caliningrad skrev 2011-10-29 18:43:20 följande:
nej, du har rätt. det har INGENTING att göra med "den svenska skolan", utan med samhällen som har blivit rädda för sina barn och gett dom alldeles för många rättigheter. I stortsett motsvarar detta de moderna västerländska samhällena.
Men nej, du har fel. Kom på studiebesök till skolor i Asien. Du ska se att de allra flesta 6 åringarna kan sitta stilla och tysta och bete sig som elever och har inga "diagnoser". Eller fråga dina föräldrar ifall många barn hade ADHD symptomer på deras tid.
Dyslexi är också en påhitt i de allra flesta fallen.
Många studier har bevisat att TIDIG och SYSTEMATISK läsning på förskolan underlättar flytande läsning och förståelse i grundskolan och i värsta fall underlättar diagnos om en riktig dyslexi.
Är det, det håller nog inte min mamma med om, fd speciallärare. Min svärmor, född i ett annat land har dyselexi, en kompis till mig, civilingenjör, har dyselexi. Min faster har dyselexi.
Inget som man sa på den tiden, men de hade inte något namn på ´det
Min mormor och moster (småskolelärare) kunde också berätta att både dyselexi och ADHD fanns. Men jag tror man lärde sig att läsa på ett annat sätt, så fler kunde lära sig det och det var mer struktur i skolan, som gjorde att barn med (inte den svåraste formen) ADHD fixade skolan.
Det skolan ställer krav på idag, är just det som barn med ADHD har svårt för.
Jag tror inlärningssättet (där har du nog rätt) idag gör det svårare att lära sig läsa för de som har dyselexi.
Min tonåring knäckte läskoden sent och det som vi skulle träna på hemma, gjorde det änne mer komplicerat. Då ryckte min mamma in, men lite äldre sätt att lära ut, då lossnade det.