• caliningrad

Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

Hej!
    Jag kanske har en felaktig föreställning över hur det svenska skolan är i verkligheten.
    Skulle ni kunna berätta på ett ungefär hur många barn i era barns klass (samt vilken årskurs det gäller)  har en "diagnos" bland de följande:
    * ADHD
    * ADD
    * Dyslexi

Tack  

• Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?
  • mirre67
    lurksmulan skrev 2011-10-31 15:38:27 följande:
    ADHD UPPKOMMER INTE PGA BRISTANDE UPPFOSTRAN!
    Läs på lite för fan! Ägna 10 minuter åt att försöka lära dig lite innan du vräker ur dig saker som sårar människor på ett sätt som du inte ens är i närheten av att förstå!

Inte nog med att jag måste leva med att mitt barn har de här tre diagnoserna, DU beskyller dessutom MIG för det hela?!
    Kunde inte sagt det bättre själv..
  • Litet My
    mirre67 skrev 2011-10-31 15:43:08 följande:
    Att diagnosen är påhittad?? Då kan man ju lägga ner hela BUP-verksamheten då och inte göra några utredningar alls eftersom de ändå är påhittade. Concerta som han äter, och gör så att vardagen fungerar för honom och för oss är också påhittad då antar jag?? Vad har DU för teorier om varför barn och även en vuxna får npf-diagnoser?
    Också nyfiken på det...
  • Litet My
    lurksmulan skrev 2011-10-31 15:38:27 följande:
    ADHD UPPKOMMER INTE PGA BRISTANDE UPPFOSTRAN!
    Läs på lite för fan! Ägna 10 minuter åt att försöka lära dig lite innan du vräker ur dig saker som sårar människor på ett sätt som du inte ens är i närheten av att förstå!
    Kan inte göra annat än att hålla med.

Överlag verkar det KRYLLA av trådar numera där man vill beskylla både barn med npf samt deras föräldrar för allt möjligt, undrar varför?
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-31 15:49:09 följande:
    Men möter du dom som inte klarar av att arbeta? De som inte är ute på arbetsmarknaden?
    det finns säkert ytterst få.
    Ett exempel som jag tänkte på i veckan:
    som sagt har alla fortsatt komma till jobbet som vanligt, även dom som har förlorat sitt hus och ALLT.
    Samtidigt har alla FN anställda som är extremt privilegierade rymt ifrån staden trots att situationen egentligen inte krävde det alls, iallafall för oss som har ett bra boende.

Nej, jag har aldrig träffat någon som inte klarar att jobba faktiskt. 
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:50:33 följande:
    Men va bra då. Fortsätt ge en massa kemikalier till ditt barn istf att fundera på hur du uppfostra honom. Om det funkar bra för dig och honom, det är perfekt.
    Men som svensk skattebetalare, vilket jag är fortfarande, har man faktiskt all rätt att ha synpunkter om hur skattepengarna används.Jag skulle gärna vilja se att föräldrarna och skolan (inkl förskolan) sätter tydliga gränser till barnen och att BUP används bara i undantagssituationer. Nu verkar det vara normen att skicka sitt barn till BUP! 
    Nu får du ta mig f*n ta och ge dig. VÅGA inte anklaga mig för att jag uppfostrar min son dåligt och dessutom ger honom "en massa kemikalier". Ta du och fundera på vad det är du sitter och skriver till oss föräldrar som dagligen får kämpa med våra barns vardag och få den att fungera. Fy f*n för såna som dig rent ut sagt. Men hoppas du är riktigt nöjd med dig själv nu, för du har fått mig att sitta och gråta här.
  • caliningrad
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 15:52:42 följande:
    Kan inte göra annat än att hålla med.

Överlag verkar det KRYLLA av trådar numera där man vill beskylla både barn med npf samt deras föräldrar för allt möjligt, undrar varför?
    därför att det enormt ökande antalet av barn som har ADHD är ett tecken att nånting inte fungerar som det ska. Varför kan man inte ifrågasätta det?

Man ser direkt att de berörda föräldrarna är stängda för all diskussion och inte kan ifrågasätta sig alls. 
  • Litet My
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:50:33 följande:
    Men va bra då. Fortsätt ge en massa kemikalier till ditt barn istf att fundera på hur du uppfostra honom. Om det funkar bra för dig och honom, det är perfekt.
    Nu får du FAN ge dig!!!!

Vad vet du om "Mirre67" och hennes barn?

Ett tips är att du åker och besöker en skola för just barn med npf (normalbegåvade barn men problem med tex socialt samspel, utåtagerande betende, impulskontrol mm)

Sedan kan vi börja diskutera om barnen du träffade där bara är dåligt uppfostrade eller om det är "något mer" med dem.
  • mirre67
    caliningrad skrev 2011-10-31 15:55:35 följande:
    därför att det enormt ökande antalet av barn som har ADHD är ett tecken att nånting inte fungerar som det ska. Varför kan man inte ifrågasätta det?

Man ser direkt att de berörda föräldrarna är stängda för all diskussion och inte kan ifrågasätta sig alls. 
    Det beror nog på att det är j*t störande att bli anklagad för att vara en dålig förälder som stoppar i sitt barn kemikalier och inte uppfostrar sitt barn av en person som har noll koll.
  • Goa frun

men herregud människa, är du dum i hela huvudet????Skrikandes

mamma till 4
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?