mamma till tre busungar skrev 2011-10-31 15:09:22 följande:
Häpp, häpp, häpp.....vad är det här för en missuppfattning? Det finns visst autistiska barn som kan följa en skolgång om de får adekvat stöd!
Vi står just nu i att förbereda skolstart för vår son. Han är 5,5 år och har autismpektrumströning/atypisk autism, svår epilepsi och drag av ADHD.
De alternativ vi överväger är:
-Vanlig klass med elevassistent/resurs
-Mindre undervisningsgrupp
-Specialskola för barn inom autismspektrum
-Ett extra år i förskolan och att han då går sexårs i förskolan och går direkt upp i ettan.
men men men
*epilepsi har aldrig nånsin hindrat någon att ha ett fullkomligt normalt liv väl?
* drag av ADHD låte väldigt vagt i mina ögon. Menar du att han har koncentrationssvårigheter eller hyperaktivitet tror jag absolut det går att lösa i en adekvat struktur med disciplin (ok, det ordet är förbjudet i Sverige. Då kan vi säga ordning och reda istället, eller studiero).
* autismspektrum har också symptomer som skiljer sig radikalt från ren autism. Många barn med Asperger lyckas till och med bättre i vissa ämnen.
Jag tror att alla dom som kan följa instruktioner, som accepterar tanken att en lärare är till att undervisa kan följa en skolgång. Absolut.
När det gäller autism menar man att barnet inte kommunicerar med andra alls utan är in i sin värld, som är ofta full av ångest. Det är inkompatibelt med en normal skolgång. Vilket inte betyder att man inte ska göra allt man kan för att autistiska barn ska bli självständiga vuxna så mycket det går. Det finns många program såsom ABA som fungerar bra men inte så bra att autistiska barn kommer att kunna lära sig kunskaper på ett akademiskt sätt.