JA77 skrev 2012-01-22 16:14:49 följande:
Det är friskt att föda barn. Den cancersjuke skriver inga "cancerbrev", får välja sköterska eller hur vårdpersonalen ska vara. Men den friska mamman ska tydligen diktera hur vården ska skötas, vad som ska sägas och tillåtas på salen. Den cancersjuke får dela rum med tre andra lika sjuka, får inte ha sin anhörig över natten fastän dödsångesten tränger på. Men den friska nyförlösta med sitt friska barn "blir kränkt och få psykiska men för livet" om det inte finns möjlighet till enkelrum. Lite snett? Jag säger inte att gravida ska ha sämre vård, jag menar bara att perspektiv på saken skulle inte skada när man ständigt är missnöjd med vården.
Håller med. När jag åkte in på förlossningen så hade jag inga önskemål alls förutom att jag ville ha ut en frisk unge. Min barnmorska fråga om jag ville skriva ett förlossningsbrev så fråga jag om det var nödvändigt med mitt ända öskemål. Då bara skratta hon och sa att hon önska att alla svara så.
Här fick vi inga enkelrum varken första eller andra gången. Men fina ungar fick vi så vi var nöjda.