• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • JA77
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 09:25:23 följande:

Korrekt. Men om patienten nekar spinalbedövning och vaginal födsel inte är ett alternativ (som ju verkar vara fallet här av någon medicinsk orsak vi inte känner till) så återstår bara sövt snitt. Och det kan personalen inte neka då om barnet måste födas med snitt. Det är med andra ord TS som bestämmer, och det är tillåtet att utsätta sig för en högre medicinsk risk om man anser att det är gynnsammare rent psykologiskt.

Vi består av kropp och själ och TS ska gå ur det här med en god upplevelse för det är hennes största dag i livet vi talar om. Tyvärr anses gravida kvinnor bara vara behållare som ska tömmas och vad man gör med deras kropp och själ i den processen är oväsentligt. Jag håller inte med om det. Man ska leva med sin förlossning resten av livet och har rätt att ha en så bra upplevelse som möjligt utifrån sina fysiska OCH psykiska förutsättningar.

Jag tycker faktiskt att du har fel i sista stycket. Alla andra patienter då? De stackars äldre som ska operera sin stora cancer och man undrar om kirurger bara ser en KROPP och inte personen bakom; som inte ser alla komplikationer som den stackars 80-åringen måste leva med till knappt någon nytta alls? Gravida kvinnor är de friskaste vi har på sjukhus, och de ska inte särbehandlas mer än någon annan  patient.

Här är dessutom problemet att TS VÄGRAR ta till sig av det jag säger, det andra säger. Hon vill inte samtala, inte gå på studiebesök, inte fråga sin läkare. Hon ska bara kräva, kräva, kräva utifrån en bild som bara finns i hennes huvud. Det är fel.   

• krogen
    JA77 skrev 2012-01-22 12:31:44 följande:
    Jag tycker faktiskt att du har fel i sista stycket. Alla andra patienter då? De stackars äldre som ska operera sin stora cancer och man undrar om kirurger bara ser en KROPP och inte personen bakom; som inte ser alla komplikationer som den stackars 80-åringen måste leva med till knappt någon nytta alls? Gravida kvinnor är de friskaste vi har på sjukhus, och de ska inte särbehandlas mer än någon annan  patient.

Här är dessutom problemet att TS VÄGRAR ta till sig av det jag säger, det andra säger. Hon vill inte samtala, inte gå på studiebesök, inte fråga sin läkare. Hon ska bara kräva, kräva, kräva utifrån en bild som bara finns i hennes huvud. Det är fel.   
  • Coyote

Är inte det ganska typiskt gravida kvinnor på fl? Det här med att kräva kräva kräva? Det ska åkas till gynakuten för minsta lilla och väl där ska man ÖVERDRIVA och KRÄVA ultraljud, och då handlar det oftast om att mamman "är lite orolig, tänk OM jag skulle få missfall?".

Problemet är, precis som du säger, att ts i det här fallet totalt vägrar ta till sig vad andra säger, hon har fastnat i en negativ bild som hon läst sig till på nätet. Just människor som hamnar där blir nog snarare mer hjälpta av att få så mycket fakta som möjligt, få se hur allt går till och få prata om sin rädsla med en kunnig person inom området.
  • Nyårsmamma

Men 80-åringen kan väl välja som alla andra att säga ja eller nej till operationen? Och då får personalen presentera nästbästa behandlingsalternativ.

Ja, vi är friskast av alla när vi föder barn så man kan verkligen undra varför merparten av alla förlossningar på sjukhus slutar med att ingrepp görs och kvinnans autonomi och integritet upphör att gälla så fort hon sätter stortån innanför dörren. Det är verkligen särbehandling: komma helt frisk och lämna med fysiska och psykiska skador för livet. För den cancersjuke är det förhoppningsvis tvärtom: komma sjuk och lämna frisk.

Sen för övrigt så är det väl inte livets största upplevelse att få behandlat sin cancer? Cancer är ju negativt och ingen ligger väl och hoppas att det ska bli ett minne för livet? En barnafödsel är vårt livs största händelse och ska ses som sådan. Skillnad på att operera ut ett barn och en tumör faktiskt.

• JA77
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 14:47:02 följande:

Men 80-åringen kan väl välja som alla andra att säga ja eller nej till operationen? Och då får personalen presentera nästbästa behandlingsalternativ.

Ja, vi är friskast av alla när vi föder barn så man kan verkligen undra varför merparten av alla förlossningar på sjukhus slutar med att ingrepp görs och kvinnans autonomi och integritet upphör att gälla så fort hon sätter stortån innanför dörren. Det är verkligen särbehandling: komma helt frisk och lämna med fysiska och psykiska skador för livet. För den cancersjuke är det förhoppningsvis tvärtom: komma sjuk och lämna frisk.

Sen för övrigt så är det väl inte livets största upplevelse att få behandlat sin cancer? Cancer är ju negativt och ingen ligger väl och hoppas att det ska bli ett minne för livet? En barnafödsel är vårt livs största händelse och ska ses som sådan. Skillnad på att operera ut ett barn och en tumör faktiskt.

Det är friskt att föda barn. Den cancersjuke skriver inga "cancerbrev", får välja sköterska eller hur vårdpersonalen ska vara. Men den friska mamman ska tydligen diktera hur vården ska skötas, vad som ska sägas och tillåtas på salen. Den cancersjuke får dela rum med tre andra lika sjuka, får inte ha sin anhörig över natten fastän dödsångesten tränger på. Men den friska nyförlösta med sitt friska barn "blir kränkt och få psykiska men för livet" om det inte finns möjlighet till enkelrum. Lite snett? Jag säger inte att gravida ska ha sämre vård, jag menar bara att perspektiv på saken skulle inte skada när man ständigt är missnöjd med vården.
  • JA77
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 14:47:02 följande:

Är du dement kan du knappast välja själv...
  • gbgumman
    JA77 skrev 2012-01-22 16:14:49 följande:
    Det är friskt att föda barn. Den cancersjuke skriver inga "cancerbrev", får välja sköterska eller hur vårdpersonalen ska vara. Men den friska mamman ska tydligen diktera hur vården ska skötas, vad som ska sägas och tillåtas på salen. Den cancersjuke får dela rum med tre andra lika sjuka, får inte ha sin anhörig över natten fastän dödsångesten tränger på. Men den friska nyförlösta med sitt friska barn "blir kränkt och få psykiska men för livet" om det inte finns möjlighet till enkelrum. Lite snett? Jag säger inte att gravida ska ha sämre vård, jag menar bara att perspektiv på saken skulle inte skada när man ständigt är missnöjd med vården.

Håller med. När jag åkte in på förlossningen så hade jag inga önskemål alls förutom att jag ville ha ut en frisk unge. Min barnmorska fråga om jag ville skriva ett förlossningsbrev så fråga jag om det var nödvändigt med  mitt ända öskemål. Då bara skratta hon och sa att hon önska att alla svara så.

Här fick vi inga enkelrum varken första eller andra gången. Men fina ungar fick vi så vi var nöjda.

Mamma till Eskil och Sonja
  • JA77
    Coyote skrev 2012-01-22 13:25:13 följande:
    Är inte det ganska typiskt gravida kvinnor på fl? Det här med att kräva kräva kräva? Det ska åkas till gynakuten för minsta lilla och väl där ska man ÖVERDRIVA och KRÄVA ultraljud, och då handlar det oftast om att mamman "är lite orolig, tänk OM jag skulle få missfall?".

För kvinnans egen skull skulle jag önska att man såg det lite mer nyanserat. Får man MF tidigt är det inte så mycket  göra åt saken, även om det är hemskt sorgligt att det händer. Ett UL gör ju varken till eller från. Det kan vara bra just då, men vara dåligt veckan efter. En annan sak är ju om man söker akutvård för rikliga blödningar. Där jag jobbar erbjuds kvinnor på gynakuten som söker för "prick i trosan, kan det vara MF? "en mottagningstid någon vecka senare, istället för att ta plats från de som verkligen behöver akutens resurser. Akutens arbetsmiljö har avsevärt förbättrats och väntetiderna kortats.
  • bepoe

Jag fattar ärligt inte heller det här med gravida kvinnor (och ändå har jag fött tre barn). Den största dagen i livet? En stor upplevelse? Snarare den största medicinska risk man tar som frisk kvinna under  många år framöver. Det är där fokus ska ligga - barnet ska ut och varken kvinna eller barn ska få några men av det. 

Sovsnitt har 17 gånger så hög mortalitet som snitt i ryggbedövning. Visst är risken fortfarande mycket låg, men att utan medicinska skäl kräva sovsnitt är bara vansinne.  

• lycka 4

Jag kan känns lite såhär ..
    Om en kvinna är förlossningsrädd så blir hon biviljad ett snitt . Jag skulle mer än gärna föda vaginalt men får inte.
    Efter mitt första barn som slutade i katastrof snitt ville jag inget annat än att föda fram mitt barn ( med tvåan)  Bm och läkare höjde på ögonbrynen då jag sa att jag ville föda vaginalt och att jag va totalt livrädd för ett planerat snitt.
    Graviditeten fortlöpte och läkaren som först klappade mig på axelt för vad jag ville släppte bomben i  vecka 32 , han hade tänkt och ville nu att jag skulle göra ett tillväxt ul i v 37 om barnet såg ut att väga mindre än min dotter så skulle vi försöka annars ville han att jag skulle göra ett planerat snitt . Där började min ångest . Jag mådde så jävla dåligt , sov inte på nätterna mm pga rädslan för detta snitt. Jag va på samtal men då ska man veta att dessa samtal är först å främst till för kvinnor som är rädda för att föda vaginalt och inte med snitt så jag fick inte så mycke hjälp.
    Min bm en väldigt erfaren och helt underbar kvinna, sa till slut att detta va vansinne att jag skulle må som jag gjorde hon såg ju vilket vrak jag var. Hon va den som tillsut kom med förslaget att jag skulle sova vid mitt snitt.
    Efter mycke om och men sov jag igenom mitt snitt . Även med tvåan sov jag . och kommer sova med trean.

Jag tycker det är jätte bra när kunniga personer skriver i dessa trådar  som du ja77 men ibland kanske man måste ta det lite lugnt att spotta fram hur farligt det är mm det får man reda på ändå tro mig det finns riktiga grisar inom sjukvården. Det är inte så att jag skiter i mitt barns hälsa när jag väljer att göra ett sovande snitt herregud !!  Jag gör det för att jag anser att även jag har rätt till en dräglig förlossning.

Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?