• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • mamma till tre busungar

Min son går i en grupp om 18 barn. Alla är fem år.

I hans grupp är det, så vitt jag vet, bara han som har neuropsykiatrisk diagnos. Ett till barn får extra stöd i förskolan men han får det pga talfel (talar väldigt orent). 

Min dotter går i en 20 barn stor klass i årskurs 2. I sexårs fanns en pojke i klassen som har någon form av utåtagerande problematik. Han har gått om en årskurs (gick om sexårs)så nu går han inte där längre.

I klassen finns ett barn som jag vet får extra stöd och jag tror att h*n har någon form av neuropsykiatrisk problematik men jag vet inte säkert.

I klasen finns också ett barn med talfel.

I min andra sons förskolegrupp finns 14 barn. Mig veterligen har inget barn någon diagnos.

• cosinus

Min dotter går i ettan. 19 barn där ett har en autism-diagnos. I övrigt ingen jag vet om.

• Tuffen

Min son går i ettan. I hans klass finns gissningsvis 3-4 barn med särskilda behov. Då menar jag diagnos. Å andra sidan tycks det finns en drös barn i klassen som ligger på den nedre delen av skalan inlärningsmässigt, vilket ju också blir problematiskt. 

• caliningrad
    Tuffen skrev 2011-10-23 13:50:31 följande:
    Min son går i ettan. I hans klass finns gissningsvis 3-4 barn med särskilda behov. Då menar jag diagnos. Å andra sidan tycks det finns en drös barn i klassen som ligger på den nedre delen av skalan inlärningsmässigt, vilket ju också blir problematiskt. 
    Hej,
    ok, det är väl värre än vad jag trodde isåfall.

Och självklart tror diagnosbarnens föräldrar att det inte har nånting med uppfostran att göra eftersom så står det överallt på internet.

Jag bara önskar de föräldrarna skulle kunna komma på studiebesök i asiatiska skolor för att konstatera att barnen vet hur man ska uppföra sig som en elev här. 
    caliningrad skrev 2011-10-29 15:38:57 följande:
    Hej,
    ok, det är väl värre än vad jag trodde isåfall.

Och självklart tror diagnosbarnens föräldrar att det inte har nånting med uppfostran att göra eftersom så står det överallt på internet.

Jag bara önskar de föräldrarna skulle kunna komma på studiebesök i asiatiska skolor för att konstatera att barnen vet hur man ska uppföra sig som en elev här. 
    Vad sägs om att besvara de inlägg som ger en annan bild också?

T ex mina inlägg?
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-29 15:56:29 följande:
    Vad sägs om att besvara de inlägg som ger en annan bild också?

T ex mina inlägg?
    ok jag svarar mycket gärna.
    det visar väl att diagnos har med uppfostran att göra, eftersom det finns skolor där det knappt finns barn med diagnos och skolor som är fulla med barn med diagnos.

Du kanske bor i ett privilegierat område, och då menar jag inte nödvändigtvis ekonomiskt privilegierat, utan i ett område där föräldrarna har faktiskt koll på sina barn och inte har bara skaffat dem. 

Så tack för att dina inlägg bekräftar mina synpunkter.

caliningrad skrev 2011-10-29 16:09:05 följande:
    ok jag svarar mycket gärna.
    det visar väl att diagnos har med uppfostran att göra, eftersom det finns skolor där det knappt finns barn med diagnos och skolor som är fulla med barn med diagnos.

Du kanske bor i ett privilegierat område, och då menar jag inte nödvändigtvis ekonomiskt privilegierat, utan i ett område där föräldrarna har faktiskt koll på sina barn och inte har bara skaffat dem. 

Så tack för att dina inlägg bekräftar mina synpunkter.

Jag bor väl i ett område som är hyfsat privilegierat men dotterns skola har ett upptagningsområde som omfattar ett mycket tungt socialt belastat område. Över hälften av eleverna kommer därifrån.

Du kan ju inte jämföra mellan olika klasser så. Det är ett för litet material för att vara statistiskt säkert.

Och diagnosförekomst, om den är högre i vissa områden - vad säger det ? Att där finns en dålig BUP-mottagning som ställer diagnoser i onödan? Att det är dåliga skolor?  Att där finns en bra BUP-mottagning som faktiskt diagnosticerar barn korrekt? Att där finns fler föräldrar med NPF (genetiskt i stor utsträckning vet du....).
  • neelliee

Men vad är det för fråga? Diagnoserna är inte svenska utan finns i hela världen. Det finns olika uppgifter om hur många som har t.ex. adhd, men i genomsnitt kanske 1-2 per skolklass. Något liknande med dyslexi.

Det har INGENTING att göra med "den svenska skolan" som du verkar avsky så hjärtligt, det har biologiska/medicinska orsaker.  

Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?