• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • Karolina 047

det brukar ofta ligga på ca 5 barn i en klass på runt 25, men ofta fler. Så finns det ju också en del outredda barn....

• MomOfTwo

Jag uttrycker mig sällan i negativa ordalag om personer på platser likt denna. Med bästa ansträngning ska jag försöka undvika det även mot dig TS.

Okunskap och ignorans har genom tiderna varit farliga vapen i propaganda mot människors olikheter. Vi har alla olika sätt att ta in nya intryck, sortera och hantera dessa. Vi har alla olika sätt att kommunicera med andra människor. Vi har alla olika förutsättningar att imitera, granska och se på vår omgivning. Vi är alla olika.

När människor likt dig propagerar för att olikheter, som du anser vara negativa, skulle vara fel eller påhittat till följd av dålig uppfostran, då mår jag illa.
    Väldigt illa.

För 76 år sen mötte en vedervärdig människa sin grav. Jag önskar att hans övertygelse om att det fanns en typ av människa som var rätt, att alla andras existens var meningslös, begravdes med honom. Så blev det tyvärr inte.

Året är 2011. Upplysningens era är nu. Ut i världen och bilda dig. Människa

• caliningrad
    Karolina 047 skrev 2011-10-30 17:54:53 följande:
    det brukar ofta ligga på ca 5 barn i en klass på runt 25, men ofta fler. Så finns det ju också en del outredda barn....
    1. Varför så många barn (som orsakar dessutom enorma samhällkostnader) har diagnos i den svenska skolan (bl a) och inte i skolor där det finns disciplin ?
    2. Hur lyckas man konkret undervisa en klass av 25 med 5 stökiga eller dåligt uppfostrade barn så att de 20 normalt uppfostrade barnen inte drabbas?
  • MalinEddie

Förstår du inte att barn kan anpassa sig till det mesta men må riktigt dåligt inuti om de inte får rätt hjälp? Bryr du dig överhuvudtaget om barns psykiska mående? Det verkar som att det bara är de utmärkelser som skolor får som är intressant för dig oavsett hur barnen mår som sitter i klassrummet.

• caliningrad
    MalinEddie skrev 2011-10-30 18:07:18 följande:
     Förstår du inte att barn kan anpassa sig till det mesta men må riktigt dåligt inuti om de inte får rätt hjälp? Bryr du dig överhuvudtaget om barns psykiska mående? Det verkar som att det bara är de utmärkelser som skolor får som är intressant för dig oavsett hur barnen mår som sitter i klassrummet.
    jag bryr mig om barn som mår psykiskt dåligt. Men det kan inte vara 20% av barnen som mår psykiskt dåligt i ett land som ligger i framkanten när det gäller syn på barn och barnvård väl ?!?

Å andra sidan så bryr jag mig mycket om att min dotter inte hamnar i en stökig klass med 20% dåligt uppfostrade barn. Det skulle kännas konstigt för henne att gå från en klass där alla barn kan uppföra sig i klassrummet till en klass där 20% har en "diagnos".

Diagnos är mest ett sätt att ta bord föräldrarnas och lärarnas ansvar genom att medicinera problemet. Lättare att ge Ritalin till ett barn än att uppfostra det. Lättare att frileka i förskolan än att lära sig läsa och skriva.
  • Milkina cerka
    caliningrad skrev 2011-10-30 17:49:34 följande:
    jag svarade till Lapplandsmorsa ang hennes 2 barn, som ett exempel om varför man aldrig kan påstå att man uppfostrar sina barn likadant.
    Jag har själv bara ett barn. Hade jag fler barn skulle mitt nuvarande barn uppfostras på ett helt annat sätt, bara med tanke på att jag skulle ha mycket mindre tid att ägna åt henne och hon skulle påverkas av de övriga barnens beteende också.
    Det är ganska självklart egentligen, förstår inte varför man ska behöva diskutera det så mycket.
    Min syster har 3 barn. Mittenbarnet (pojke) är mycket stökigare än de 2 andra (flickor) eftersom hans föräldrar jobbar extremt mycket och han är en pojke som tycker att det är coolt att inte plugga osv som många pojkar gör.
    Min syster ägnade å andra sigan mycket tid åt det första barnet (flickan) eftersom hon inte hade lika mycket ansvar på sitt jobb som när mittenbarnet växte upp.
    Hon har nu nästan ingen tid alls att ägna åt barnet nr 3 (flicka) men eftersom det är en stor ålderskillnad mellan nr1 och nr 3 blir nr 3 uppfostrad av nr 1, som är den lugna och väluppfostrade typen, så nr 3 är också ok.
    Jag vet inte hur din familj ser ut men istf att kasta sig på genetiska ursäkter blint kan man också försöka ge en chans till en analys över hur familjen fungerar.
    Min familj ser ut så som du beskriver din systers(flicka, pojke, flicka) det skiljer 11år på nr 1 o. 2, jag slutade att jobba när nr2 föddes och har varit hemmamamma medan de två små vuxit upp(de kom ju ganska tätt o. är nu 9 o. snart 8år gamla), för att nu jobba ungefär 1-2d/v sedan i somras(och inte ens så mycket alla veckor, bäst att tillägga).

Men hur förklarar du min o. sonens likheter med min biologiska familj? Likheter som är jättestora, fast jag inte fick kontakt med min biologiska släkt förrän i vuxen ålder. Du kan ju inte få dem till miljömässiga direkt.
    Vi borde snarare vara intressanta att forska på just för att vi inte vuxit upp tillsammans(och under väldigt skilda förhållanden), o c h snarare faktiskt tyder på att arv spelar stor roll. Någon ursäkt är det ju knappast, bara ett intresserat konstaterande av faktum.
    S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
  • Hank Moody
    caliningrad skrev 2011-10-30 18:18:24 följande:
    jag bryr mig om barn som mår psykiskt dåligt. Men det kan inte vara 20% av barnen som mår psykiskt dåligt i ett land som ligger i framkanten när det gäller syn på barn och barnvård väl ?!?

Å andra sidan så bryr jag mig mycket om att min dotter inte hamnar i en stökig klass med 20% dåligt uppfostrade barn. Det skulle kännas konstigt för henne att gå från en klass där alla barn kan uppföra sig i klassrummet till en klass där 20% har en "diagnos".

Diagnos är mest ett sätt att ta bord föräldrarnas och lärarnas ansvar genom att medicinera problemet. Lättare att ge Ritalin till ett barn än att uppfostra det. Lättare att frileka i förskolan än att lära sig läsa och skriva.
    Nar anser du att man ar ouppfostrad? 
    I may not go down in history, but I will go down on your sister.
  • Tuffen

Det är intressant hur mammor till barn med npf går igång så fort man skriver något om disciplin i klassrummet. 

• MalinEddie
    Tuffen skrev 2011-10-30 19:29:42 följande:
    Det är intressant hur mammor till barn med npf går igång så fort man skriver något om disciplin i klassrummet. 
    Du tycker inte att TS skriver mer än det? Jag har inte något barn med NPF.
  • Milkina cerka
    Tuffen skrev 2011-10-30 19:29:42 följande:
    Har inga som helst problem med disciplin vad det gäller sonen, det behövs, men vad som behövs ännu mer är att vara tydlig och förbereda honom, försöka undvika sabba förändringar.
    O m  det är god ordning och barnen sitter tyst o. arbetar på sina platser u n d e r l ä t t a r  det för barn som han. M e n nu ä r  det inte så, utan det är rörigt, man jobbar med olika ämnen, barnen pratar med varandra, det är hela tiden trafik för att hämta material som behövs i sina skåp eftersom de inte har bänkar med böckerna i.
    Kort sagt, han skulle må bra av den skolan jag gick i, den med ordning o. reda, inte den som är nu.

Är alltså inte emot det du skrev, m e n  väldigt mycket emot det TS skrev, om att hans problem beror på uppfostran och inte arv, ett arv jag ser tydliga tendenser på.
    S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?