Inlägg från: mamman2008 |Visa alla inlägg
  • mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 11:09:25 följande:
    Jag är narkossköterska (jobbar på gynop) och ska försöka svara på dina frågor.

Du ska veta att det är en enorm risk att sövas som höggravid, i synnerhet när det inte är medicinskt befogat. Den främsta risken består i luftvägsproblem. Trycket från magen gör att det är risk att maginnehåll passivt rinner ner i lungorna när du blir medvetslös (vilket man ju blir när man sövs). Det spelar ingen roll om du är fastande innan, då man som höggravid aldrig räknas som fastande då magkanalen jobbar extremt långsamt (pga hormoner). Det leder till intensivvård i minst en vecka. Slemhinnorna i luftvägen är känsligare hos en gravid, väldigt lättretlig, varför luftvägen kan börja "spasma". Det gör att man inte kan hjälpa dig att andas - det går inte att få i luft! Får man syrebrist en längre period finns risk för hjärnskador. Jag har själv i mitt jobb stött på hjärtstopp hos unga friska kvinnor av just den här anledningen. Inget man utsätts för annat än på väl medicinska grunder. 

Ingen vettig narkosläkare beviljar snitt pga nålrädsla, det ska krävas mer än så för att utsätta kvinnan för dessa enorma risker. Det finns bedövningssalva du kan köpa på apoteket, Emla, heter den. Vid planerade sovsnitt kommer man inte nöja sig med en "nål", utan två. (Det är för höga risker, att söva en höggravid är inte som att söva en frisk tjej med blindtarmsinflammation). Det är för att man snabbt ska kunna ge läkemedel i den ena, och dropp/blod i den andra. Det är heller ingen nål kvar, utan den tas bort. Kvar i handen finns ett plaströr. Ingen ryggbedövning läggs vid sövda snitt, eftersom man vill minimera sovtiden.

Vid kejsarsnitt läggs en spinalbedövning, alltså ingen slang i ryggen (vilket EDA är), utan en engångsdos bedövningsmedel. Man tappar känsel från midjan och neråt, effekten varar i 2-4 timmar. Då känns ingen katetersättning. Det går bra att andas lustgas under tiden bedövningen läggs. Man lägger alltid bedövningsmedel innan sticket, sedan känns det bara som ett tryck i ryggen och en behaglig värmekänsla neråt.

Varifrån har du fått att man väntar en halvtimme med att sy ihop?! Så är det inte, det görs direkt. Barnet är ute på 5-10 minuter, sedan syr man ihop. Allt som allt tar det max en halvtimme. Det verkar som att du snarare är oinformerad om hur ett snitt går till. Jag föreslår att du pratar med din läkare/narkosläkare, det finns jättebra hjälp för nålrädsla!

Andra frågor? 

Spinalen måste ju in med en nål och slang som de sprutar in ryggmärgsbedövningen i och även om man har emblat innan (vilket jag är van vid för att jag alltid gör det tom vid enkla blodprov) så känns de ju när de sticker in de i ryggen det är ju sticket som är det hemskaste. Har redan gjort fostervattensprov denna gång och igår låg jag och hade nålen i magen igen en längre stund för de ville ta urinprov på bebis.. kände både stick, sug och att de drog överallt i magen och låg där och va rädd och kallsvettandes och ville att de skulle sluta det var hemskt! Det lär ju kännas mer vid ett snitt och ryggmärgsbedövning än det gjorde igår och jag höll på och svimma igår!

Jag menar inte att de väntar en halvtimme med att sy ihop UTAN att JAG får ligga och vänta på den där kalla stålsängen med armar ut som en fågelskrämma och skynket för i ca en halvtimme UNDER tiden de syr ihop såret på mig.. det är DÅ jag vet att jag kommer få panik och eftersom jag inte kommer kunna röra benen eller bara ställa mig och upp och gå därifrån så blir ju paniken ännu värre. De ska ju sy 7 lager hud klart som fan de tar tid. Det är det jag inte vill uppleva ju! Klart man måste kunna få bli sövd som gravid det händer ju bla vid akut och urakut snitt och de mammor överlever ju det.. som jag skrev jag kanske inte får höra barnets första skrik eller träffa barnet på flera timmar.. men det kan jag ta..

Varför ska jag som har två bra förlossningar som jag gärna vill minnas med glädje för att de var så enkelt och inte alls gjorde särskilt ont och nu ska jag ligga i en mardröm och skäras upp och sys igen och inte kunna röra mig. Det kommer ju bli svårt att minnas de andra två bra om denna ska sätta bilder på min näthinna för gott.. jag vet ju vad dom gör när jag ligger där.. står med skalpeller och skär och syr och tänger och drar och har sig och blodet bara rinner det är ju det som kommer skapa ytterligare panik och rädsla hos mig. Därför ville jag hellre sova så jag slipper vara med om detta i vaket tillstånd. Det är väl ändå mig de ska respektera när vi gör förberedelser inför förlossningen.. vill ja inte vara vaken och va med om detta ska jag då behöva bli tvingad? Det låter helt absurt i mina öron att de ska tvinga en till något man inte vill.. fungerar det verkligen så på sjukhusen att de som är med och planerar mitt snitt ska tvinga mig till saker jag inte vill? Kan inte man bli bemött med respekt och förståelse istället?
  • mamman2008
    Archandra skrev 2012-01-21 11:29:55 följande:
    Jag är visserligen inte paniskt rädd för nålar och sprutor, men jag har gått igenom både ett vaket och ett sövt snitt (ett akut och ett urakut). För mig kändes det mycket bättre att vara vaken eftersom jag kunde ta hand om barnet direkt efter födseln. Min dotter fick ligga med mig på mitt bröst medan de sydde ihop mig. Det gjorde att jag ändå kände mig delaktig och jag fick höra hennes första skrik. Visst känner man när de drar ut bebisen ur magen, men man har ju ett skynke för som gör att man inte ser någonting, och man känner definitivt inte av när de syr. Det var ett alldeles utmärkt tillfälle att gosa med bebisen för mig.

Min andra förlossning var helt annorlunda. Jag sövdes och vaknade helt groggy någon timme senare (är osäker på tiden) på uppvaket. Min andra dotter var med sin far och jag fick inte träffa dem förrän ca fem timmar senare. Jag blev alltså berövad dotterns första sex timmar i livet och hörde inte hennes första skrik. För mig har det, så här i efterhand, känts jättejobbigt.

Det är kanske annorlunda för dig eftersom du skriver att ditt barn kommer att behöva eftervård när han eller hon kommer ut. Det kan ju göra saker jobbigare kan jag tänka mig, om det inte är så att du hinner ligga och mysa med bebisen en stund.

För att svara på din fråga om sövt snitt kan jag berätta att jag hade en kanyl i varje hand och sedan fick jag dricka antiillamåendemedicin. Sedan fick jag en mask för ansiktet och sövdes med gas. Jag tyckte att det var obehagligt att andas in gasen. Det kändes verkligen giftigt, men det gick fort att somna. Det behövdes bara två rejäla andetag.
    Helt ärligt kan jag hellre som sagt ta de att inte träffa mitt barn på ett par timmar och få två kanyler då en i varje hand och dra dessa två djupa andetag i masken som du beskriver. Bara jag slipper ligga vaken och plågas med den eviga väntan att de ska sy igen min mage och sen ska jag upp till uppvaket. Det tar ju TID att sy igen mig och jag kommer inte få ligga och mysa med bebis då h*n kommer behöva kuvös troligtvis och vara på massa undersökningar mm. Men att ligga där vaken vid medvetande och VETA vad de gör med min mage, och att inte kunna röra benen osv och typ ställa mig upp och gå därifrån kommer ju göra att paniken blir större. Samt att vänta och vänta för att de ska sy och tråckla och greja.. dra och slita i magen som kommer kännas.. nypas med tänger och sy med nål och tråd och sånt där (även om jag inte känner det) jag VET ju att det är så dem gör. Ligga på en kall plåt brits med detta skynke och grönklädda människor som pratar i massa gåtor och termer osv.... Nej det är ju det jag vill slippa samt slippa känna eller ens vara medvetande vid att de ska sticka in en nål och en slang i min rygg där de ska spruta in ryggbedövningen, hur man än emblar med plåster och bedövar känns de ju mellan ryggkotorna när de väl e inne! Jag vill ju inte vara med om det.. tar de inte hänsyn då eller? Det är väl så det sägs att de ska göra om man prata med läkarna jag ska ju själv vara med och förbereda snittet.. då e de väl mina önskemål de ska lyssna på? Hur jag vill ha det?
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 12:01:55 följande:
    Jo, men alla behandlingar på sjukhus görs ju av kompetent folk, som ställer riskerna i förhållande till vinsten. Blir du snittad vaken kommer du kunna andas lustgas under tiden bedövningen (det finns inget som heter "ryggmärgsbedövning", det heter ryggbedövning. Inget sprutas in i ryggmärgen) läggs. Du får varma täcken, så du ska inte ligga och frysa. När barnet är ute och man konstaterat att du mår bra, då kan man successivt koppla bort övervakningsutrustningen så du kan hålla om ditt barn, du behöver inte ligga med armarna ut. Har du snittats förut? Det känns som att du är oinformerad och har satt upp ett skräckscenario! Du vet ju inte vad som händer. En narkosläkare kan neka dig sovande snitt pga medicinska skäl. Urakuta snitt görs när det gäller liv eller död, då vinner det över riskerna. Oavsett vad kommer du ju få två nålar ändå, det kommer du aldrig ifrån. Varför vill du inte ta tag i dina rädslor istället? 
    ja men ryggbedövningen lägg ju med en nål och en slang emellan 3-4 ryggkotan eller 4-5, det läste jag igår på nån sida (minns inte vilken) Har sett bilder och film om snitt och man ligger på ett metallbord med händerna rakt ut åt sidorna och det där skynket ovanför brösten typ.

Iaf så ska dem in med en nål och slang i ryggen mellan kotorna och det lär garanterat kännas.
    Nej jag har inte blivit snittad förr och har aldrig önskat det trots tidigare förlossningsskräck. Har sagt nej till alla form av bedövning utom lustgas för de e det enda jag vill ha inget annat skit tycker jag ska in i mig, då får man hellre ta lite smärta av en värk! Värkar STICKS iaf inte och gör ett hål på kroppen där de hänger ut en slang och irriterar hud och blodkärl mm.

Nej varför ska jag ta tag i nåt som inte går är man rädd e man och det ska väl accepteras alla människor är olika. Jag kommer oavsett fall ja försöker bearbeta det ligga och veta vad de gör med magen och ligga och vänta tills det sytt ihop mig osv. Evig lång väntan på typ 30 min. Paniken kommer ju stiga och bli jobbig.. då kan man väl hellre få slippa det.

Det är just detta oxå som är så sjukt i dagens samhälle att väldigt många läkare, bm osv är inte förstående när nån är rädd och gör precis som du och säger att man ska ta tag i det och inte ha skräckscenario och inte säga nåt förrän man vet och har gjort det osv. Varför är det så grymt FÅ som verkligen känner empati och känner med en som människa och vill göra det bästa för en själv så man ska få en så bra förlossning som möjligt..? Jag struntar faktiskt i medicinska orskaker som står i alla sjukhus böcker.. detta handlar om min rädsla, min oro och att jag inte vill uppleva detta i ett vaket tillstånd! Varför inte ta hänsyn till mig i första hand? Bebisen kommer ut och det finns personal.. tror inte bebisen hinner reagera så mycket på narkos och allt för när den sen e ute så har ändå läkarna bebisen i sina händer och använder massa hjälpmedel för att få igång bebisen som den ska. Bebisen kommer ju bli återställd fortare än jag. Du skriver oxå att man inte ens kan få lugnande... men allt annat som ni på narkosen gör då... ryggbedövningen och kanyler och nålar överallt.. skadar inte det bebisen lika mycket som om mamman får lugnande medicin och kan överleva rädslan på så sätt? Borde ju skada bebis med med ryggbedövning och massa nålar osv överallt än om mamman får en dos lugnande eller narkos!
  • mamman2008
    Archandra skrev 2012-01-21 12:26:58 följande:
    Usch vad jobbigt för dig att känna så. Jag kan bara ge dig mina sympatier och hoppas att du på något sätt kan komma över din nålfobi. Jag tror att din rädsla gör att du upplever det värre än vad det är. Jag kände faktiskt inte när de satte min ryggbedövning. Vårdpersonalen  var också väldigt trevliga och skämtsamma medan jag blev sydd.

Tråkigt att din bebis kommer att behöva vård direkt. Hoppas att att allt kommer att gå bra för er båda.
    Märkligt att inte känna ett nålstick med slang osv som går in mellan kotor i ryggen och typ bara skinn och ben.. är lite skillnad om man skulle få en nål i FETTET eller en spruta där man har massa fett och sånt ivägen, det känns ju bra mindre i fettet än när de bara e skinn och ben.

Du måste ha en väldig okänslig kropp om du lyckas att inte känna den.. då e du nog lyckligt lottad. Alla jag känner som fått den säger att den känns och vissa har även upplevt den som de hemskaste av allt!

Även om personalen som syr är snälla och skämtar e väl det lite fel läge om man ligger där ledsen med panik? De gör sitt jobb.. får en fet lön varje månad och behöver inte utsättas för det själva. Går hem när dagen e slut och tänker inte mer på det... dom har gjort sitt jobb inget mer än så. Det är ju inte dom det gör ont i och de e inte dom som har panik! Jag skulle hellre vilja ha folk som känner med mig än folk som inte gör det utan försöker skämta bort det hela!
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 13:08:20 följande:
    Du litar alltså mer på en sida på nätet än på mig som jobbar med detta VARJE dag och har gjort det i flera år? Vid snitt läggs en spinalbedövning, dvs ett stick i ryggen och man sprutar in bedövningen. Ingen slang. Vid en EDA (epiduralanestesi) läggs bedövningen i ett annat "ryggrum" och då för man in en slang, tunnare än 1 mm. I slangen ger man bedövningsmedel, den kan fyllas på. Det tar 20 min innan anslag. Det är inte aktuellt vid planerade snitt, då man vill att bedövningen ska ta direkt, på minuten.

Operationsborden idag är inga stålsängar, de är bäddade med madrasser och lakan. Ovanpå läggs varma täcken. Att man har ett skynke för är för att det ska vara sterilt i operationssåret. Syftet är inte att "mörka" något för mamman (som många tror). Ryggbedövning, droppnålar, katetrar - ingenting av det påverkar barnet. Sövning däremot, det är en enorm påfrestning för kroppen och cirkulationen. DET påverkar barnet, varför tror du annars att det inte görs? Undantag kan göras så att du får en lugnande tablett, men min erfarenhet är att det inte har så stor effekt faktiskt.  Lustgas hars amma effekt, men är ofarlig för dig & barnet. 

Javisst, alla människor är olika. Men på sjukhus måste man göra saker för säkerheten sätts i första hand. Det jag skulle göra om du var min patient är att besöka sjukhuset innan, besöka operationsrummet så en narkossköterska får visa dig allt i lugn och ro. Du kommer se att det inte alls är som i ditt huvud.  
    Det stod om både planerade, akuta och urakuta kejsarsnitt på den sidan.. det var en sjukhus sida... minns dock inte vilken.

Jo de skulle ja ju vilja att en narkossköterska skulle visa mig men ja tror inte det finns tid för de... detta e i uppsala akademiska jag ska göra så de lär inte finnas nån som kan göra så för mig.

Men i vilket fall som helst ska den in en nål mellan ryggkotor där de e skinn och ben och inget fett som tar bort smärtan sen ska nålen sitta i ryggen medan de sprutar in de där medlet som tar hur många min? man lär ju känna trycket när de sprutas in som med allt annat man får som sputas in i kroppen... Tar man en vanlig vaccin spruta känns de ju jättemycket när de sprutar in vaccinet och sen ska det göras långsamt osv osv...
    Klart att de kommer kännas oavsett om man bedövat. sen ska man läggas på britsen med massa såna där skynken osv och bara ligga där och inte kunna röra sig.. man kan inte direkt resa på sig och gå för benen viker sig ju... och armarna kommer ju ligga rakt ut och sen tar de tid.. 5 min.. sen e barnet ute.. oki.. sen så ska de fixas och donas med barnet sen så ska de sy igen minst 30 min upp till 60 min beroende på hur mycket de syr så då ska man ligga där i typ en timme och bara ha panik, gråta och svimma om och om igen... är inte det nåt man ska kunna få slippa om man nu inte vill det?  Varför ska jag ligga och må dåligt när det går att lösa det på annat sätt?

Har hört många föräldrar som typ säger så om värkarna.. att de vill ha massa bedövning för att de anser "varför ska jag ligga där och ha ont i önödan"? då kan ju jag vända på frågan och ställa den att varför ska jag ligga och plågas med panik och allt iställe för att göra det lättvindigt för mig och låta mig sova sen väcka mig när det e klart? Då har jag sluppit paniken och att vara medvetande.... då kan ja fokusera på barnet sen efteråt iställe för att behöva gå hos en psykolog osv för att bearbeta en traumatiskt upplevelse... bättre att jag är en bra mamma som orkar ta hand om barnet efter förlossningen och inte plågas av den.
  • mamman2008
    lycka 4 skrev 2012-01-21 13:20:57 följande:
    Jag vill bara inflika lite här,,, Jag har gjort två planerade sövda snitt och i sommar kommer jag göra mitt tredje.
    Narkosläkaren kan inte neka dig att sova han kan bara avråda.

Jag är livrädd för snitt och för mig har sövande snitt varit hur bra som hellst och jag är glad som har haft kompitenta människor runt omkring mig vid snittet som istället för att förvärra situationen underlättat för mig . Jag har haft underbara narkosläkare som hållt min hand å klappat min kind ända tills jag somnat.
    Mina barn har fått komma på mitt bröst fast jag sovit och sedan har som funnits på uppvaket med pappan när jag vaknat.

Det är lätt när man inte lider av rädslan själv att vara dömmande men att gå i nio månader och ha ångest och må dåligt för något som skrämmande är ingen hit.
    Jag vet risker mm vid ett sovande snitt jag har hört dom ett par gånger då narkosläkaren måste gå igenom dom inför op.
    Kvinnor gör snitt för att dom är rädda för att föda barn,, Men vi som inte har något annat val än att bli snittade fast vi verkligen inte vill varför ska inte vi få känna som vi gör ?  Jag har hängt på fl i så många år och fått höra sååå mycke om mina sovande snitt ,,,,,
    Jag tycker att du trådstartaren ska göra det som känns bäst för dig .
    Hej där.. var nyss in i en annan tråd och skrev en fråga till dig :) det var om vilket sjukhus du gjort det på..
    Jag ska göra det på uppsala akademiska... och jag vill verkligen sova iställe för att vara vaken.

Nej denna tredje gång har jag inget annat val för bebis ligger i säte och de kommer ta ut min bebis tidigare för att de finns lite komplikationer.. men inte för tidigt.. är i vecka 31 nu så runt 34 eller 36 skulle ja tippa på. Hade velat föda vanligt men med sätes bebisar blir de svårt dels för att ja inte har nåt vatten kvar och då kan de heller inte göra vändningsförsök och sen e de väl risk vid sätesfödsel att barnet få syresbrist osv... så jag kommer bli tvungen att snittas... och jag vill verkligen inte det.. och ska de göras vill ja sova för att sedan kunna vara en mamma efter förlossningen och inte ett nerv vrak som ska gå hos psykolog varje dag för att bearbeta detta traumatiska man måste göra!  Ingen bra start för bebisen och 2 syskon att ha en mamma som e nerv vrak och går på psykologbesök varje dag.
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 16:12:20 följande:
    En läkare respekterar knappast TS val om hon vägrar samarbeta, tex gå på samtal innan eller ta del av den information som finns hos vårdpersonalen.
    Alla sjukhus har olika rutiner, det ser lite olika ut, så för din del skulle jag inte förkasta allt direkt då du ju inte vet hur man gör i Uppsala.    Hur vet du att du kommer må dåligt? Du har verkligen låst dig, det du berättar stämmer ju inte med hur det ser ut eller hur vi arbetar i verkligheten. Att spruta in bedövningsmedlet går fort, inte ens 30 sekunder. Det är ett visst motstånd, så det kan inte sprutas på 1 sekund, men nästan. Varifrån har du fått att det tar flera minuter? Det tar inte 30-60 min att sy. Absolut inte. Det är hemskt att du fått denna bild på helt felaktiga grunder.

Nånstans skriver du att du skille vilja bli rundvisad av en narkossköterska, men att det "säkert inte går". Hur vet du det? Har du ringt och frågat? Om du hade ringt till opavdelningen och berättat att du var rädd och ville ha en demonstration av hur ett snitt går till, hur oprummet ser ut osv, hade jag varit den första att ta emot dig. Jag skulle visa respiratorn, operationsbritsen, alla täcken, vilken övervakning vi har och varför. Ingen på op kommer att vilja neka dig en visning, det gäller bara att hitta en lämplig dag/tid det passar.     
    Därför att jag bor ca 15 mil ifrån uppsala och kan inte åka tid i tid och otid DÄRFÖR kommer jag inte kunna få en chans att se detta med op som du säger.. jag kommer få beslutet fredagen den 3 februari sen kommer de troligtvis som de lät sist ge mig endast över helgen och mån ti nästa veckan sen kommer de snitta mig... jag har två barn sen innan som jag ska ha barnvakt åt och ingen släkt eller sånt finns kvar.. så det blir att försöka på annat sätt kanske tom sätta dom i jourhem under min vårdtid och ett jour hem får man inte på 2 dagar.. det ska ju utredas och fixas med de i flera veckor.. e ju inte så att de finns jourhem om hörnet!

Och på dessa 2 vardagar jag får på mig att fixa allt detta ska jag då besöka op salen och planera med doktorerna och fixa med allt på hemma plan det är inte rimligt tidsmässigt att det kommer gå. Därför så kommer ja inte kunna få den hjälpen att bli visad detta.

Det står som sagt på många sidor på nätet att när de snittar är barnet ute på några minuter sen tar det 20-60 min att sy ihop magen beroende på komplikationer om man ska ge blod och massa massa annat... iaf de ca 4 olika sidorna jag satt och läste på igår....

Att gå på samtal och sånt som ni flera beskriver om det är nämligen så att jag har pratat med min bm redan om de för över en vecka sen att få prata med typ aurora och sån där mvc psykolog osv.. MEN det tar tid att jag får den tiden.... jag kanske inte ens HINNER få en kallelse till det innan de ska snitta ut mitt barn! Det är tyvärr inte så i min stad att allt går över en natt.. hade varit ett under då.. det tar flera veckor! JAG har bett om att få hjälp men det jag får till svar e att de kan skicka remiss men inte lova nåt.

Jag har så svårt bara att förstå varför de ska vara så svårt att respektera mina önskningar om sövning osv... när man pratat om sånt vid tidigare förlossningar för att man varit orolig och sen läser sidor på nätet så står det ju annat.. där står de ju precis att det typ är jag som bestämmer hur, jag får vara delaktig och de tar mina vädjor på allvar osv... 

Som  Little Ms Chatterbox skriver så borde de ju vara så men enlig dig JA77 så verkar de som att de e absolut tabu med sövda snitt. Så visst på ett sätt kan jag läsa och ta in en DEL av det du skriver då du säkert kan din sak och jobbar med det du gör MEN det är ju ändå olika sen på olika landsting och sjukhus. Jag kan ju inte ta till mig allt och sen när jag kommer till akademiska så kanske jag får bli sövd ändå och att de kan respektera mitt val men jag är ändå rätt osäker på det OM de nu är som du bskriver det.. för är det så även där (på akademiska) som du skriver så kan ja ju inte be om nåt för det kommer ändå inte respekteras.
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 17:48:53 följande:
    Som sagt, du verkar inte ens vilja försöka. Har du en läkartid i Uppsala så kan du ta opbesöket samtidigt. Jag lovar att det finns någon ledig sköterska som kan visa dig. Har du ingen pappa till barnet?
    Jo klart barnet har en pappa men han kan ju inte direkt visa op osv och han kan bara stötta och finnas där men avståndet till uppsala gör det hela svårare... Nej jag vill inte "försöka" med ett vaket snitt för jag ser ingen anledning att jag ska ligga där med panik och rädsla utan jag vill vara sövd helt enkelt.. barnet kommer ju ut och barnläkarna är snabba med att fixa sakerna då.. bebis lär inte vara särskilt påverkad och är den det går det snabbt över... det tar längre tid för mig med uppvak osv.. men då kan jag ta de... bara jag slipper vara vaken och medvetande vad de gör med min mage och mig och alla slangar och nålar samt skalpeller och tänger de har och sliter och drar i magen  när de snittar och syr.
    Lumo skrev 2012-01-21 13:33:29 följande:
    .

Gällande stickandet i ryggen tror jag detta är betydligt mindre läskigt än det du gjorde i magen. Du känner knappt något ser ju inte något. Det går fort, in och ut. Bedövningen börjar verka direkt och du domnar bort under bröstet. Du kommer känna när någon rör vid dig, men du känner inte kyla eller smärta. Det är inte alls så läskigt som man kan tro. Jag lovar dig, det är få tillfällen i livet som man känner sig så omhändertagen, alla är verkligen där för din o barnets skull.
    Som ovanstående skriver så känner man ju att de rör vid mig vilket innebär att jag kommer känna när de dra igenom tråd i huden, syr alla lager, använder tängerna och dra ihop, särar och drar igen snittet osv osv även om de inte gör ONT så känns det ju och då vet jag ju som sagt vad de gör och känner det vilket gör att paniken kommer infinna sig. Jag tycker det är HEMSKT sen struntar jag i om så många andra tycker att de inte är någon fara för dem, men detta gäller mig.. bara mig inte pelle, kajsa eller stina...
    Alla e vi olika och jag får panik för detta EFTERSOM jag fått panik både vid fostervattensprov och det senaste provet de tog i magen på mig häromdagen. Plus att jag knappt klarar av att ta "sänkan" hos min bm utan att kallsvettas och känna att allt snurrar... FAST jag då är bedövad med Embla!

Jag vet hur jag själv fungerar och de e inget som går att tränas bort på 3 veckor (då snittet troligtvis blir)
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 18:16:24 följande:
    Vad okunnig du är! Du kommer INTE att känna att de syr, du känner bara beröring. Får du panik av beröring? Du kommer dessutom ligga ner på operationsbordet, få en nål i varje arm innan du sövs. Hur tänkte du där då? Man kommer också att tvätta magen och klä in dig i sterila lakan innan du sövs. Katetern kan i vissa fall också sättas innan, då man vill minimera sövningstiden. Hur tänkte du dig då?

Naturligtvis ska inte pappan visa operationssalen, utan han får ju ta hand om barnen medan du visas runt. Skaffa Emla (inte "Embla").
    det beror på vilken beröring.. men som sagt jag vet att de använder massa skalpeller och tänker osv och syr och har sig så då vet ja ju vad de gör...

Ja nål i varje arm kan jag ha emla på en i vardera armveck precis som när jag går t bm, kateter kan de ju sätta efter bedövning. Men som sagt att ha emla på ryggen och inte bli bedövad då man bara har skinn och ben i ryggen och mellan kotor och ryggrad mm.. inget fett ingenting så kommer det inte bedövas och man känner ju självklart de. Sen att man ska vara vaken och att man som sagt vet vad de gör bakom skynket det är ju som sagt då paniken växer. Hos bm tex kan jag faktiskt i värsta fall be henne sluta sticka mig och jag kan resa mig upp och gå.... det kan jag ju inte på ett op bord när benen inte bär och den rinner blod överallt och skulle ja försöka skulle de hålla fast mig. Då får man ju bara ligga där och titta i taket och räkna sekunderna och minuterna tillls det är över.. dvs 15-60 minuter.... klart som fan man hinner få panik flera ggr där...

En av sidorna jag läst på är http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Kejsarsnitt/ men det fanns även fler sidor där de beskrivs detaljerat.. kanske vill du att jag ska länka dig youtube avsnittet där de filmar i över 20 min och visar precis hur de gör? Kanske du kan förstå att en får panik om en redan har det vid "småsaker" Det är därför jag vill slippa det och sova och sen vakna när de e klart!
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?