• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • lövet2

Åk 1 - ingen, såvitt jag vet
    Åk 6 - ingen, såvitt jag vet
    Tonåringen har bytt klass, men i den förra var det 6-7 st.

• caliningrad
    lövet2 skrev 2011-10-19 18:08:27 följande:
    Åk 1 - ingen, såvitt jag vet
    Åk 6 - ingen, såvitt jag vet
    Tonåringen har bytt klass, men i den förra var det 6-7 st.
    6-7? det låter extremt och kan knappt vara riktiga diagnoser.... eller var det en klass som var specifik för barn med diagnos?
  • lövet2
    caliningrad skrev 2011-10-19 18:10:32 följande:
    6-7? det låter extremt och kan knappt vara riktiga diagnoser.... eller var det en klass som var specifik för barn med diagnos?
    Det var något slags försök att flytta elever från särskolan och integrera dem.
  • MadHatter

Vet man sånt om barnens klasskamrater? Är de väldigt stökiga och har en stödperson med sig i klassrummet eller liknande kanske det framgår (eller om det är 6-7 st som det lövet beskriver) men annars? Och vet man i så fall som förälder till en klasskamrat vilken diagnos det handlar om? Jag menar dyslexi märks väl knappast för en utomstående? Jag har faktiskt ingen aning om mitt barn har klasskamrater med ADHD, ADD eller dyslexi.
    Jag har ett barn i 4an.

• lövet2
    MadHatter skrev 2011-10-19 19:20:58 följande:
    Vet man sånt om barnens klasskamrater? Är de väldigt stökiga och har en stödperson med sig i klassrummet eller liknande kanske det framgår (eller om det är 6-7 st som det lövet beskriver) men annars? Och vet man i så fall som förälder till en klasskamrat vilken diagnos det handlar om? Jag menar dyslexi märks väl knappast för en utomstående? Jag har faktiskt ingen aning om mitt barn har klasskamrater med ADHD, ADD eller dyslexi.
    Jag har ett barn i 4an.
    Det där beror nog väldigt mycket på hur man bor och hur stor skolan är. Jag vet var alla ungarnas klasskompisar bor, jag vet vad deras föräldrar heter, vilka som har speciella sjukdomar och/eller diagnoser och lite till. Har liksom känt dem allihop sedan de föddes ...
  • MadHatter
    lövet2 skrev 2011-10-19 19:45:57 följande:
    Det där beror nog väldigt mycket på hur man bor och hur stor skolan är. Jag vet var alla ungarnas klasskompisar bor, jag vet vad deras föräldrar heter, vilka som har speciella sjukdomar och/eller diagnoser och lite till. Har liksom känt dem allihop sedan de föddes ...
    Ja ok. Det är klart hade någon av dotterns närmaste vänner haft en diagnos hade jag nog vetat det om det påverkade barnet i vardagen (leken). Jag vet dock vilka barn som har allergier och vilka som är vegetarianer osv. (även de som aldrig varit hemma här), för det är något som min dotter intresserat sig för Glad Jag vet också vad alla föräldrar i klassen heter och vart alla barn bor men eventuella diagnoser har jag ingen koll på.
  • shess

Håll i hatten! Enligt läraren finns det 12 med särskilda behov i mitt barns klass!? Klassen består av 25 elever.

• vittra

Diagnoserna har väl ingenting med den svenska skolan att göra, utan snarare ett tecken på hur det generellt ser ut med överdiagnostisering runt om i världen just nu. DSM-IV är inte en svensk företeelse, och överdiagnostisering är heller ingen typisk svensk företeelse. Förhoppningsvis blir det mycket bättre när DSM-5 kommer 2013. I nuläget anser jag att helt normalfungerande barn tyvärr får diagnos, och det sätter stämpel för resten av livet.

Att det finns 12 elever som påstås ha "särskilda behov" i en vanlig skolklass tycker jag är katastrof. Normen har blivit så snäv att det snart inte finns utrymme för några individuella variationer över huvudtaget.

• Litet My
    MadHatter skrev 2011-10-19 19:20:58 följande:
    Jag har ett barn i 4an.
    På mindre orter där "alla känner alla" kan jag tänka mig att man ofta vet det, men på lite större orter tror jag inte man vet det.

Ofta brukar folk diagnosticera i folkmun "de där bråkiga har ADHD" och "hon som alltid är tyst och ensam har Aspergers" osv...

För att svara på TS, sonen går på en skola just för barn med npf (han skall gå där 3 terminer till max för att jobba på det sociala samspelet) där finns 1 barn till så 100% har ju diagnos Glad

I hemklassen däremot där de är 30 st (där sonen skall gå sedan) har jag inte en aning utom de barn vars föräödrar jag känner, då är det 1 barn.
  • mamma till 2 frön
    shess skrev 2011-10-20 23:37:34 följande:
    Håll i hatten! Enligt läraren finns det 12 med särskilda behov i mitt barns klass!? Klassen består av 25 elever.
    Alla barn i en klass har särskilda behov eftersom alla är enskilda individer, sedan har vissa behov av särskilt stöd. Jag tror inte alla 12 i ditt barns klass har diagnos utan snarare att de behöver extra stöd av olika art och över olika tid ex inkluderas diabetes, särskilda allergier mm när man pratar om särskilt stöd i skolan.

Min son går i en grupp på 21 barn, förutom han själv finns det ytterligare ett barn med diagnos inom NPF.

Caliningrad: Vad trevligt att du försöker vidga din vy om svenska skolan, vi är ju några som inte helt samtycker om din bild  
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?