• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • Coyote

Jag tycker du resonerar enormt barnsligt när du säger att du inte tror att bebisen hinner påverkas så mycket av sövningen, och skulle det vara så så finns det barnläkare där... Det är ju sanslöst! Ditt barn kommer ändå förlösas lite tidigare än "normalt", du vet redan nu att barnet kommer behöva vård efter förlossningen så varför är du ens villig att utsätta det lilla livet för ÄNNU mer påfrestning!?

Jag vet att det är sanslöst jobbigt med rädslor och fobier, men du är ju inte villig att göra någonting för att kanske komma till insikt och förståelse om hur det FAKTISKT går till vid ett snitt. Du har bestämt dig för en sak och vägrar släppa, trots att du nu ju har alla chanser i världen att fråga JA77 det du undrar över!

• mamman2008
    Cicek skrev 2012-01-21 19:55:36 följande:
    TS, jag förstår att du är livrädd men det här är ju löjligt... Du får så sjukt mycket bra hjälp och förklaringar, inte minst av JA77 som tydligen jobbar med det här varje dag, och du vill inte ens lyssna, inte försöka?? Det är inte bara dig det handlar om utan ditt barn! Och om något händer DIG så står ditt barn utan mamma sen! Bara för att du inte ens vill FÖRSÖKA! Jag har själv haft nålfobi och varit livrädd, men när jag blev gravid med första barnet såg jag inget annat sätt än att jobba med att få bort det. Visst, det var jobbigt, men det är klart jag gör allt för mitt barn. Jag skulle själv tycka det var extremt obehagligt med ryggbedövning men hellre det än att göra något som har så pass extremt höga risker, både för dig och barnet. Jag skulle verkligen haft sympati för dig om du försökte, men du gör ju inte ens det. Och sjukvården handlar inte om att man ska respektera patienten och ingenting annat, man måste också göra det som är säkert, och att söva någon som är höggravid är idiotiskt om det inte handlar om liv och död.. Man väger alltid riskerna mot fördelarna, och som JA77 skrev, nålfobi (som jag har förståelse för hur hemskt det är) är inte en anledning för att göra ett ingrepp med så extremt höga risker.
    Jag tycker nog mer som så att om mamman får må bra och vara lugn så mår barnet bra. och som sagt de finns ju faktist barnläkare som tar hand om barnet. vid vilken op som helst e väl alltid barnet lite medtagen så jag tror inte att narkosen kommer orsaka sån skada på barnet! Att ja skulle dö av narkosen är ju föga otroligt iaf och för barnets del med... men de verkar ju ändå vara så att vissa sjukhus tillåter sövning och vissa inte som tex hon som skrev om att i huddinge får man... ja se där.. barnen har inte dött av de och inte hon heller... kanske borde andra sjukhus ta del av andras professionaliteter oxå... jag tror riskerna förvärras av många så fort man pratar om narkos! Det handlar nog fan mer och pengar och tiden än va de handlar om risker.. är kanske inte direkt billigt med narkos.. men det kostnaden ska inte vara några problem för ett sjukhus egentligen!
  • Coyote
    mamman2008 skrev 2012-01-21 20:38:07 följande:
    Jag tycker nog mer som så att om mamman får må bra och vara lugn så mår barnet bra. och som sagt de finns ju faktist barnläkare som tar hand om barnet. vid vilken op som helst e väl alltid barnet lite medtagen så jag tror inte att narkosen kommer orsaka sån skada på barnet! Att ja skulle dö av narkosen är ju föga otroligt iaf och för barnets del med... men de verkar ju ändå vara så att vissa sjukhus tillåter sövning och vissa inte som tex hon som skrev om att i huddinge får man... ja se där.. barnen har inte dött av de och inte hon heller... kanske borde andra sjukhus ta del av andras professionaliteter oxå... jag tror riskerna förvärras av många så fort man pratar om narkos! Det handlar nog fan mer och pengar och tiden än va de handlar om risker.. är kanske inte direkt billigt med narkos.. men det kostnaden ska inte vara några problem för ett sjukhus egentligen!
    Men du, du har ju ingen aning om vad du pratar om! Du VET ju inte, du sitter ju bara och spekulerar i vad du tror och vad du tycker. VET du hur barnet påverkas av narkosen till exempel?
  • Lumo

Ts - du sa att du skulle snittas på akademiska. Jag var bara i förrigår på på akademiska o pratade med narkosläkaren. Hon förklarade allt om spinal, eda, o övriga bedövningar samt hur det funkar vid ett planerat snitt (jag har ju bara gjort ett akutsnitt). Detta samtal var verkligen jättebra o lugnande. Tycker definitivt att du ska be om ett sådant samtal. Jag träffade Birgitta Birgittsdotter, narkosläkare. Hon var mycket trevlig, lugnande, pedagogisk o förklarade grundligt. Be att få träffa henne! Jag fick remiss till henne via auroraavdelningen (du kan ringa växeln o bli kopplad dit). Som ovan säger, be även att få besöka ett operationsrum. :) ta med maken!

• Loncelot

Måste bara få ställa en fråga lite snabbt här då jag ser det är många erfarna:

Jag har ks nu om 2veckor är lite orolig över detta med kateter ni som arbetar med det hur många ungefär är det som tycker att det gör ont att få den insatt???   Obestämd  

• JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 20:38:07 följande:

Men du VET ju inte, du har ingen kunskap om det här. Allt du skriver är ENBART spekulationer. Du har inte sagt "jaha!" till någon av oss som beskrivit hur det går till. Jag som personal förklarar, och du har patienter som lämnat sin syn. Alla är jättenöjda, men du fortsätter att tro på dina egna teorier om hur det går till.

Vi behöver inte resa till Huddinge för att se hur man gör, vi tillåter/gör sovsnitt där jag jobbar också - men då på medicinsk indikation, tex att mamman har en ryggsjukdom som gör att hon inte kan få ryggbedövning (tex stelopererad rygg), men barnet ligger i säte, är för stort, tvillingar - så man måste snitta ändå. Men det beviljas inte sovsnitt enbart pga nålrädsla. Jag tycker att du ska läsa anestesiologisk litteratur (narkoslitteratur) där det
    noggrannt beskrivs risker med att sövas som gravid.

Det handlar verkligen inte om pengar, då det krävs lika många narkossköterskor och narkosläkare vid ett vaket snitt som vid ett snitt där mamman sover. Det enda som i så fall skulle kosta är 15 min sömnmedel + smärtlindring, en andningstub i halsen och slangarna som kopplas till respiratorn (ja, när man är sövd ligger man i respirator). Det är en obetydlig summa, men i gengäld behöver vi ju inte öppna sterila set till ryggbedövningen då man inte lägger en sådan på sovsnitt.
  • JA77
    Loncelot skrev 2012-01-21 21:10:25 följande:
    Måste bara få ställa en fråga lite snabbt här då jag ser det är många erfarna:

Jag har ks nu om 2veckor är lite orolig över detta med kateter ni som arbetar med det hur många ungefär är det som tycker att det gör ont att få den insatt???   Obestämd  

Läggs den när bedövningen är lagd, känns ingenting. Läggs den redan på avdelningen brukar det svida lite, men det går fort över. Det är inget att oroa sig över, det finns betydligt värre saker att oroa sig för i så fall.
  • Lumo

Loncelot - narkosläkarn jag träffade sa att katetern typ alltid sätts efter man gett bedövningen. :) som sagt, den behöver man verkligen inte oroa sig för. Den var dessutom "skön " att ha efter snuttet innan du kommit upp ur sängen. Jag ville knappt att de skulle ta ut den, hehe...

• Mariella81

Har fått katetern på avdelningen innan bedövningen vid båda mina snitt. Känns obehagligt och svider lite men inget som gjort ont direkt. Det går fort över och även om den sätts innan ryggbedövningen är lagd så får man lite bedövningssalva innan. Skönt att ha den efter snittet för första dygnet kan det vara lite lurigt att ta sig upp till toaletten.

• Lumo

Ts, som jag sa ovan. Du kan ringa aurora och narkosläkarn redan på måndag o "böna o be" att få träffa dem redan nu, dvs innan beslutet är taget. Oavsett vilket beslut de tar har du "issues" att arbeta på o du kan prata om de olika scenarierna med dem. Vänta inte tills snittdagen utan förbered dig snarast på rätt sätt så att du inte fortsätter att noja på detta sätt. Sedan säger du att du är rädd att du ska få psykiska men efteråt om du är vaken. Men jag tror tyvärr att du kommer få dem oavsett, eller redan har dem. Du behöver bearbeta redan nu och antagligen även efter, oavsett vad det blir för sövning. Man kan inte tro att nedsövning kommer lösa allt. :(

Jag tycker du ska ge läkarna, narkosläkarna o aurora en chans att förklara för dig försök att inte bestämma dig innan hur mycket panik du kommer få.

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?