Inlägg från: Mariella81 |Visa alla inlägg
  • Mariella81

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Men du! Menar du att du har suttit och tittat på operationsfilmer på YouTube som förberedelse inför ett snitt? Eller missuppfattar jag dig? Inte konstigt att du blir rädd då! Om jag var du skulle jag inte läsa så mycket om själva operationen. Den biten tar ju personalen hand om och du behöver inte veta så mycket om hur det går till rent praktiskt.

Har gjort två snitt själv, båda med ryggbedövning i vaket tillstånd. Har inte känt mer av ryggbedövningen än ett snabbt stick. Känns inte så mycket som ett nålstick egentligen utan mer som en lätt elstöt (av den typ man kan få om man tar i en bänk eller nåt), över på mindre än fem sekunder. Nålar får du ju även om du ska sövas och personligen tycker jag inte att ryggbedövningen känns mer än de nålar som sätts i händerna, snarare mindre. Katetern har satts innan bedövningen och det har jag tyckt har varit obehagligt, inte mer.  

Narkossköterskor (vid mina snitt har de varit två till antal) står vid huvudet hela tiden och kollar hur du mår. Har mått illa men har då direkt fått medicin via nålen, bara att säga till vad som är jobbigt så hjälper de till så gott det går. Ring och be att få prata med en narkosläkare eller narkossköterska åtminstone. De kan ju förklara allt för dig, steg för steg. Kanske finns det möjlighet att testa att snittas i vaket tillstånd och sövas under operationen om du skulle få total panik. Nålarna sitter ju så det borde ju gå ganska fort att söva om det skulle behövas. Det vet säkert du JA77!?
    Sen vet du väl att du får ha någon med dig som sitter vid ditt huvud och pratar, håller handen eller vad du nu kan tänkas behöva.       

• Mariella81

Har fått katetern på avdelningen innan bedövningen vid båda mina snitt. Känns obehagligt och svider lite men inget som gjort ont direkt. Det går fort över och även om den sätts innan ryggbedövningen är lagd så får man lite bedövningssalva innan. Skönt att ha den efter snittet för första dygnet kan det vara lite lurigt att ta sig upp till toaletten.

• Mariella81
    krogen skrev 2012-01-24 09:35:50 följande:
    Bullshit TS.

Du haft 9 manader pa dig. Och du kom pa NU att du minsann inte vagar nagot annat an sovande snitt?
    Men ett beslut om snitt kan ju komma ganska plötsligt. Jag vet inte varför ts ska göra ett snitt men det är väl inte så värst vanligt förekommande att man vet om att man ska göra snitt från början av graviditeten så att hon haft nio månader på sig att förbereda sig är väl inte så troligt.
  • Mariella81

Har det aldrig varit aktuellt med vändningsförsök? Hur långt gången är du? Chansen att barnet vänder på sig finns ju ganska nära inpå bf, särskilt om du fött barn innan. Låter tidigt att få besked om snitt redan i v.31.

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?