Inlägg från: mamma till 2 frön |Visa alla inlägg
  • mamma till 2 frön

    Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

    shess skrev 2011-10-20 23:37:34 följande:
    Håll i hatten! Enligt läraren finns det 12 med särskilda behov i mitt barns klass!? Klassen består av 25 elever.
    Alla barn i en klass har särskilda behov eftersom alla är enskilda individer, sedan har vissa behov av särskilt stöd. Jag tror inte alla 12 i ditt barns klass har diagnos utan snarare att de behöver extra stöd av olika art och över olika tid ex inkluderas diabetes, särskilda allergier mm när man pratar om särskilt stöd i skolan.

    Min son går i en grupp på 21 barn, förutom han själv finns det ytterligare ett barn med diagnos inom NPF.

    Caliningrad: Vad trevligt att du försöker vidga din vy om svenska skolan, vi är ju några som inte helt samtycker om din bild  
  • mamma till 2 frön
    MalinEddie skrev 2011-10-29 18:42:36 följande:
    Det finns barn i Thailand med samma problematik men de kanske inte syns lika mycket, TS? Det beror säkert på att de får sämre hjälp än här och tvingas anpassa sig trots sin diagnos. De mår nog inte bättre inuti än barn som blir tagna på allvar och får rätt hjälp. Tänk på det?
    TACK MalinEddie!!!
    Caliningrad du är så kränkande så jag nästan trillar av stolen! Jag har två barn, ett med NPF och ett utan. Om det skulle handla om uppfostran borde ju mina barn vara väldigt lika då de är uppfostrade under samma tak. Kan säga dig att min älskling med NPF är mest uppfostrad av båda men lik förbaskat kan han inte följa normer och spelregler. Vi arbetar dagligen på att lära honom hur andra människor uppfattar saker och förväntar sig att han ska föra sig men det tar tusen gånger längre tid för honom att lära sig det. När man har NPF har man svårt för memorering av strukturer så som normer, regler och vanor. Mitt andra barn är en så kallad "ängel", sitter tyst och lärarna får bryta vid rast för då vill hon arbeta vidare. Hemma gör hon läxorna på eget initiativ, noggrant och ordentligt. Jag skulle kunna göra listan lång och då är hon dessutom 3 år yngre men detta har inte med sammanhanget att göra. I Kina har man mycket plikttrogna små elever i skolan som viger hela sin barndom till att lära sig etc men även du vet att självmordstatistiken hos Kinesiska barn är gräsligt hög. VAD KAN DET BERO PÅ? 
  • mamma till 2 frön
    Snälla Caliningrad, nu får du ge dig! Kan inte du som är så bildad och full av kunskap om det svenska systemet, uppfostran mm, berätta för oss som lever i okunskap vad som i din värld är definitionen på normal. Vad är väluppfostrat och hur är det ultimata lärklimatet?
     Idag ligger Asien, som du förordar, i topp på amfetaminmissbruk (UNOCD: World Drug report, 2009) ett vanlig resultat av själmedicinering vid ADHD. Minst hälften av världens amfetaminmissbrukare bor i Asien, går att läsa i samma rapport. I Kina får inte alla gå i skola medan i Sverige går 100% minst 9år i grundskola. Kan det vara så att de som inte får möjlighet till utbildning i ett så framstående land som Kina har ex NPF, adopteras bort eller göms? 

    En av de bästa egenskaper en människa kan ha är att kunna omvärdera sin tes efter att man fått ny kunskap. Att förneka att NPF finns och att det skulle ha med uppfostran att göra lämnade vi i slutet på 70-talet i större delen av världen, dock kanske inte i den asiatiska byggd där du befinner dig . Självklar är uppfostran viktig även för ett barn med NPF-diagnos, likväl som för normalstörda barn. För att bli en god samhällsmedborgare krävs även att man möts med respekt och goda förväntningar, även de barn och föräldrar som du så föraktfullt skriver om. Du vet uppenbarligen inte vad du skriver om oavsett hur många FN-rapporter du läst mm. Att ständigt skydda sig mot argument som talar mot sin tes kan vara ett tecken på någon diagnos inom autismspektrat...  
  • mamma till 2 frön
    Tuffen skrev 2011-10-30 19:29:42 följande:
    Det är intressant hur mammor till barn med npf går igång så fort man skriver något om disciplin i klassrummet. 
    Det här handlar verkligen inte om disciplin, då har du missat hela tråden! Det handlar om förnekelse, kränkningar och respektlöshet.  Du som lärare borde veta hur vi föräldrar med NPF-barn får strida för att våra barn ska få den hjälp de behöver för att bli goda samhällsmedborgare, för det är detta allt handlar om. Att ständigt ifrågasättas och bli påhoppade av okunskap är förödande!  Min högsta önskan är att alla barn i min sons klass, inklusive han själv, hade suttit på sin plats och arbetat. Förutsättningen för att han ska klara det är dock att de andra gör det. Vi föräldrar söker disciplin i skolan för att våra barn ska må bra, de tjänar på disciplin i klassen - har du inte fattat det så förstår jag ditt rent ut sagt bedrövlig inlägg. Men Caliningrads disciplinkategorisering är inte den jag söker, inga små nickedockor som ropar högt i kör efter läraren. Dra slutsatser, teser, analysera och konstruera under disciplinerade former känns mer som framtiden.
     
  • mamma till 2 frön
    caliningrad skrev 2011-10-31 11:38:55 följande:
    Det finns 3 problem.

    1 - bade barnen och foraldrarna tycker att det ar ett naturvetenskapligt faktum att barnet har ADHD eller dyslexi och tror att de inte kan paverka situationen. Oftast tycker de att det ar till och med positivt att sina barn ar stokiga.

    2 - Det kostar valdigt mycket pengar for samhallet att de barnen maste ga till BUP, logoped osv och oftast blir det anda ingen forandring

    3- Varfor skulle 20 valuppfostrade barn inte kunna studera i lugn och ro pga 5 stokiga barn? 
    Vilket skitsnack! Visst kan vi hjälpa barn med NPF att fungera i samhället och skolan. Vem har sagt att de är oförmögna att lära sig?? Med rätt stöd, medicin och struktur har min son hämtat in 2 år i skolan och visst har vi krav på att han ska kunna fixa klassrums situationen mm men då måste vi ge honom samma rätt till hjälpmedel som ett barn med en syn nedsättning eller en nedsättning i sin rörelseförmåga. Min son har varit mycket hjälpt av de insatser BUP åstadkommit, habilitering, dietist mm så även där hävdar jag att du har fel. Om du tror att detta är ett undantag så lyssna på vad andra skriver för du väljer ju bara att svara på det som passar din inställning. Hur var det nu med amfetaminmissbruket i asien-självmedicinering kanske? 20 väluppfostrade barn plus de 5 i ditt tycke ouppfostrade kanske kunde lära av varandra och visa hänsyn åt båda hållen.
  • mamma till 2 frön
    Kyanita skrev 2011-10-31 18:34:25 följande:
    Orkar du kan du ju kolla frekvensen av hur hög frekvens det är av asbergare/ autister i Silicon Valley... De är ju verkligen dumhuvud.... *S*
    Ja eller Tempel Grandin Flört
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?