• lycka 4

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Jag vill bara inflika lite här,,, Jag har gjort två planerade sövda snitt och i sommar kommer jag göra mitt tredje.
    Narkosläkaren kan inte neka dig att sova han kan bara avråda.

Jag är livrädd för snitt och för mig har sövande snitt varit hur bra som hellst och jag är glad som har haft kompitenta människor runt omkring mig vid snittet som istället för att förvärra situationen underlättat för mig . Jag har haft underbara narkosläkare som hållt min hand å klappat min kind ända tills jag somnat.
    Mina barn har fått komma på mitt bröst fast jag sovit och sedan har som funnits på uppvaket med pappan när jag vaknat.

Det är lätt när man inte lider av rädslan själv att vara dömmande men att gå i nio månader och ha ångest och må dåligt för något som skrämmande är ingen hit.
    Jag vet risker mm vid ett sovande snitt jag har hört dom ett par gånger då narkosläkaren måste gå igenom dom inför op.
    Kvinnor gör snitt för att dom är rädda för att föda barn,, Men vi som inte har något annat val än att bli snittade fast vi verkligen inte vill varför ska inte vi få känna som vi gör ?  Jag har hängt på fl i så många år och fått höra sååå mycke om mina sovande snitt ,,,,,
    Jag tycker att du trådstartaren ska göra det som känns bäst för dig .

• lycka 4

Jag gjorde båda mina sovande snitt påHuddinge sjukhus .

• lycka 4

Jag kan känns lite såhär ..
    Om en kvinna är förlossningsrädd så blir hon biviljad ett snitt . Jag skulle mer än gärna föda vaginalt men får inte.
    Efter mitt första barn som slutade i katastrof snitt ville jag inget annat än att föda fram mitt barn ( med tvåan)  Bm och läkare höjde på ögonbrynen då jag sa att jag ville föda vaginalt och att jag va totalt livrädd för ett planerat snitt.
    Graviditeten fortlöpte och läkaren som först klappade mig på axelt för vad jag ville släppte bomben i  vecka 32 , han hade tänkt och ville nu att jag skulle göra ett tillväxt ul i v 37 om barnet såg ut att väga mindre än min dotter så skulle vi försöka annars ville han att jag skulle göra ett planerat snitt . Där började min ångest . Jag mådde så jävla dåligt , sov inte på nätterna mm pga rädslan för detta snitt. Jag va på samtal men då ska man veta att dessa samtal är först å främst till för kvinnor som är rädda för att föda vaginalt och inte med snitt så jag fick inte så mycke hjälp.
    Min bm en väldigt erfaren och helt underbar kvinna, sa till slut att detta va vansinne att jag skulle må som jag gjorde hon såg ju vilket vrak jag var. Hon va den som tillsut kom med förslaget att jag skulle sova vid mitt snitt.
    Efter mycke om och men sov jag igenom mitt snitt . Även med tvåan sov jag . och kommer sova med trean.

Jag tycker det är jätte bra när kunniga personer skriver i dessa trådar  som du ja77 men ibland kanske man måste ta det lite lugnt att spotta fram hur farligt det är mm det får man reda på ändå tro mig det finns riktiga grisar inom sjukvården. Det är inte så att jag skiter i mitt barns hälsa när jag väljer att göra ett sovande snitt herregud !!  Jag gör det för att jag anser att även jag har rätt till en dräglig förlossning.

• lycka 4
    TheFamily skrev 2012-01-22 23:17:12 följande:

Jobbat på förlossningen i 7 år sammanlagt och kan säga att (tyvärr) får man inte välja det. Det är en risk för bebisen att söva dig. Man söver kvinnan vid urakuta snitt dvs bebisen är ute på tre minuter. Det är alltså inte för att vara taskiga som dom inte söver frivilligt vid KS.

Usch jag vet kanske inte hjälpte dig att höra detta men jag var tvungen att vara ärlig.

Hoppas ändå det blir som du vill! Kram

Men man GER planerade sövda snitt !! Man får välja det gäller att stå på sig .
    Mitt första sovande snitt som är gjort på huddinge universitets sjukhus. där sa förs narkosläkaren nej men kallade in överläåkaren som medelade att dom aldrig kan neka en frisk kvinna att bli sövd.
     Vid ett planerat sovande snitt går det också fort , bebisen är ute på ca 3 min även där , Därför sätts kateter mm mm innan.
  • lycka 4
    Nyårsmamma skrev 2012-01-23 08:12:40 följande:

Inte alls aggressivt, låter bara så i text :) Undrar bara för jag har svårt för den där attityden ”om bebisen inte tar skada” (nej, det är klart att man inte vill) men bebisen är inte den enda som ska tas hänsyn till. Om mor tar skada så är det LIKA viktigt! Man får inte skada en person – oavsett hur mycket det gynnar en annan person. Men det låter alltid som att en födande kvinna är jordens mest oväsentliga varelse, hon ska stå ut med vad som helst med vilka konsekvenser som helst, för det är baaaara baaaarnet som räknas. Nej, det ÄR TVÅ personer som räknas, mor räknas minst lika mycket.

Håller med dig till fullo !
  • lycka 4
    krogen skrev 2012-01-24 10:22:58 följande:
    Ts vill snittas sovande for att hon har nalskrack.
    Men snälla "kom på NU att hon vill sova " Tror du att det är något man väljer för att man är feg ??? Herregud ! Fan va fega alla kvinnor måste vara i dina ögon som väljer snitt istället för vaginal förlossning
  • lycka 4
    krogen skrev 2012-01-24 10:35:32 följande:
    Du har fatt allting om bakfoten. Las traden ar du snall.

Nej, Du har helt fel om mina asikter.
    Men jag har full förståelse för om en kvinna väljer sovande snitt jag har ju själv valt att göra två och kommer göra ett tredje. Ts skriver ju dessutom att hon hoppas på en vaginal förlossning
  • lycka 4
    turpis skrev 2012-01-24 10:42:37 följande:
    Ok, jag har bara läst TS och lite till. I TS står det att bebisen ligger i säte och att hon därför ska snittas. De flesta sjukhus rekommenderar väl KS vid sätesbjudning. Men men, det kan ju framkommit annat senare som tyder på ngt annat.

En sak som jag reagerar på här i slutet av tråden är att man jämför barnets eventuella dåliga mående (fysiskt) av att mamman sövs med moderns psykiska mående, och att det borde tas mer hänsyn till mammans psykiska mående. Märkligt sätt att resonera tycker jag, om det finns fysiska risker för en bebis med att mamman sövs är det väl helt rimligt att det är bebisen som går först?

Hur som helst, lycka till, TS, hoppas det löser sig till det bästa för din bebis och dig!
    Men mammans mående går ju hand i hand med barnets, sen är det så att det är farligare för mamman att sövas än för barnet. Ingen väljer nog ett sovande snitt ( inte jag iallfall ) för att det är den enklaste vägen ut
  • lycka 4

Mina barn har funnits på uppvaket m pappan när jag vaknat

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?