• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • Furstinna

Jag kan bara svara för hur jag upplevde spinalen och jag kände absolut ingenting. Jag märkta att jag blev varm i benen och då vara det redan färdigt.

• Furstinna

Min flicka låg och amma när dom sydde igen mig och jag märkte ingenting, jag hade ju min flicka hos mig

• JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 18:04:20 följande:
    Jo klart barnet har en pappa men han kan ju inte direkt visa op osv och han kan bara stötta och finnas där men avståndet till uppsala gör det hela svårare... Nej jag vill inte "försöka" med ett vaket snitt för jag ser ingen anledning att jag ska ligga där med panik och rädsla utan jag vill vara sövd helt enkelt.. barnet kommer ju ut och barnläkarna är snabba med att fixa sakerna då.. bebis lär inte vara särskilt påverkad och är den det går det snabbt över... det tar längre tid för mig med uppvak osv.. men då kan jag ta de... bara jag slipper vara vaken och medvetande vad de gör med min mage och mig och alla slangar och nålar samt skalpeller och tänger de har och sliter och drar i magen  när de snittar och syr.

Som ovanstående skriver så känner man ju att de rör vid mig vilket innebär att jag kommer känna när de dra igenom tråd i huden, syr alla lager, använder tängerna och dra ihop, särar och drar igen snittet osv osv även om de inte gör ONT så känns det ju och då vet jag ju som sagt vad de gör och känner det vilket gör att paniken kommer infinna sig. Jag tycker det är HEMSKT sen struntar jag i om så många andra tycker att de inte är någon fara för dem, men detta gäller mig.. bara mig inte pelle, kajsa eller stina...
    Alla e vi olika och jag får panik för detta EFTERSOM jag fått panik både vid fostervattensprov och det senaste provet de tog i magen på mig häromdagen. Plus att jag knappt klarar av att ta "sänkan" hos min bm utan att kallsvettas och känna att allt snurrar... FAST jag då är bedövad med Embla!

Jag vet hur jag själv fungerar och de e inget som går att tränas bort på 3 veckor (då snittet troligtvis blir)

Vad okunnig du är! Du kommer INTE att känna att de syr, du känner bara beröring. Får du panik av beröring? Du kommer dessutom ligga ner på operationsbordet, få en nål i varje arm innan du sövs. Hur tänkte du där då? Man kommer också att tvätta magen och klä in dig i sterila lakan innan du sövs. Katetern kan i vissa fall också sättas innan, då man vill minimera sövningstiden. Hur tänkte du dig då?

Naturligtvis ska inte pappan visa operationssalen, utan han får ju ta hand om barnen medan du visas runt. Skaffa Emla (inte "Embla").
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-21 18:16:24 följande:
    Vad okunnig du är! Du kommer INTE att känna att de syr, du känner bara beröring. Får du panik av beröring? Du kommer dessutom ligga ner på operationsbordet, få en nål i varje arm innan du sövs. Hur tänkte du där då? Man kommer också att tvätta magen och klä in dig i sterila lakan innan du sövs. Katetern kan i vissa fall också sättas innan, då man vill minimera sövningstiden. Hur tänkte du dig då?

Naturligtvis ska inte pappan visa operationssalen, utan han får ju ta hand om barnen medan du visas runt. Skaffa Emla (inte "Embla").
    det beror på vilken beröring.. men som sagt jag vet att de använder massa skalpeller och tänker osv och syr och har sig så då vet ja ju vad de gör...

Ja nål i varje arm kan jag ha emla på en i vardera armveck precis som när jag går t bm, kateter kan de ju sätta efter bedövning. Men som sagt att ha emla på ryggen och inte bli bedövad då man bara har skinn och ben i ryggen och mellan kotor och ryggrad mm.. inget fett ingenting så kommer det inte bedövas och man känner ju självklart de. Sen att man ska vara vaken och att man som sagt vet vad de gör bakom skynket det är ju som sagt då paniken växer. Hos bm tex kan jag faktiskt i värsta fall be henne sluta sticka mig och jag kan resa mig upp och gå.... det kan jag ju inte på ett op bord när benen inte bär och den rinner blod överallt och skulle ja försöka skulle de hålla fast mig. Då får man ju bara ligga där och titta i taket och räkna sekunderna och minuterna tillls det är över.. dvs 15-60 minuter.... klart som fan man hinner få panik flera ggr där...

En av sidorna jag läst på är http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Kejsarsnitt/ men det fanns även fler sidor där de beskrivs detaljerat.. kanske vill du att jag ska länka dig youtube avsnittet där de filmar i över 20 min och visar precis hur de gör? Kanske du kan förstå att en får panik om en redan har det vid "småsaker" Det är därför jag vill slippa det och sova och sen vakna när de e klart!
  • JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 18:31:56 följande:
    det beror på vilken beröring.. men som sagt jag vet att de använder massa skalpeller och tänker osv och syr och har sig så då vet ja ju vad de gör...

Ja nål i varje arm kan jag ha emla på en i vardera armveck precis som när jag går t bm, kateter kan de ju sätta efter bedövning. Men som sagt att ha emla på ryggen och inte bli bedövad då man bara har skinn och ben i ryggen och mellan kotor och ryggrad mm.. inget fett ingenting så kommer det inte bedövas och man känner ju självklart de. Sen att man ska vara vaken och att man som sagt vet vad de gör bakom skynket det är ju som sagt då paniken växer. Hos bm tex kan jag faktiskt i värsta fall be henne sluta sticka mig och jag kan resa mig upp och gå.... det kan jag ju inte på ett op bord när benen inte bär och den rinner blod överallt och skulle ja försöka skulle de hålla fast mig. Då får man ju bara ligga där och titta i taket och räkna sekunderna och minuterna tillls det är över.. dvs 15-60 minuter.... klart som fan man hinner få panik flera ggr där...

En av sidorna jag läst på är www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Behandl.../ men det fanns även fler sidor där de beskrivs detaljerat.. kanske vill du att jag ska länka dig youtube avsnittet där de filmar i över 20 min och visar precis hur de gör? Kanske du kan förstå att en får panik om en redan har det vid "småsaker" Det är därför jag vill slippa det och sova och sen vakna när de e klart!

Men det du missat är att man inte lägger ryggbedövning om mamman sövs vid snitt! Det tar ut varandras syften i så fall. Katetern kommer i så fall sättas innan för att minska sovtiden. Du kommer inte se blod som rinner, allt sådant sugs upp i såret av opsköterskan. Du behöver inte länka, jag jobbar ju på op och vet hur allt går till.
  • BelAir1

Detta handlar väl inte bara om dig TS utan även om barnet. Tänk om barnet blir påverkat, inte kommer igång med sin andning. Helt otroligt naivt att tycka att det är ok eftersom det finns barnläkare som fixar detta!! Hur kan man inte vilja gör allt för att ens barn ska få en bättre start?

• Mariella81

Men du! Menar du att du har suttit och tittat på operationsfilmer på YouTube som förberedelse inför ett snitt? Eller missuppfattar jag dig? Inte konstigt att du blir rädd då! Om jag var du skulle jag inte läsa så mycket om själva operationen. Den biten tar ju personalen hand om och du behöver inte veta så mycket om hur det går till rent praktiskt.

Har gjort två snitt själv, båda med ryggbedövning i vaket tillstånd. Har inte känt mer av ryggbedövningen än ett snabbt stick. Känns inte så mycket som ett nålstick egentligen utan mer som en lätt elstöt (av den typ man kan få om man tar i en bänk eller nåt), över på mindre än fem sekunder. Nålar får du ju även om du ska sövas och personligen tycker jag inte att ryggbedövningen känns mer än de nålar som sätts i händerna, snarare mindre. Katetern har satts innan bedövningen och det har jag tyckt har varit obehagligt, inte mer.  

Narkossköterskor (vid mina snitt har de varit två till antal) står vid huvudet hela tiden och kollar hur du mår. Har mått illa men har då direkt fått medicin via nålen, bara att säga till vad som är jobbigt så hjälper de till så gott det går. Ring och be att få prata med en narkosläkare eller narkossköterska åtminstone. De kan ju förklara allt för dig, steg för steg. Kanske finns det möjlighet att testa att snittas i vaket tillstånd och sövas under operationen om du skulle få total panik. Nålarna sitter ju så det borde ju gå ganska fort att söva om det skulle behövas. Det vet säkert du JA77!?
    Sen vet du väl att du får ha någon med dig som sitter vid ditt huvud och pratar, håller handen eller vad du nu kan tänkas behöva.       

• JA77
    Mariella81 skrev 2012-01-21 19:18:44 följande:
    Men du! Menar du att du har suttit och tittat på operationsfilmer på YouTube som förberedelse inför ett snitt? Eller missuppfattar jag dig? Inte konstigt att du blir rädd då! Om jag var du skulle jag inte läsa så mycket om själva operationen. Den biten tar ju personalen hand om och du behöver inte veta så mycket om hur det går till rent praktiskt.

Har gjort två snitt själv, båda med ryggbedövning i vaket tillstånd. Har inte känt mer av ryggbedövningen än ett snabbt stick. Känns inte så mycket som ett nålstick egentligen utan mer som en lätt elstöt (av den typ man kan få om man tar i en bänk eller nåt), över på mindre än fem sekunder. Nålar får du ju även om du ska sövas och personligen tycker jag inte att ryggbedövningen känns mer än de nålar som sätts i händerna, snarare mindre. Katetern har satts innan bedövningen och det har jag tyckt har varit obehagligt, inte mer.  

Narkossköterskor (vid mina snitt har de varit två till antal) står vid huvudet hela tiden och kollar hur du mår. Har mått illa men har då direkt fått medicin via nålen, bara att säga till vad som är jobbigt så hjälper de till så gott det går. Ring och be att få prata med en narkosläkare eller narkossköterska åtminstone. De kan ju förklara allt för dig, steg för steg. Kanske finns det möjlighet att testa att snittas i vaket tillstånd och sövas under operationen om du skulle få total panik. Nålarna sitter ju så det borde ju gå ganska fort att söva om det skulle behövas. Det vet säkert du JA77!?
    Sen vet du väl att du får ha någon med dig som sitter vid ditt huvud och pratar, håller handen eller vad du nu kan tänkas behöva.       
    På alla operationer har man sövningsberedskap. Det finns alltid narkospersonal på salen, antingen en läkare + ssk eller två ssk.
  • Cicek

TS, jag förstår att du är livrädd men det här är ju löjligt... Du får så sjukt mycket bra hjälp och förklaringar, inte minst av JA77 som tydligen jobbar med det här varje dag, och du vill inte ens lyssna, inte försöka?? Det är inte bara dig det handlar om utan ditt barn! Och om något händer DIG så står ditt barn utan mamma sen! Bara för att du inte ens vill FÖRSÖKA! Jag har själv haft nålfobi och varit livrädd, men när jag blev gravid med första barnet såg jag inget annat sätt än att jobba med att få bort det. Visst, det var jobbigt, men det är klart jag gör allt för mitt barn. Jag skulle själv tycka det var extremt obehagligt med ryggbedövning men hellre det än att göra något som har så pass extremt höga risker, både för dig och barnet. Jag skulle verkligen haft sympati för dig om du försökte, men du gör ju inte ens det. Och sjukvården handlar inte om att man ska respektera patienten och ingenting annat, man måste också göra det som är säkert, och att söva någon som är höggravid är idiotiskt om det inte handlar om liv och död.. Man väger alltid riskerna mot fördelarna, och som JA77 skrev, nålfobi (som jag har förståelse för hur hemskt det är) är inte en anledning för att göra ett ingrepp med så extremt höga risker.

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?