caliningrad skrev 2011-10-31 15:30:27 följande:
men men men
*epilepsi har aldrig nånsin hindrat någon att ha ett fullkomligt normalt liv väl?
* drag av ADHD låte väldigt vagt i mina ögon. Menar du att han har koncentrationssvårigheter eller hyperaktivitet tror jag absolut det går att lösa i en adekvat struktur med disciplin (ok, det ordet är förbjudet i Sverige. Då kan vi säga ordning och reda istället, eller studiero).
* autismspektrum har också symptomer som skiljer sig radikalt från ren autism. Många barn med Asperger lyckas till och med bättre i vissa ämnen.
Jag tror att alla dom som kan följa instruktioner, som accepterar tanken att en lärare är till att undervisa kan följa en skolgång. Absolut.
När det gäller autism menar man att barnet inte kommunicerar med andra alls utan är in i sin värld, som är ofta full av ångest. Det är inkompatibelt med en normal skolgång. Vilket inte betyder att man inte ska göra allt man kan för att autistiska barn ska bli självständiga vuxna så mycket det går. Det finns många program såsom ABA som fungerar bra men inte så bra att autistiska barn kommer att kunna lära sig kunskaper på ett akademiskt sätt.
OK.....då tar vi det från början, caliningrad.....
Epilepsi kan se oerhört, oerhört olika ut. Allt från ganska "snäll" epilepsi till svårbehandlad epilepsi som svarar ytterst dåligt på läkemedel och går med täta anfall samt kognitiv och beteendemässig påverkan. Epilepsi har en hög samsjuklighet (hur mycket som orsakas av epilepsin i sig diskuteras) med psykiatriska diagnoser framförallt ADHD men även autismspekrumstörningar och depression. Inlärnings- och koncentrationssvårigheter är väldigt vanligt. Har du en "snäll form" som svarar på låga doser läkemedel så kan du absolut leva ett normalt liv men det är ganska vanligt att man inte klarar av att studera eller arbeta fullt ut. Därtill kommer biverkningar av läkemedel vilka kan vara rejäla och såväl fysiska som psykiska. Hur vår pojkes framtid ser ut är ovisst i och med att man inte får ordning på hans anfall trots tung medicinering.
Jag kom i fredags hem med min familj från en familjevistelse för barn med svårbemästrad epilepsi och deras familjer. Är du nyfiken på vilka ämnen som diskuterades där kan du titta här för att få en liten överblick över den problematik som kan finnas:
http://www.agrenska.se/Global/Bilder%20Agrenska/Familjeverksamheten/Program%20och%20inbjudan%20Familjevistelser/2011/v43%20Sv%C3%A5r%20Ep/Program%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar.pdf
Med drag av ADHD menar jag inte framförallt hyperaktivitet och bristande koncentration (även om min son har det också, framförallt är koncentrationsförmågan inget vidare) utan mest är det uppmärksamheten som brister och den brister rejält. Liksom den auditiva och visuella perceptionsförmågan. Dvs att kunna skilja ut ett ljud eller ett synintryck från andra. Studiero är absolut bra för min pojke men han behöver också hela tiden någon som lotsar och så att säga puttar tillbaka honom på rätt spår. Han behöver mycket stöd för att kunna nyttja de resurser han har i sin begåvning (han är helt och fullt normalbegåvad med ett IQ på strax över 100). Om du med disciålin menar att vara sträng är det inget som fungerar något vidare bra på min gosse men menar du tydlighet och struktur så hjälper det honom men trollar inte på något sätt bort problematiken. Han är hjälpt av tidshjälpmedel (timstock) och visuellt stöd (bildschema).
Med autism kan man mena olika saker och med det nya diagnossystem som snart kommer så kommer allt att heta "autismspektrumtillstånd". Det du tänker på är "autistiskt syndrom" (eller Kanners autism eller klassisk autism) men det finns flera sorters och grader av autism. Det "barn i glaskulan" du syftar på är inte särskilt vanligt dock utan bilden är högst skiftande. Jag var igår med min pojke på simskola i en grupp för barn inom autismspektrum. Inget av de barn där som har en klassisk autismdiagnos är som du beskriver. Ej heller de barn med autistiskt syndrom jag har i i min vänkrets.