• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-31 11:46:25 följande:
    Vilken verklighet lever du i. Ingen av mina vänner som ahr barn med NPF-problematik (eller dyselexi) har den inställningen.
    De föräldrarna jag känner, sliter som små djur för att hjälpa deras barn, har en väninna som höll i sitt barn för att han inte skulle hoppa ut genom fönstret, så dåligt mådde han. Men sedan han hamnade i en klass som hade specialstöd för barn med NPF-proplematik så vände det och nu har det barnet toppbetyg och mår bra (i rätt miljö)
    Mitt barns bästa kompis gick några år i en specialklass, då mådde det barnet toppen och gjorde jätteframsteg i studierna och socialt. Sedan blev det tillbakaplacerad i sin gamla, röriga klass och det fungerade inte. Det slutade med att föräldrarna flyttade till en annan kommun för att kunna få rätt hjälp.
    Har en annan god vän med ett autistiskt barn som också flyttade pga i den första kommunen så skulle barnet gå integrerat (vilket BUP starkt avrådde ifrån), i den andra kommunen fick barnet gå i en specialklass.

Samma vän har förresten svår dyselexi, tack vara att mamman var lärare (som satt timmar med honom) så fixade han en civilingenjörsutbildning. Detta hade han inte fixat utan sin mammas kunskaper.

Jag har aldrig hört någon förälder med barn som har ADHD att det skulle vara charmigt eller gulligt, de har slitit som djur för att få deras barn att fungera, för att få deras barn att må bra
    jag namnde aldrig AUTISM utan de "nya" diagnoserna som overanvands i Sverige.
    Dessutom ar det lite konstigt att konstatera att sa manga barn verkar ma sa daligt trots att den svenska forskolan ar sa bra, och synen pa barnen i Sverige ar bast i varlden.
    "Dyslexi"diagnoser har okat i alla lander som anvant "look and say" (Whole language) metoden for att lara sig lasa istf fonetisk/alfabetisk metod. De riktiga fallen av dyslexi ar mycket sallsynta.
  • caliningrad
    Kyanita skrev 2011-10-31 11:49:31 följande:
    1. Mitt barn är otroligt väluppfostrat hemma. Faktiskt!

2. HUR visar det att det inte har med arv att göra?

3. Jag tycker inte att det svenska systemet när det gäller skolan är det bästa. Det "gamla" systemet var bättre och då inte bara för barn med NPF.    
    1. Gratulerar.

2. Eftersom du sager att barnen brukar bete sig battre nar de skots av andra an foraldrarna.

3.  Da ar vi overens.
  • sextiotalist
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:53:09 följande:
    jag namnde aldrig AUTISM utan de "nya" diagnoserna som overanvands i Sverige.
    Dessutom ar det lite konstigt att konstatera att sa manga barn verkar ma sa daligt trots att den svenska forskolan ar sa bra, och synen pa barnen i Sverige ar bast i varlden.
    "Dyslexi"diagnoser har okat i alla lander som anvant "look and say" (Whole language) metoden for att lara sig lasa istf fonetisk/alfabetisk metod. De riktiga fallen av dyslexi ar mycket sallsynta.
    Jag kan hålla med om att skolan är usel idag, och att många barn mår dåligt av den otydlighet som finns. Men det är inte samma sak som att gå tillbaka till den totalitära skolan. Men likväl kan man vara tydlig.

Vi har haft ytterst få regler för vårt barn, för det har inte behövts, men vi har alltid varit tydliga. Vårt barn har aldrig behövt tvivla på oss, har alltid vetat att vi vuxna är dom som tar besluten som är viktiga. Vårt barn har aldrig behövt ta svårare beslut än vad h*n är mogen för.

Däremot vet jag att de jag känner som har barn med t.ex dyselex eller ADHD inte tillhör den föräldrargruppen du pekar ut, skulle nog säga mer att dessa barn (med ADHD) har nog varit de mest väluppfostrade barnen jag träffat och de med dyselexi har verkligen fått kämpa stenhårt i skolan
  • caliningrad
    Milkina cerka skrev 2011-10-31 11:44:06 följande:
    Nej, det är ju lättare att ignorera än svara när man inser att man kan ha fel. Räcker så o. vi kan nog inte komma längre från varandra i ståndpunkt än vi är. Jag är lika övertygad om biologins roll som du verkar vara ang. miljöns och kan inte komma ifrån hur enormt stor likheten är mellan mig o. min biologiska
    familj är. Du däremot vet ju inte varken hur lik ditt barn skulle vara sina bio.föräldrar om h*n träffade dem, eller hur h*n kommer att se på/känna för likheter er emellan i framtiden.
    Tvartom skulle jag extremt intresserad av att fortsatta diskusionnen med dig, men privat. Du ar valkommen att skicka pm till mig. 
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:54:21 följande:
    1. Gratulerar.

2. Eftersom du sager att barnen brukar bete sig battre nar de skots av andra an foraldrarna.

3.  Da ar vi overens.

Tror du missförstod mig med nr 2. Jag menar i skolan och till viss del även hemma. När jag fick utbildning på autism förstod jag ju på ett helt annat sätt och det gjorde ju att jag anpassade mitt sätt att uppfostra på ett annat sätt. Att bara säga "sitt där" istället för att göra det komplicerat och säga "vill du vara snäll och sätta dig ner på stolen i köket". Att jag talar betydligt mer rakt och undviker att använda abstrakt och bildliga uttryck eller ironi osv. Hade han inte fått diagnosen hade jag ju inte vetat detta (och inte skolan heller) och då hade vi fortfarnade haft problem.
  • jordgubbe0812
    sextiotalist skrev 2011-10-31 11:39:34 följande:
    Fast de med riktigt svår dyselexi har andra problem än att lära sig läsa sent. De ser inte sådant som för oss andra är naturligt.
    Min svärmor har vissa typiska dyselexidrag, hon (även om hon kan stava och läsa), vänder på bokstäver och andra saker.

Jo, jag vet, det var starkt förenklat.
  • caliningrad
    lurksmulan skrev 2011-10-31 11:50:53 följande:
    Ska föräldrarna ta sitt ansvar och våga sätta gränser tydligt? Din åsikt är så jävla korkad att jag blir skrämd!
    Du är välkommen hem till mig vilken dag i veckan för att lära min 6-åring med trippla diagnoser hur man uppför sig. Varsågod. Välkommen. Om det är så jävla enkelt som du vill ha det till, varför tror du många familjer lever på gränsen till sammanbrott? För att det är kul? För att de vill kosta samhället pengar?
    Eller tror du att splittrade familjer, föräldrar som är sjukskrivna för utmattningsdepression, föräldrar som bara ger upp eller gråter varje dag innan de ens hunnit få på sig kläderna bara är ett påhitt? En fejkad verklighet baserad på oförmågan att sätta gränser?
    tack. Skulle garna ga till ditt hem men ar ditt barn redan 6 ar forstar jag att situationen ar knepig.
    Det ar viktigt att barnen kan uppfora sig och respektera granserna  nar de ar max 3-4 ar. 

Jag haller med dig till 100%. Det finns valdigt manga foraldrar som ger upp. Det ar precis det jag sager hela tiden. 
  • caliningrad
    Kyanita skrev 2011-10-31 12:01:25 följande:
    Tror du missförstod mig med nr 2. Jag menar i skolan och till viss del även hemma. När jag fick utbildning på autism förstod jag ju på ett helt annat sätt och det gjorde ju att jag anpassade mitt sätt att uppfostra på ett annat sätt. Att bara säga "sitt där" istället för att göra det komplicerat och säga "vill du vara snäll och sätta dig ner på stolen i köket". Att jag talar betydligt mer rakt och undviker att använda abstrakt och bildliga uttryck eller ironi osv. Hade han inte fått diagnosen hade jag ju inte vetat detta (och inte skolan heller) och då hade vi fortfarnade haft problem.
    aterigen upprepar jag att jag INTE inkluderar autism i diskussionen, utan bara de "nya" diagnoserna. 
  • Kyanita
    caliningrad skrev 2011-10-31 12:05:43 följande:
    aterigen upprepar jag att jag INTE inkluderar autism i diskussionen, utan bara de "nya" diagnoserna. 
    Men principen är densamma när det gäller tex ADHD. Sen är väl AS en ganska ny diagnos?
  • caliningrad
    Kyanita skrev 2011-10-31 12:07:06 följande:
    Men principen är densamma när det gäller tex ADHD. Sen är väl AS en ganska ny diagnos?
    nej inte alls.

Det finns valdigt manga lakare runt varlden som inte godkanner ADHD som riktigt sjukdom, till skillnad fran autism.

Ni tar for givet att ADHD ar en riktig sjukdom. Jag vill fa er att tanka att sa ar kanske, och antagligen enligt mig, inte fallet.
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?