• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:10:08 följande:
    nej inte alls.

Det finns valdigt manga lakare runt varlden som inte godkanner ADHD som riktigt sjukdom, till skillnad fran autism.

Ni tar for givet att ADHD ar en riktig sjukdom. Jag vill fa er att tanka att sa ar kanske, och antagligen enligt mig, inte fallet.

Det finns också läkare som fortfarande tror att MPR- vaccinet orsakar autism... Eller att det orskas av känslokalla föräldrar...
  • Milkina cerka
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:59:15 följande:
    Tvartom skulle jag extremt intresserad av att fortsatta diskusionnen med dig, men privat. Du ar valkommen att skicka pm till mig. 
    Visst, jag kan förstå att det känns bättre så. Skriver till dig senare idag, nu är det dags för lunch o. jag har två barn hemma på lov att roa o. förströ.
    S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
  • lurksmulan
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:03:14 följande:
    tack. Skulle garna ga till ditt hem men ar ditt barn redan 6 ar forstar jag att situationen ar knepig.
    Det ar viktigt att barnen kan uppfora sig och respektera granserna  nar de ar max 3-4 ar. 

Jag haller med dig till 100%. Det finns valdigt manga foraldrar som ger upp. Det ar precis det jag sager hela tiden. 
    Jag förstår att du är ironisk mot mig, men hur kan du på allvar tro att det är gränssättningen som är problemet? Vår son avvek från normen när han var fyra månader gammal. När han var 1 år var han inte som någon jämnårig. Hur ska man uppfostra en fyramånaders bebis? Och hur kan man uppfostra bort något som inte handlar om dålig uppfostran?

Har du någonsin varit i den situation som jag beskrev? Har du någonsin känt att du inte vet om ditt barn kommer kunna skaffa en egen familj, att leva ett värdigt liv, få känna sig nöjd med tillvaron? Har du oroat dig för att ditt barn känner av sitt utanförskap och undrar varför han aldrig blir bjuden på kalas eller hem till kompisar?
    Har du känt att du står utanför hela föräldrasamhället eftersom personer som inte har någon som helst kunskap däremot har en jävla massa åsikter och inte försöker att ens för fem minuter att förstå?
    I´m not saying it´s going to be easy, I´m saying it´s going to be worth it.
  • cosinus

Jag satt faktiskt och diskuterade det här med diagnoser med en kompis i helgen. Just att det är så mycket diagnoser jämfört med när vi själva var barn. En del av dem man gick med i skolan har ju fått diagnoser i efterhand, som vuxna, så självklart fanns ju de barnen då också men det vi funderade på var just om dagens skola är extra svår för diagnos-barn att hantera och att det därför blir mera synligt.

När jag läser svaren från er med barn med diagnoser så verkar det ju så. Att enklare, klarare regler och  mindre utrymme för val i skolan gör livet enklare för barn med NPF.

Jag kanske är färgad, jag gick ju i skolan medans det fortfarande var betyg 1-5 men jag är mest nyfiken vem den nya skolan ska gynna? Naturligtvis blir det roligare för de som själva har ett driv, en längtan efter att lära sig mer hela tiden att kunna vara med och styra och påverka men hur många elever passar in där? Är vi på väg åt helt fel håll, är gammal hederlig uppstyrd korvstoppnig att föredra?

När jag pluggade på högskola (civ-ing) så läste vi ett antal mattekurser i en viss hastighet. Några år senare, när högskolan började befolkas av alla G-MVG studenter fick de kapa bort nästan 20 % av mattekursen i åk 1 och förenkla ett antal kurser för att eleverna hade för dåliga förkunskaper.

Visst är det ju trevligt med ökat elevinflytande och om eleverna tycker att det är roligt att lära men det kanske ändå är bättre att de har lite tråkigare men mer uppstyrt och lära sig mer och då kanske vi skulle ha lite mindre problem med förvirrade och splittrade diagnosbarn i svenska skolor också. Diagnoserna är väl detsamma men barnens vardag kanske skulle bli enklare.

• lurksmulan

Men det där snacket om att det är mycket diagnoser är ju så platt. För 20 år sen hade ingen hört talas om laktosintolerans heller. Då var det bara ett gäng personer som undvek mjölkprodukter för att de hade ont i magen. Sen kom vetenskapen in i bilden och upptäckte vad folk inte klarar av att äta och så satte man en diagnos på den personen.
    Det är exakt samma sak med alla diagnoser inom NPF (vilket inkluderar ADHD). Nu har man helt andra verktyg att jobba med, man kan mer och har forskat mer och vet vad man ska leta efter.

I´m not saying it´s going to be easy, I´m saying it´s going to be worth it.
  • sextiotalist
    lurksmulan skrev 2011-10-31 12:40:23 följande:
    Men det där snacket om att det är mycket diagnoser är ju så platt. För 20 år sen hade ingen hört talas om laktosintolerans heller. Då var det bara ett gäng personer som undvek mjölkprodukter för att de hade ont i magen. Sen kom vetenskapen in i bilden och upptäckte vad folk inte klarar av att äta och så satte man en diagnos på den personen.
    Det är exakt samma sak med alla diagnoser inom NPF (vilket inkluderar ADHD). Nu har man helt andra verktyg att jobba med, man kan mer och har forskat mer och vet vad man ska leta efter.
    Fast det stämmer inte, för 20 år sedan visste jag att laktosintolerans fanns och att endast 30% av världens befolkning kunde dricka vanlig mjölk som vuxna.
    Min mamma är laktosintollerant, därav kunskapen. Men för 40 år sedan så visste man mindre. Men för 20 år sedan så var det känt
  • Milkina cerka
    sextiotalist skrev 2011-10-31 11:16:21 följande:
    Det tycker jag är konstigt, för just NPF-barnen mår oftast bäst när det är ordning och reda. Är det några som ofta inte klarar av "stök" så är det just NPF-barnen
    Ett inl. jag inte kan annat än hålla med om.

TS -   Det med ordning o. reda gäller förresten inte bara barn med NPF, vet ju numera hur bra tex. min bror fungerade när han var inom det militära både då han först gjorde militärtjänst o. senare stred hemma på Balkan, klara regler, klara order osv. underlättade enormt. Medan han haft det svårt utan dessa ramar efteråt.
    S N Ä L L A hjälp våra barn med NPF med att skriva under här - namninsamling.se/index.php&nid=5217
  • sextiotalist
    Däremot håller jag med dig i det hela.
    Ju mer man vet, desto mer kommer man upptäcka att vissa sjukdomar och funktionshinder finns.

på den tiden man inte behövde läsa, fanns inte dyselexi, på den tiden man inte satt framför datorn, behövde man iten terminalglasögon, under jordbrukstiden så var det andra egenskaper som var viktiga, som kanske var en tillgång då, men är en belastning idag.
  • Litet My
  • Litet My
    cosinus skrev 2011-10-31 12:34:29 följande:
    Jag satt faktiskt och diskuterade det här med diagnoser med en kompis i helgen. Just att det är så mycket diagnoser jämfört med när vi själva var barn. En del av dem man gick med i skolan har ju fått diagnoser i efterhand, som vuxna, så självklart fanns ju de barnen då också men det vi funderade på var just om dagens skola är extra svår för diagnos-barn att hantera och att det därför blir mera synligt.

När jag läser svaren från er med barn med diagnoser så verkar det ju så. Att enklare, klarare regler och  mindre utrymme för val i skolan gör livet enklare för barn med NPF.

Jag kanske är färgad, jag gick ju i skolan medans det fortfarande var betyg 1-5 men jag är mest nyfiken vem den nya skolan ska gynna? Naturligtvis blir det roligare för de som själva har ett driv, en längtan efter att lära sig mer hela tiden att kunna vara med och styra och påverka men hur många elever passar in där? Är vi på väg åt helt fel håll, är gammal hederlig uppstyrd korvstoppnig att föredra?

När jag pluggade på högskola (civ-ing) så läste vi ett antal mattekurser i en viss hastighet. Några år senare, när högskolan började befolkas av alla G-MVG studenter fick de kapa bort nästan 20 % av mattekursen i åk 1 och förenkla ett antal kurser för att eleverna hade för dåliga förkunskaper.

Visst är det ju trevligt med ökat elevinflytande och om eleverna tycker att det är roligt att lära men det kanske ändå är bättre att de har lite tråkigare men mer uppstyrt och lära sig mer och då kanske vi skulle ha lite mindre problem med förvirrade och splittrade diagnosbarn i svenska skolor också. Diagnoserna är väl detsamma men barnens vardag kanske skulle bli enklare.
    Håller med, och dessutom om man vill se det ekonomiskt, vi hadw tjänat på det.

Nu går mitt barn iofs bara i förskolan men jag blir redan matt och svag när jag ser alla val och all "rörighet" i mina vänners barns skolor (lite äldre barn).

Gick förövrigt också i skolan på den tiden när det fanns sifferbetyg (80-talet), det är enormt mycket som förändrats, och inte alltid till det bättre.
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?