• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • JA77
    Loncelot skrev 2012-01-21 22:37:58 följande:

Jag kan ju berätta av mina egna erfarenheter att min vaginala förlossning inte var speciellt smärtfri efter förlossningen kunde knappt röra min i 2månader efter ännu mindre skita utan att det kändes som att skita rakblad och är fortfarande så, så ibland går ju även vaginala förlossningar åt helvete tyvärr uíngen är garanterad något, jag skulle mer säga tur...
    Som sagt, den diskussionen får ni ta i någon annan tråd, då jag inte har kunskapen som barnmorskor har.
  • Fridiz86

jag fick göra akut kejsarsnitt och skulle egentligen inte bli sövd.
    men jag frågade om jag fick och det va ok. jag hade inte klarat av att veta att de snittar.
    hade fått panik. 

• krogen
    mamman2008 skrev 2012-01-21 17:33:13 följande:
    Jag har så svårt bara att förstå varför de ska vara så svårt att respektera mina önskningar om sövning osv... när man pratat om sånt vid tidigare förlossningar för att man varit orolig och sen läser sidor på nätet så står det ju annat.. där står de ju precis att det typ är jag som bestämmer hur, jag får vara delaktig och de tar mina vädjor på allvar osv... 
    Dina onskningar beror pa ren och skar okunskap som kan orsaka direkt livsfara for dig och ditt barn. En lakarens ansvar ar att gora medicinsk korrekta bedomningar for att forlosa dig pa sakrast mojliga satt. Att du totalvagrar ens ta in nagot info och helt utan att ha talat med nagon eller besokt stallet har bestamt dig for nagot som du last pa internet gar tvartemot den medicisnka praxisen.

Du ar inte experten har, och ditt och ditt ofodda barns liv ar din lakarens ansvar. Darfor ar det ratt bra ide atminstone tala med dom, du kommer inte fa nagonting beviljat pa dagen!
  • Nyårsmamma
    krogen skrev 2012-01-22 05:11:36 följande:
    Dina onskningar beror pa ren och skar okunskap som kan orsaka direkt livsfara for dig och ditt barn. En lakarens ansvar ar att gora medicinsk korrekta bedomningar for att forlosa dig pa sakrast mojliga satt. Att du totalvagrar ens ta in nagot info och helt utan att ha talat med nagon eller besokt stallet har bestamt dig for nagot som du last pa internet gar tvartemot den medicisnka praxisen.

Du ar inte experten har, och ditt och ditt ofodda barns liv ar din lakarens ansvar. Darfor ar det ratt bra ide atminstone tala med dom, du kommer inte fa nagonting beviljat pa dagen!

Ansvarig för sitt och sitt barns liv är hon själv. Det är en absolut rättighet att vägra en föreslagen behandling och då måste personalen erbjuda vad de anser nästbästa alternativ till den föreslagna vården. Rätt att neka har man ALLTID.

• krogen
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 08:03:54 följande:

Ansvarig för sitt och sitt barns liv är hon själv. Det är en absolut rättighet att vägra en föreslagen behandling och då måste personalen erbjuda vad de anser nästbästa alternativ till den föreslagna vården. Rätt att neka har man ALLTID.

Till en viss del har du ratt. Men en lakare gar inte med pa en patients onskan om han/hon anser det vara farlig for patienten som det i slutandan i lakarens ansvar.

Sa visst kan TS neka till foreslagen losning, men problemet har ar ju att hon totalvagrar ta in nagon information och ens prata med nagon om detta. Hennes argument som ar baserade pa felaktigheter och forvridna forestallningar ar inte grund nog att gora en riskabel bedomning.
  • Aubree

Jag är nyfiken på hur stor andel i procent av ks under narkos som går snett, där det blir hjärnskador osv?  Vore också intressant att veta andel som får permanenta skador pga valet bedövning i ryggen, man hör ju att en del får ryggskador/smärtor. Jag vet en narkossköterska som själv valde sövt snitt, och sa sig inte vara ett dugg orolig, så riskerna verkar ju skattas olika hos olika personal. Som jag förstått verkar även narkosläkare ha olika åsikter om saken.

• lightfish

Rent generellt vill man gärna att mamman är vaken, dels för att det är svårare att intubera en gravid kvinna dels för att hon ska få se sitt barn på en gång. Själv blev det en variant eftersom jag var tvungen att opereras akut på grund av något annat än bebis efter snittet var gjort och det var verkligen urjobbigt att bli sövd istället för att få vara vaken med mitt barn och min man.
    Dessutom fick min dotter andningsproblem pga snittet; fostervattnet pressades inte ut tillräckligt bra så hon fick både syrgas och sen CPap (det är före respirator) för att få tillräckligt med syre. Hon låg där ett dygn nästan men det var skitjobbigt!!!

• Nyårsmamma
    krogen skrev 2012-01-22 08:29:31 följande:
    Till en viss del har du ratt. Men en lakare gar inte med pa en patients onskan om han/hon anser det vara farlig for patienten som det i slutandan i lakarens ansvar.

Sa visst kan TS neka till foreslagen losning, men problemet har ar ju att hon totalvagrar ta in nagon information och ens prata med nagon om detta. Hennes argument som ar baserade pa felaktigheter och forvridna forestallningar ar inte grund nog att gora en riskabel bedomning.

Korrekt. Men om patienten nekar spinalbedövning och vaginal födsel inte är ett alternativ (som ju verkar vara fallet här av någon medicinsk orsak vi inte känner till) så återstår bara sövt snitt. Och det kan personalen inte neka då om barnet måste födas med snitt. Det är med andra ord TS som bestämmer, och det är tillåtet att utsätta sig för en högre medicinsk risk om man anser att det är gynnsammare rent psykologiskt.

Vi består av kropp och själ och TS ska gå ur det här med en god upplevelse för det är hennes största dag i livet vi talar om. Tyvärr anses gravida kvinnor bara vara behållare som ska tömmas och vad man gör med deras kropp och själ i den processen är oväsentligt. Jag håller inte med om det. Man ska leva med sin förlossning resten av livet och har rätt att ha en så bra upplevelse som möjligt utifrån sina fysiska OCH psykiska förutsättningar.

• gbgumman

Vill bara säga att jag tycker att JA77 svarar mycket bra. Kul att ha någon som verkar ha riktig kunskap i en tråd och inte bara massa antaganden och känslor och exempel på någon person som faller utan för statistiken.

• JA77
    hannispannis skrev 2012-01-22 10:10:30 följande:
    Vill bara säga att jag tycker att JA77 svarar mycket bra. Kul att ha någon som verkar ha riktig kunskap i en tråd och inte bara massa antaganden och känslor och exempel på någon person som faller utan för statistiken.
    Tack! Roligt att du gillar det jag säger! I sådana här trådar behövs expertis ;)
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?