caliningrad skrev 2011-10-30 17:18:41 följande:
Man uppfostrar aldrig 2 barn likadant. Dels har det lilla syskonet ett stort syskon som det stora syskonet inte hade. Bara det är en enorm skillnad i hur ett barn upplever sin barndom.
Dels har det hänt saker i föräldrarnas liv mellan den första födseln och den andra. Det kan hända att någon förälder har blivit arbetslös, att föräldrarna har börjat bli osams, ja, en massa olika ömständigheter.
Man kan också ha blivit trött som förälder och sagt upp sig i sin roll, och låta det andra barnet ta hand som sig själv. Det händer faktiskt ofta.
Eller tvärtom. Man kan ha varit oerfaren med det första barnet och begått en massa misstag som man inte upprepar med det andra barnet.
Så absolut kan man uppfostra den ena barnet fel och det andra rätt.
Enl. din teori är det då sannolikheten större att första eller sista barnet som får ADHD.. hur förklarar du då att vårt mittenbarn är drabbad o. inget av de andra två?
Citerar mitt eget inl. från en annan tråd:
" Sonen har troligtvis ett NPF, det kommer med största sannolikhet från mig som aldrig passat in någonstans.
Ser man tillbaka nu när jag vet, så ser jag ärftligheten hur tydligt som helst.
Min morfar hade ett temperament som var värre än värst o. saknade spärrar, han försökte tex. döda både mig o. min mamma.
En mamma som utifrån sett strulade runt och förmodligen skulle diagnosticerats med något om hon blivit utredd.
Min bror liknar henne mycket, kan inte behärska sina impulser eller sitt temperament,självmedicinerar med bla. alkohol, kan inte heller behålla ett jobb.
Detta är bara mina misstankar, men inte ogrundade sådana på något vis.
Sannolikheten för ärftlighet, anser jag dessutom stärks iom att jag ju inte vuxit upp i denna kaosartade familj utan adopterades hit till landet som liten. Dvs arvet som finns går inte att bortse ifrån, och NPF o. självmedicinering i olika former är sannolikt orsaken till dysfunktionen i min ursprungsfamilj. "
H u r förklarar du detta, o m du nu anser att NPF inte är ärftligt, utan beror på brister i min o. andra föräldrars uppfostran?