• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • mamman2008
    BelAir1 skrev 2012-01-22 21:15:07 följande:
    Barnet får inte heller vara för litet eftersom kroppen, i förhållande till huvudet är mindre och lättare föds fram genom en ofullständigt vidgad cervix. Då kan huvudet fastna. Dessutom är prematurer mer ömtåliga.
    ett barn i vecka 36 e inte så himla litet egentligen. Huvudet kan fastna oavsett om barnet är lagom stort, för litet eller för stort! Bara de mäter barnets hjärtljud mm och ha koll kan de mycket väl gå.
  • Nyårsmamma
    mamman2008 skrev 2012-01-22 21:48:01 följande:
    ett barn i vecka 36 e inte så himla litet egentligen. Huvudet kan fastna oavsett om barnet är lagom stort, för litet eller för stort! Bara de mäter barnets hjärtljud mm och ha koll kan de mycket väl gå.
    Nej en vecka till e ju = fullgånget :) Stå på dig och bli inte överkörd! :)
  • JA77

Jag vet att jag är en uppskattad kollega med mån om patienter som anhöriga, så jag besvarar längre inte okonstruktiva inlägg. Vi kommer från olika världar och har olika syn på saken. Lika lite som du inte vet om jag tar med jobbet hem, lika lite vet du om patienterna är så plågade som du påstår. De flesta är nöjda och glada efter sina snitt.

Och jag lovar, patienter med cancer etc är inte speciellt duktiga på att påpeka sina önskemål, eftersom de känner att möjligheten inte finns/är för svårt sjuka för att kräva det. Den friske har många önskningar, men den sjuke har bara en.

• mamman2008
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 21:57:09 följande:
    Nej en vecka till e ju = fullgånget :) Stå på dig och bli inte överkörd! :)
    Altså som jag skrev i trådstarten.. tidigast blir det v 32 om det är akut akut tillstånd med bebis annars vill de vänta tills jag är i vecka 34-36 för att de ska gå så lång tid som möjligt.. dvs 2 veckor innan beräknat bf typ.. allt beror på hur bebis mår..

Jag kommer vilja föda vanligt om de nu kontrollerar med mitt bäcken osv om det går och alla andra säkerhetskontroller mm.. annars förstår jag själv att det blir snitt men jag kommer säga med en gång att jag vill göra det sövd just för att slippa den psykiska påfrestande delen. Då tar jag hellre som sagt att jag inte får höra bebis skrika eller se den före pappan och de andra människorna i rummet. De kommer ju ändå springa iväg med bebis för att kolla allt. Sedan kan jag gott ge den första tiden till pappan (som får sitt första barn) när jag får mitt 3:e... kanske låter lite konstigt men ser hellre sen att jag vaknar upp och piggnar till och kan ta till mig barnet utan problem och inte sitter med de skrämmande bilden i mitt huvud så att jag riskerar att knappt orka eller kunna ta till mig barnet. Då vill ja som sagt hellre må bra psykiskt, och komma hem med barnet till 2 syskon och sedan kunna ge alla 3 barnen kärlek och vara mamma!
  • BelAir1

Ok men du skrev v 36 som senast så jag tolkade det som att det kunde vara tidigare. Självklart kan det gå bra med en prematur, det är vikten som spelar roll. Dessutom skriver du att barnet ska få läkarvård direkt efteråt så jag tolkade det som att barnet har något medfött problem!

Det spelar ingen roll om man har koll på barnets hjärtljud. Sitter det fast så gör det! Och då sitter det fast oavsett hur bra eller dåliga hjärtljuden är.  

• mamman2008
    BelAir1 skrev 2012-01-22 22:07:37 följande:
    Ok men du skrev v 36 som senast så jag tolkade det som att det kunde vara tidigare. Självklart kan det gå bra med en prematur, det är vikten som spelar roll. Dessutom skriver du att barnet ska få läkarvård direkt efteråt så jag tolkade det som att barnet har något medfött problem!

Det spelar ingen roll om man har koll på barnets hjärtljud. Sitter det fast så gör det! Och då sitter det fast oavsett hur bra eller dåliga hjärtljuden är.  
    Jo om barnet sitter fast så blir det ju snitt.. och akut snitt isf.. men då får man ta de.. e ju alltid bättre att föda vaginalt om det finns nåt som talar för att det kan gå..  om det då inte finns nåt som talar för det så får det som sagt bli snitt!
  • Nyårsmamma
    JA77 skrev 2012-01-22 22:02:23 följande:

Jag vet att jag är en uppskattad kollega med mån om patienter som anhöriga, så jag besvarar längre inte okonstruktiva inlägg. Vi kommer från olika världar och har olika syn på saken. Lika lite som du inte vet om jag tar med jobbet hem, lika lite vet du om patienterna är så plågade som du påstår. De flesta är nöjda och glada efter sina snitt.

Och jag lovar, patienter med cancer etc är inte speciellt duktiga på att påpeka sina önskemål, eftersom de känner att möjligheten inte finns/är för svårt sjuka för att kräva det. Den friske har många önskningar, men den sjuke har bara en.

Uppskattad kollega är en sak, uppskattad av patienterna en annan. Det sistnämnda får man väl hoppas är det viktigaste. Och är de flesta nöjda med sina snitt så är det bra, dock vore det ju bättre om alla var nöjda. Men förlossningsvården har en tendens att slå sig till ro om bara de flesta hade det bra. Lite spill får man räkna med... fast för dem som är det lilla spillet förändras livet för alltid.

• JA77
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 22:13:21 följande:

Uppskattad kollega är en sak, uppskattad av patienterna en annan. Det sistnämnda får man väl hoppas är det viktigaste. Och är de flesta nöjda med sina snitt så är det bra, dock vore det ju bättre om alla var nöjda. Men förlossningsvården har en tendens att slå sig till ro om bara de flesta hade det bra. Lite spill får man räkna med... fast för dem som är det lilla spillet förändras livet för alltid.

Uppskattad kollega blir man om man får goda vitsord också. Detta gäller väl alla patienter, inte bara FL-vården? Damen med benbrott,  unga killen med tarmvred... Alla patienter är inte nöjda, och vad det beror på får man forska om. Vissa går aldrig att göra nöjda heller, och det är inte alltid vårdens fel.
  • BelAir1
    mamman2008 skrev 2012-01-22 22:12:59 följande:
    Jo om barnet sitter fast så blir det ju snitt.. och akut snitt isf.. men då får man ta de.. e ju alltid bättre att föda vaginalt om det finns nåt som talar för att det kan gå..  om det då inte finns nåt som talar för det så får det som sagt bli snitt!

Jo jag håller med förstås!
  • mamman2008
    JA77 skrev 2012-01-22 22:02:23 följande:

"de flesta JA" MEN dom som inte är det då.. dom som måste söka psykologhjälp efter förlossningen och mår dåligt av det i flera månader och år, när man då sitter med facit i hand hade de inte då varit bättre att låta dem få sova om de nu va det dom ville?

Men i vilket fall så gör du ditt jobb, får pengar och sen går hem för dagen och du vet att de inte är dig ni står och skär i och du vet att om du själv skulle behöva gå igenom snitt eller nåt annat traumatiskt för DIG så har du ju ändå möjligheter att besluta själv och påverka för att du själv jobbar med det. Du vet att du kan kräva nåt annat.. och inte utsätter du dig för traumatiska upplevelser OM du kan slippa?

Ja den sjuke har bara en önskan - att bli frisk.. jo det har jag full förståelse för..MEN en gravid kvinna har också en speciellt stor önskan att BÅDE barnet och HON ska må bra EFTER förlossningen och då anser jag som sagt att de e bättre att kunna vara mamma och inte behöva bearbeta nåt traumatiskt och därmed förlora tid med sitt barn!
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?