cosinus skrev 2011-10-31 12:34:29 följande:
Jag satt faktiskt och diskuterade det här med diagnoser med en kompis i helgen. Just att det är så mycket diagnoser jämfört med när vi själva var barn. En del av dem man gick med i skolan har ju fått diagnoser i efterhand, som vuxna, så självklart fanns ju de barnen då också men det vi funderade på var just om dagens skola är extra svår för diagnos-barn att hantera och att det därför blir mera synligt.
När jag läser svaren från er med barn med diagnoser så verkar det ju så. Att enklare, klarare regler och mindre utrymme för val i skolan gör livet enklare för barn med NPF.
Jag kanske är färgad, jag gick ju i skolan medans det fortfarande var betyg 1-5 men jag är mest nyfiken vem den nya skolan ska gynna? Naturligtvis blir det roligare för de som själva har ett driv, en längtan efter att lära sig mer hela tiden att kunna vara med och styra och påverka men hur många elever passar in där? Är vi på väg åt helt fel håll, är gammal hederlig uppstyrd korvstoppnig att föredra?
När jag pluggade på högskola (civ-ing) så läste vi ett antal mattekurser i en viss hastighet. Några år senare, när högskolan började befolkas av alla G-MVG studenter fick de kapa bort nästan 20 % av mattekursen i åk 1 och förenkla ett antal kurser för att eleverna hade för dåliga förkunskaper.
Visst är det ju trevligt med ökat elevinflytande och om eleverna tycker att det är roligt att lära men det kanske ändå är bättre att de har lite tråkigare men mer uppstyrt och lära sig mer och då kanske vi skulle ha lite mindre problem med förvirrade och splittrade diagnosbarn i svenska skolor också. Diagnoserna är väl detsamma men barnens vardag kanske skulle bli enklare.
Håller med, och dessutom om man vill se det ekonomiskt, vi hadw tjänat på det.
Nu går mitt barn iofs bara i förskolan men jag blir redan matt och svag när jag ser alla val och all "rörighet" i mina vänners barns skolor (lite äldre barn).
Gick förövrigt också i skolan på den tiden när det fanns sifferbetyg (80-talet), det är enormt mycket som förändrats, och inte alltid till det bättre.