• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • mamman2008
    Nyårsmamma skrev 2012-01-22 22:55:15 följande:

Precis, lätt att glömma att det är människor man arbetar med när man står i operation efter operation och varje patient inte är unik utan bara ytterligare en i mängden som ska klaras av så snabbt och behändigt som möjligt så man kan gå hem nångång. Och hur en patient mår efteråt drabbar ju aldrig den som opererade (och inte barnmorskan som gjorde en felbedömning heller för den delen), det är bara att glömma folk så fort man är klar med dem. Det måste förlossningsvården verkligen få klart för sig – även om man bara är en av tusentals för personalen så föder varje kvinna bara barn 2 ggr i livet och det ÄR två viktiga dagar, de viktigaste av de 30.000 dagar vi lever i snitt. Och vi minns personalen och hur vi blev bemötta resten av våra liv, även om de inte minns oss.

Precis tack!
  • krogen
    mamman2008 skrev 2012-01-23 21:55:52 följande:
    För MIG är sovande lösningen för att de ska bli så bra som möjligt... och att jag slipper vara ett nerv vrak t mamma efter förlossningen.. sen kanske inte sovande snitt är lösningen för dig eller nån annan men för MIG är det faktiskt så..

Du skriver "har man ingen lust att bearbeta detta innan" varken du eller JA77 vet om jag försökt eller ej..

Skrev ett inlägg som tyvärr togs bort av moderatorn för att de var för elakt tydligen... men tycker det e elakare att ens påstå att man inte vill bearbeta de eller få hjälp innan när man inte ens frågat mig OM jag gjort det..

För att för både dig, JA77 och alla andra härinne som inte tror de så vill jag förtydliga på ett mildare sätt att jag HAR försökt fått hjälp och bearbeta.. men jag har 2 veckor typ tills snittet... och det finns inte TID hos mvc pskolog eller aurora så fort för det är KÖ och jag går tyvärr inte först utan få vänta som alla andra.

Jag kommer heller inte HINNA eller KUNNA få en visning av op team i uppsala innan snittet ska göras dels för att jag bor 15 mil ifrån och de inte är bara att åka och för att de inte har TID helt enkelt..

Jag har altså sökt hjälp för detta och försökt få prata med någon men det hinns inte med innan snittet tyvärr...
    Psykologen jag prata med sa att visst hon kan prata med mig men hon e ingen bm eller op läkare som kan sånt där så hon kan ändå inte svara på mina frågor..

Så det är så att jag får ingen hjälp innan för att de e så snart inpå och det inte finns TIDER hos mottagningar som aurora osv... Jag vill inget hellre än att kunna prata om de och få mer information om allt än det jag får sitta och söka efter och jag vill inget hellre än att prata med min bm och dom på akademiska om hur jag vill ha det men dom har inte TID innan! Tyvärr... så innan ni ens påstår att jag inte sökt hjälp eller vill ha nån så fråga mig gärna nästa gång!
    Bullshit TS.

Du haft 9 manader pa dig. Och du kom pa NU att du minsann inte vagar nagot annat an sovande snitt?
  • turpis
    krogen skrev 2012-01-24 09:35:50 följande:
    Bullshit TS.

Du haft 9 manader pa dig. Och du kom pa NU att du minsann inte vagar nagot annat an sovande snitt?
    Men om man har tänkt en vaginal fl och barnet plötsligt ligger i säte har man ju inte nio månader på sig? Eller har jag missat ngt i tråden?
  • Mariella81
    krogen skrev 2012-01-24 09:35:50 följande:
    Bullshit TS.

Men ett beslut om snitt kan ju komma ganska plötsligt. Jag vet inte varför ts ska göra ett snitt men det är väl inte så värst vanligt förekommande att man vet om att man ska göra snitt från början av graviditeten så att hon haft nio månader på sig att förbereda sig är väl inte så troligt.
  • krogen
    Mariella81 skrev 2012-01-24 10:05:11 följande:
    Men ett beslut om snitt kan ju komma ganska plötsligt. Jag vet inte varför ts ska göra ett snitt men det är väl inte så värst vanligt förekommande att man vet om att man ska göra snitt från början av graviditeten så att hon haft nio månader på sig att förbereda sig är väl inte så troligt.
    Ts vill snittas sovande for att hon har nalskrack.
  • krogen
    turpis skrev 2012-01-24 09:45:28 följande:
    Men om man har tänkt en vaginal fl och barnet plötsligt ligger i säte har man ju inte nio månader på sig? Eller har jag missat ngt i tråden?
    Det ar en annan sak. TS vagrar foda vaginalt overhvudtaget, likasa planerad KS med ryggbedovning. Hon vagrar ga prata med nagon och vagrar ga besoka op sa att nagon kan fa visa henne runt. Och hjalpa med hennes fobi.

Hon har egen bild av hur allting pa op gar till och struntar i riskerna for fostret nar hon sovs (medicinska skal for sovande snitt ar annan sak).
  • lycka 4
    krogen skrev 2012-01-24 10:22:58 följande:
    Ts vill snittas sovande for att hon har nalskrack.
    Men snälla "kom på NU att hon vill sova " Tror du att det är något man väljer för att man är feg ??? Herregud ! Fan va fega alla kvinnor måste vara i dina ögon som väljer snitt istället för vaginal förlossning
  • krogen
    lycka 4 skrev 2012-01-24 10:29:22 följande:
    Men snälla "kom på NU att hon vill sova " Tror du att det är något man väljer för att man är feg ??? Herregud ! Fan va fega alla kvinnor måste vara i dina ögon som väljer snitt istället för vaginal förlossning
    Du har fatt allting om bakfoten. Las traden ar du snall.

Nej, Du har helt fel om mina asikter.
  • lycka 4
    krogen skrev 2012-01-24 10:35:32 följande:
    Du har fatt allting om bakfoten. Las traden ar du snall.

Nej, Du har helt fel om mina asikter.
    Men jag har full förståelse för om en kvinna väljer sovande snitt jag har ju själv valt att göra två och kommer göra ett tredje. Ts skriver ju dessutom att hon hoppas på en vaginal förlossning
  • turpis
    krogen skrev 2012-01-24 10:27:47 följande:
    Det ar en annan sak. TS vagrar foda vaginalt overhvudtaget, likasa planerad KS med ryggbedovning. Hon vagrar ga prata med nagon och vagrar ga besoka op sa att nagon kan fa visa henne runt. Och hjalpa med hennes fobi.

Hon har egen bild av hur allting pa op gar till och struntar i riskerna for fostret nar hon sovs (medicinska skal for sovande snitt ar annan sak).
    Ok, jag har bara läst TS och lite till. I TS står det att bebisen ligger i säte och att hon därför ska snittas. De flesta sjukhus rekommenderar väl KS vid sätesbjudning. Men men, det kan ju framkommit annat senare som tyder på ngt annat.

En sak som jag reagerar på här i slutet av tråden är att man jämför barnets eventuella dåliga mående (fysiskt) av att mamman sövs med moderns psykiska mående, och att det borde tas mer hänsyn till mammans psykiska mående. Märkligt sätt att resonera tycker jag, om det finns fysiska risker för en bebis med att mamman sövs är det väl helt rimligt att det är bebisen som går först?

Hur som helst, lycka till, TS, hoppas det löser sig till det bästa för din bebis och dig!
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?