MadHatter skrev 2011-10-19 19:20:58 följande:
Vet man sånt om barnens klasskamrater? Är de väldigt stökiga och har en stödperson med sig i klassrummet eller liknande kanske det framgår (eller om det är 6-7 st som det lövet beskriver) men annars? Och vet man i så fall som förälder till en klasskamrat vilken diagnos det handlar om? Jag menar dyslexi märks väl knappast för en utomstående? Jag har faktiskt ingen aning om mitt barn har klasskamrater med ADHD, ADD eller dyslexi.
Jag har ett barn i 4an.
På mindre orter där "alla känner alla" kan jag tänka mig att man ofta vet det, men på lite större orter tror jag inte man vet det.
Ofta brukar folk diagnosticera i folkmun "de där bråkiga har ADHD" och "hon som alltid är tyst och ensam har Aspergers" osv...
För att svara på TS, sonen går på en skola just för barn med npf (han skall gå där 3 terminer till max för att jobba på det sociala samspelet) där finns 1 barn till så 100% har ju diagnos
I hemklassen däremot där de är 30 st (där sonen skall gå sedan) har jag inte en aning utom de barn vars föräödrar jag känner, då är det 1 barn.