• bepoe

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Jag fattar ärligt inte heller det här med gravida kvinnor (och ändå har jag fött tre barn). Den största dagen i livet? En stor upplevelse? Snarare den största medicinska risk man tar som frisk kvinna under  många år framöver. Det är där fokus ska ligga - barnet ska ut och varken kvinna eller barn ska få några men av det. 

Sovsnitt har 17 gånger så hög mortalitet som snitt i ryggbedövning. Visst är risken fortfarande mycket låg, men att utan medicinska skäl kräva sovsnitt är bara vansinne.  

• bepoe
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 20:29:34 följande:

Det där är klassisk skrämselpropaganda: förlossningen som dödsfälla, lyd personalen och var tacksam annars ska du döööö. Eh nej, helt onyanserat. Men sen har du rätt i en sak: varken kvinna eller barn ska lida men, med betoning på varken kvinna eller barn (inte enbart barnet alltså).

Absolut inte en dödsfälla, läs vad jag skrev en gång till. Vad jag menar är att friska kvinnor i regel inte är utsatta för några större medicinska risker, förlossningen är det farligaste vi gör på flera år. 

Sedan är mortaliteten vid sovsnitt så pass ökad - men en mycket låg risk som ökas 17-falt är fortfarande en låg risk. Och det skrev jag också.

Jag tycker bara att man ska hålla kvar lite fokus på det medicinska, och låta vissa val styras av som är bäst ur en säkerhetsaspekt.  
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?