• caliningrad

    Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

    Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

    Tack  

  • Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • caliningrad
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 13:21:14 följande:
    Håller med, och dessutom om man vill se det ekonomiskt, vi hadw tjänat på det.

    Nu går mitt barn iofs bara i förskolan men jag blir redan matt och svag när jag ser alla val och all "rörighet" i mina vänners barns skolor (lite äldre barn).

    Gick förövrigt också i skolan på den tiden när det fanns sifferbetyg (80-talet), det är enormt mycket som förändrats, och inte alltid till det bättre.
    precis.
    det är inte så svårt att uppfostra ett barn med enkla regler och så lite val som möjligt egentligen. Val skapar förvirring och ger barn det falska intrycket att de kan lika mycket som vuxna. 
  • caliningrad
    lurksmulan skrev 2011-10-31 12:24:28 följande:
    Jag förstår att du är ironisk mot mig, men hur kan du på allvar tro att det är gränssättningen som är problemet? Vår son avvek från normen när han var fyra månader gammal. När han var 1 år var han inte som någon jämnårig. Hur ska man uppfostra en fyramånaders bebis? Och hur kan man uppfostra bort något som inte handlar om dålig uppfostran?

    Har du någonsin varit i den situation som jag beskrev? Har du någonsin känt att du inte vet om ditt barn kommer kunna skaffa en egen familj, att leva ett värdigt liv, få känna sig nöjd med tillvaron? Har du oroat dig för att ditt barn känner av sitt utanförskap och undrar varför han aldrig blir bjuden på kalas eller hem till kompisar?
    Har du känt att du står utanför hela föräldrasamhället eftersom personer som inte har någon som helst kunskap däremot har en jävla massa åsikter och inte försöker att ens för fem minuter att förstå?
    du beskriver inte ens vilken diagnos ditt barn har utan blandar ihop en massa olika begrepp.

    När det gäller uppfostran så kan man börja tidigt, egentligen sen födseln. När barnet är 4 månader, absolut. Genom att ge bra mat och sömnrutiner till exempel.  Sen när barnet är 6 månader förstår barnet ett "nej" och mycket mer än så. Det låter tyvärr som att du inte blivit tillräckligt informerad om barnuppfostran och hur mycket barnen förstår.

    Mitt barn mår jättebra, men det säger ingenting om hur hon kommer att må som vuxen ju.
    Ett barn får en massa olika inflytanden, och självklart inte bara från föräldrarna. Om mitt barn går i svenska skolan och om svenska skolan inte förbättras kan det hända att hon också blir stökig.

    När det gäller utanförskap så känner jag inte det. Mitt barn som till det landet där jag befinner mig nu utan att kunna ett ord av språket, och hon var mycket tillbakadragen. Det tog tid innan hon skaffade kompisar och sjävklart var jag orolig. Men jag ser inte vad just detta har med ADHD att göra ?!

     
  • caliningrad
    Milkina cerka skrev 2011-10-31 12:23:56 följande:
    Visst, jag kan förstå att det känns bättre så. Skriver till dig senare idag, nu är det dags för lunch o. jag har två barn hemma på lov att roa o. förströ.
    va bra. Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen. Du verkar ställa många frågor till dig själv som min egen dotter kommer säkert att ställa till sig själv senare i livet. Samtidigt kan jag ge dig synpunkter som adoptivförälder.
  • Goa frun
    caliningrad skrev 2011-10-29 18:43:20 följande:
    nej, du har rätt. det har INGENTING att göra med "den svenska skolan", utan med samhällen som har blivit rädda för sina barn och gett dom alldeles för många rättigheter. I stortsett motsvarar detta de moderna västerländska samhällena.

    Men nej, du har fel. Kom på studiebesök till skolor i Asien. Du ska se att de allra flesta 6 åringarna kan sitta stilla och tysta och bete sig som elever och har inga "diagnoser". Eller fråga dina föräldrar ifall många barn hade ADHD symptomer på deras tid. 

    Dyslexi är också en påhitt i de allra flesta fallen.

    Många studier har bevisat att TIDIG och SYSTEMATISK läsning på förskolan underlättar flytande läsning och förståelse i grundskolan och i värsta fall underlättar diagnos om en riktig dyslexi.
    och DU är utbildad grundskolelärare??
    mamma till 4
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-10-31 13:41:01 följande:
    du beskriver inte ens vilken diagnos ditt barn har utan blandar ihop en massa olika begrepp.

    När det gäller uppfostran så kan man börja tidigt, egentligen sen födseln. När barnet är 4 månader, absolut. Genom att ge bra mat och sömnrutiner till exempel.  Sen när barnet är 6 månader förstår barnet ett "nej" och mycket mer än så. Det låter tyvärr som att du inte blivit tillräckligt informerad om barnuppfostran och hur mycket barnen förstår.

    Mitt barn mår jättebra, men det säger ingenting om hur hon kommer att må som vuxen ju.
    Ett barn får en massa olika inflytanden, och självklart inte bara från föräldrarna. Om mitt barn går i svenska skolan och om svenska skolan inte förbättras kan det hända att hon också blir stökig.

    När det gäller utanförskap så känner jag inte det. Mitt barn som till det landet där jag befinner mig nu utan att kunna ett ord av språket, och hon var mycket tillbakadragen. Det tog tid innan hon skaffade kompisar och sjävklart var jag orolig. Men jag ser inte vad just detta har med ADHD att göra ?!

     
    Men snälla du, ADHD har funnits länge, långt innan diagnoserna kom. Min mammas moster (lärare redan på 30-talet) sa när hon hörde om detta funktionshinder "jag visste att det var något med vissa barn, de var inte olydiga, de försökte verkligen vara lydiga, men de lyckades inte" Detta såg hon 50 år innan diagnoserna kom.
  • mamma till tre busungar
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:05:43 följande:
    aterigen upprepar jag att jag INTE inkluderar autism i diskussionen, utan bara de "nya" diagnoserna. 
    Fast autism är också en neuropsykiatrisk diagnos och uppvisar en mycket hög grad av samsjuklighet med ADHD. Varför ifrågasätter du då ADHD mycket mer än autism?
     
  • Litet My
    caliningrad skrev 2011-10-31 13:33:55 följande:
    precis.
    det är inte så svårt att uppfostra ett barn med enkla regler och så lite val som möjligt egentligen. Val skapar förvirring och ger barn det falska intrycket att de kan lika mycket som vuxna. 
    Som sagt det är en bra hjälp, men ofta krävs det MYCKET mer än så.

    Har själv min 6 åring samt lilla syster (bebis) hemma idag...6 åringen har Atypisk Autism och troligtvis ADHD (han är under utredning) och jag är redan helt slut tack vare honom, trots att det är väldigt få val idag...

    Dels är det måndag och han är van att vara på förskolan då, dels är han mitt i 6 årstrotsen (vilket gör att alla symptom blir värre) och dels är han helt hypermycket av allt idag...

    Ordning och reda samt få val är en bra HJÄLP för barn med tex NPF, men det är långt ifrån hela sanningen och hela problematiken.
  • mamma till tre busungar

    Jag kan förstå ditt resonemang på ett sätt, TS, trots att jag intensivt ogillar din åsikt attd et är bristande uppfostran som "orsakar" dessa barns problem.. I de asiatiska skolorna råder som jag förstår det en mycket tydlig struktur, ingen elev talar innan den fått en fråga etc etc

    Jag tror att många elever med NPF får det lättare i en sådan miljö. Om de samtidigt får adekvat hjälp det vill säga. 

    I dagens svenska skola så är det mycket grupparbeten, diskussioner etc i undervisningen. I sådana sammanhang missgynnas barnen med NPF.  Är det mycket spring och hög ljudnivå så kommer den som har en lättstörd koncentration, tendenser till hyperaktivitet etc triggas mer än i en lugn, strukturerad, tyst miljö. Enkelt uttryckt, om de 19  som inte har NPF av 20 elever i klassen sitter stilla och tyst så blir det så oerhört mycket lättare att hjälpa den 20:e som faktiskt har rejäla problem (och kommer ha det även i asiatisk skola).
     

  • mamma till tre busungar
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 13:59:04 följande:
    Som sagt det är en bra hjälp, men ofta krävs det MYCKET mer än så.

    Har själv min 6 åring samt lilla syster (bebis) hemma idag...6 åringen har Atypisk Autism och troligtvis ADHD (han är under utredning) och jag är redan helt slut tack vare honom, trots att det är väldigt få val idag...

    Dels är det måndag och han är van att vara på förskolan då, dels är han mitt i 6 årstrotsen (vilket gör att alla symptom blir värre) och dels är han helt hypermycket av allt idag...

    Ordning och reda samt få val är en bra HJÄLP för barn med tex NPF, men det är långt ifrån hela sanningen och hela problematiken.
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?