• mamman2008

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Hej, sitter här med blandade känslor nu mest negativt.
    Jag vet att jag kommer få föda mitt tredje barn med KS antagligen planerat pga att bebis ligger i säte. Plus att hon kommer tas ut i v 36 som senast och behöva vård när hon kommer ut.

Jag har två tidigare förlossningar bakom mig helt normala utan snitt och snabba sådana. Det enda jag hade vid båda var lustgas. Inge EDA eller nåt annat. Edan sa ja ifrån tidigt i första grav... för att få en nål och slang i ryggen vägrar jag altså. Kommer aldrig på fråga ej i vaket tillstånd!

Nu sitter jag här och ska genomgå detta snittet och jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Vill inte ha ryggmärgsbedövning men det är ju det dom gör när de bedövar en från bröst och nedåt. Sen tar de ju ut bebis på 5 min max och sen väntar minst en halvtimme för att sys ihop och sy alla 7 lager hud de gått igenom osv.

Jag har panik för nålar, sprutar och allt sånt där jag klarar det inte knappt så jag klarar blodproven hos bm utan att svimma!

Till min fråga lite mer.. nu när det blir planerat och jag får vara med om planeringen.. har jag rätt att be dem söva mig i narkos och sånt och sen kan de göra alla ingrepp och sätta kanyler, ryggbedövning, kateter och allt?
    Vad jag vet vid en narkos sövning så får man endast en kanyl i handen där de injicerar det man somnar av och sen får man en mask att andas några gånger i sen sover man. Känner att om jag får sova så slipper jag känna av ryggbedövningen, kanyler, kateter och sånt... visst jag går kanske miste om att se mitt barn när de tar ut det och väger och mäter osv.. men jag kan ta det... känner i detta fall att min rädsla och panik går före denna gång. Kanske låter egotrippat men jag vet att e ja vaken och får gå igenom denna process så kommer det bli så att paniken och rädslan växer mer och mer när jag ligger där och se ska sy osv.. plus att jag måste va medveten när de tar ryggmärgsbedövningen, sitta sängkanten och känna när de sticker in nålfan och slang! ALDRIG säger jag bara!

Men som sagt får man bli sövd vid ett snitt och vet någon om det är som jag beskrev att man endast får kanyl och medel att sova mot och mask över ansiktet INNAN de sen sätter allt annat de ska? Eller måste de sätta andra saker innan de söver mig? Någon med erfarenhet?

Jag är helt enkelt livrädd och vill inte gå igenom detta i vaket tillstånd!

• Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
  • JA77

Jag kollade nu, och det finns massor av artiklar och råd (både eng och svenska) när det gäller risker för att söva höggravida. Jag vill däremot inte länka dem, då de är skrivna för vårdpersonal. Det är många medicinska termer och förfaringssätt som nämns, och är man inte utbildad i (narkos-)sjukvård kommer det vara svårt att förstå för en lekman. Jag ville bara berätta ATT det finns, att jag inte har fel, och att det därmed INTE handlar om pengar.

• Loncelot

Jag ska sövas helt då jag har diskbråck och dom inte vågar lägga en ryggbedövning då min rygg blivit värre sen jag fick epidral sist, däremot vet man inte om det är epidralen eller förlossningen som försämrat ryggen är även opererad för diskbråck.

• JA77
    Loncelot skrev 2012-01-21 21:51:07 följande:
    Jag ska sövas helt då jag har diskbråck och dom inte vågar lägga en ryggbedövning då min rygg blivit värre sen jag fick epidral sist, däremot vet man inte om det är epidralen eller förlossningen som försämrat ryggen är även opererad för diskbråck.

Men det är ju en medicinsk indikation, då har man ju inget val.
  • Bambusa

när de under förlossningen bestämdes att bebis måste ut nu, fast ja va öppen 9½cm..  7minuter efter att dom drog ut mig ur fl rummet va hon ute, då gick vi i korridor, in i op sal, snabbt prat, mask över munnen sen sov ja.. hon va ute riktigt snabbt alltså.. barn läkare stog å kika, men när hon skrek och såg bra ut gick dom.. och bm och pappan tog över.. men ja hade svårt å vakna, låg ensam på uppvak och fick ropa efter nån att hallå, ja är vaken,vart är mitt barn? då va pappan och bebis på fl rummet med fikabrickan..  mjölken kan ta ännu en dag på sig efter snitt, men man kan ju be om en pump och hjälpa till lite med den..   ja ska absolut försöka ig på vag nästa gång, men blir de akut, ja då är de ju bebis bsta, men då tar ja hellre nål i ryggen, för läskigt å knappt kunna vakna, blir värre för varje sövning på mig -op bort gallan förra året, då tog de nästan ett dygn innan ja kunna hålla mig vaken mer än 10min i sträck..

• Flicka88

Ursäkta att jag är lite ot, men jag måste få fråga dig en sak JAZZ.
    Vad anser du är det absolut bästa för barnet: Snitt eller vaginal födsel?
    Jag personligen anser att det bästa är det naturliga, dvs vaginal, och att snitt endast bör göras om det finns medicinska skäl till det.

Jag ifrågasätter inte någon här i tråden, jag är bara nyfiken på vad JAZZ anser som faktiskt jobbar med detta.

~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
  • JA77
    Flicka88 skrev 2012-01-21 22:07:05 följande:
    Ursäkta att jag är lite ot, men jag måste få fråga dig en sak JAZZ.
    Vad anser du är det absolut bästa för barnet: Snitt eller vaginal födsel?
    Jag personligen anser att det bästa är det naturliga, dvs vaginal, och att snitt endast bör göras om det finns medicinska skäl till det.

Jag ifrågasätter inte någon här i tråden, jag är bara nyfiken på vad JAZZ anser som faktiskt jobbar med detta.

Jag är inte barnmorska, så jag har inte de kunskaperna. Det lilla jag kan säga är att jag stöder teorin med att vaginal födsel är det bästa för barnet då barnets lungor pressas om vartannat genom förlossningskanalen, barnet är "berett" på att födas. Vid snitt lyfts de bara ut och behöver oftare andningshjälp och amningen kommer igång senare. Vid snitt finns det infektionsrisker, större blödningsrisk och smärtproblem efteråt. Jag önskar att mammor informerades mer om det än att tro att snitt är den enklaste utvägen.
  • Flicka88
    JA77 skrev 2012-01-21 22:11:48 följande:
    Jag är inte barnmorska, så jag har inte de kunskaperna. Det lilla jag kan säga är att jag stöder teorin med att vaginal födsel är det bästa för barnet då barnets lungor pressas om vartannat genom förlossningskanalen, barnet är "berett" på att födas. Vid snitt lyfts de bara ut och behöver oftare andningshjälp och amningen kommer igång senare. Vid snitt finns det infektionsrisker, större blödningsrisk och smärtproblem efteråt. Jag önskar att mammor informerades mer om det än att tro att snitt är den enklaste utvägen.
    Okej, tack i alla fall :)
    ~Zackarias 090814~ ~Alexander 100725~ Blendshes.blogg.se
  • Bambusa
    ja, nu har ja ingen erfarenhet av vag förlossning förutom värkarbetet, en snitt va INGEN dans på rosor.. förlorade 1,3L blod under op, och sen massor efter..  hade grupp Bstreptokocker på bb, kan ju ha fått under grav, ingen som vet när.. massa antibiotika dropp under 5dagar, sen hem några dar med tabletter, men de va för lite, ambulans in och hana på kk i 3dygn ed dropp igen, sen tjatade ja mig hem.. tabletter igen.. 
    amningen kom inte igång snabbt nog och lillan fick koppas på bb, men när vi kom hem va de helamning, men då hade ja kämpat.. hade henne dock med på kk så hon fick fortsätta amma..  gick på morfin mm under bb-tiden, sen dexofen mm...  svimma typ när stygnen skulle tas... inte för de gjorde såå ont,men äckligt kändes de..  men agraffer(stift) känns äckligt de med..  blir alltid svimmfärdig med sånt..
  • Nyårsmamma

Ganska enkelt egentligen. Som JA77 skrivit så kan man aldrig kräva vård, däremot alltid neka en föreslagen behandling. Du har alltså all rätt att säga ”jag accepterar inte spinalbedövning”. Sen är den diskussionen slut. Personalen är då skyldig att erbjuda vård enligt nästbästa alternativ som du kan tänka dig att acceptera – och om barnet måste födas med kejsarsnitt så blir det ju per automatik under sövning. Kan barnet födas vaginalt finns ju alltid möjligheten att personalen säger att det får bli det istället eftersom det är mer riskfyllt med sövningen, men finns inte vaginal födsel som alternativ så finns det ju inte. Personalen kan inte säga ”då vägrar vi snitta” om det inte finns något annat sätt för barnet att födas. Och det är du som bestämmer under vilka omständigheter du accepterar att snittas för det är din kropp som ska opereras i.

• Loncelot

Jag kan ju berätta av mina egna erfarenheter att min vaginala förlossning inte var speciellt smärtfri efter förlossningen kunde knappt röra min i 2månader efter ännu mindre skita utan att det kändes som att skita rakblad och är fortfarande så, så ibland går ju även vaginala förlossningar åt helvete tyvärr uíngen är garanterad något, jag skulle mer säga tur...
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?