lurksmulan skrev 2011-10-31 12:24:28 följande:
Jag förstår att du är ironisk mot mig, men hur kan du på allvar tro att det är gränssättningen som är problemet? Vår son avvek från normen när han var fyra månader gammal. När han var 1 år var han inte som någon jämnårig. Hur ska man uppfostra en fyramånaders bebis? Och hur kan man uppfostra bort något som inte handlar om dålig uppfostran?
Har du någonsin varit i den situation som jag beskrev? Har du någonsin känt att du inte vet om ditt barn kommer kunna skaffa en egen familj, att leva ett värdigt liv, få känna sig nöjd med tillvaron? Har du oroat dig för att ditt barn känner av sitt utanförskap och undrar varför han aldrig blir bjuden på kalas eller hem till kompisar?
Har du känt att du står utanför hela föräldrasamhället eftersom personer som inte har någon som helst kunskap däremot har en jävla massa åsikter och inte försöker att ens för fem minuter att förstå?
du beskriver inte ens vilken diagnos ditt barn har utan blandar ihop en massa olika begrepp.
När det gäller uppfostran så kan man börja tidigt, egentligen sen födseln. När barnet är 4 månader, absolut. Genom att ge bra mat och sömnrutiner till exempel. Sen när barnet är 6 månader förstår barnet ett "nej" och mycket mer än så. Det låter tyvärr som att du inte blivit tillräckligt informerad om barnuppfostran och hur mycket barnen förstår.
Mitt barn mår jättebra, men det säger ingenting om hur hon kommer att må som vuxen ju.
Ett barn får en massa olika inflytanden, och självklart inte bara från föräldrarna. Om mitt barn går i svenska skolan och om svenska skolan inte förbättras kan det hända att hon också blir stökig.
När det gäller utanförskap så känner jag inte det. Mitt barn som till det landet där jag befinner mig nu utan att kunna ett ord av språket, och hon var mycket tillbakadragen. Det tog tid innan hon skaffade kompisar och sjävklart var jag orolig. Men jag ser inte vad just detta har med ADHD att göra ?!