebis med att mamman sövs är det väl helt rimligt att det är bebisen som går först?

Hur som helst, lycka till, TS, hoppas det löser sig till det bästa för din bebis och dig!

Vad som går först avgörs av kvinnan i det enskilda fallet för det är hon som har de juridiska rättigheterna. Prioriteringarna skiljer sig säkert mellan kvinnor, det finns ingen universallösning ”så här gör man i fall som detta”.

• turpis
    lycka 4 skrev 2012-01-24 10:46:38 följande:
    Men mammans mående går ju hand i hand med barnets, sen är det så att det är farligare för mamman att sövas än för barnet. Ingen väljer nog ett sovande snitt ( inte jag iallfall ) för att det är den enklaste vägen ut
    Nej, jag tror inte heller att någon väljer det för att det är enkelt, och jag har inte heller tänkt ge mig in i den diskussionen.  Vem det är farligast för vet jag inget om, kanske stämmer som du säger!
  • mamman2008
    krogen skrev 2012-01-24 10:27:47 följande:
    Det ar en annan sak. TS vagrar foda vaginalt overhvudtaget, likasa planerad KS med ryggbedovning. Hon vagrar ga prata med nagon och vagrar ga besoka op sa att nagon kan fa visa henne runt. Och hjalpa med hennes fobi.

Hon har egen bild av hur allting pa op gar till och struntar i riskerna for fostret nar hon sovs (medicinska skal for sovande snitt ar annan sak).
    Gud va skit du snackar! Jag VILL föda vaginalt men FÅR inte för bebis ligger i säte... därför har jag fått besked om snitt.. det fick jag i v 31 typ. så nej 9 månader att förbereda sig har jag INTE haft.

Jag VILL prata med "någon" och ha samtal på aurora men det finns inga TIDER innan jag kanske blir snittad. Jag har försökt att få en akut tid men det finns inte!  Jag vägrar inte besök på OP men det finns inte TID för det heller för dom har inte TID på akademiska då e har fullt upp!

Och jag vet att det finns risker med sövt snitt MEN jag vet även att de kan gå hur bra som helst!

Är det flera saker du TROR dig veta och fått om bakfoten så fråga gärna men kom inte och släng skit på mig som du inte vet nåt om!
  • Mariella81

Har det aldrig varit aktuellt med vändningsförsök? Hur långt gången är du? Chansen att barnet vänder på sig finns ju ganska nära inpå bf, särskilt om du fött barn innan. Låter tidigt att få besked om snitt redan i v.31.

• mamman2008
    Mariella81 skrev 2012-01-27 21:44:41 följande:

Har det aldrig varit aktuellt med vändningsförsök? Hur långt gången är du? Chansen att barnet vänder på sig finns ju ganska nära inpå bf, särskilt om du fött barn innan. Låter tidigt att få besked om snitt redan i v.31.

nej de kan inte göra vändningsförsök utan fostervatten så nej de har de inte sagt nåt om.. dels därför att jag inte har nåt vatten men även för att bebis ligger i säte..
  • Dullidutt

Men man väntar inte alls 30 min innan man börjar sy ihop? Man syr ihop så fort man ser att det inte blöder. Och risken med sovsnitt är att du aspirerar ner din magsyra ner i lungorna. Dessutom hamnar alla som blivit sövda på uppvaket, och missar därmed första timmarna med sitt nyfödda barn.

• lycka 4

Mina barn har funnits på uppvaket m pappan när jag vaknat

• Wellnes

TS: Jag sövdes vid akut snitt med min första son för 18 år sedan. Upplevde inte att jag missade ngt eller att jag hellre hade varit vaken då. Jag låg väldigt länge och väntade på sonen på uppvaket upplevde jag. Jag såg fram emot att få "revansch" när jag fick min andra son för 3 år sedan men tyvärr så visade det sig att jag är bäckentrång så det blev planerat.

Jag var absolut livrädd. Är inte rädd för sprutor men jag däremot livrädd för att kräkas. Jag vet att det låter knäppt men jag lovar att jag har nära döden upplevelser de få ggr jag har spytt. Var också orolig för att inte ryggmärgsbedövningen skulle ta, att jag skulle känna osv. Jag var ett nervöst kolli. Men narkosläkaren som jag träffade innan var väldigt förtroendeingivande. Hon förklarade och berättade och antecknade ner allt som jag var orolig för och dessa saker hade dom järnkoll på under snittet.

Det var tur att jag var vaken för jag hade väldigt mkt ärrbildning i buken så en extra läkare fick tillkallas för att få ut barnet. Dom kunde ta det försiktigt utan att behöva "stressa"  lika mkt som om jag hade varit sövd sa läkaren efteråt. Hon sa att det är viktigt att få ut barnet snabbt när mamman är sövd. Varför vet jag inte.

Nu i efterhand är jag glad över att jag var vaken (jag bad om att bli sövd först). Det var inte trevligt. Jag var rädd. Blev illamående och fick blodtrycksfall men jag fick snabbt hjälp. Men jag var där. Hade koll på vad som hände. Och jag fick se en ilsken son på en gång och hade honom hos mig när jag blev ihopsydd. Nu är jag gravid igen - ser väl inte fram emot ett snitt men jag vet att jag klarar det.

• mamman2008

Hej, har inte orkat skrivit här nåt mer. Tyvärr var min dotter i magen lite mer sjukän de trodde och hade komplikationer pga olika saker. Jag var vaken och blev snittad det var riktigt jobbigt men fick inte bli sövd. Jag led mig igenom detta och det var hemskt,,,, när de sedan tagit ut min dotter fick jag lugnande pga att jag var så rädd.
    Sedan hamnade vi på neonatal då hon förlöstes i v 32+5 hon var 43 cm lång och vägde 1890 gram.

Tyvärr orkade inte hennes kropp med alla komplikationer utan hon avled på sjukhus i min pojkväns famn efter 15 dagar.

Nu har vi en mkt jobbig tid att gå igenom.

Helt ärligt hade de kvittat för mig om ja fått blivit sövd eller ej för hon skrek knappt nåt och jag fick se henne typ 1 sekund sen försvann de med henne,, så ja kan inte säga att ja e glad över att fått vara vaken för jag fick ändå inte uppleva det som många säger sig uppleva. Höra barnet skrika mycket och se de länge och typ få ha det nära sig medan de syr igen en.

Men så är fallet iaf om ni undrar vad som hänt... min dotter blev en ängel och kvar sitter jag med ett snitt som minne plus stor sorg av både förlusten av dottern men även bearbeta kejsarsnittet hos en psykolog! Precis som jag antog från början att jag behövde psykolog hjälp för att bearbeta detta snitt och rädslan för det.

För mig var det inte bara och bara och nåt som jag e glad över att fått uppleva. Detta snitt har satt stora spår i mig och jag mår inte bra pga det... men även pga att min dotter dog också.

Så var fallet och det blev som sagt precis som jag visste från början! Precis det jag befarat angående snittet!

• Lumo

Nämen usch vad hemskt. Beklagar verkligen din dotter. Sånt ska man inte behöva uppleva!

• JA77

Hemskt ledsen för din skull, beklagar er förlust. Ta hand om er.

Hur kommer det sig att du inte fick bli sövd, då? Var det pga de anledningar jag skrivit om tidigare?

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?