• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Carolina01

Min bror (3år) frågade mig bestört hur jag kissar, jag har ju ingen snopp...

Han frågade även var bajspluttarna tar vägen när man spolar i toaletten. Jag svarade att de åker ner i rör under marken, då gick han ut å la sig på mage vid en brunn på vägen å kikade efter bajset:)...

När jag frågade om jag kunde få en puss av samme lillebror så svarade han, "nej du kan pussa Micke!" (min man)...

Haha underbara saker som kommer ur barns munnar:)!

• Vinxen

Min styvson på 7 år berättade högt och ljudligt i kön på ICA att " ja bara så ni vet, vill man inte säga snopp så kan man kalla det för kuk" jag och sambon DOG!!! Men sen bröt vi ihop av skratt. Fick sedan reda på att det minsann va storebrorsan på 17 som hade lärt honom detta. Vi sa att det inte är ett okej ord för barn att använda just det ordet.

• Vinxen

Just de det va frågor. När han va typ 5 så frågade han vart dom FÖRSTA vågorna kom ifrån och även hur många löv det finns på en gren? Ja vad ska man säga.....

• HäckHäxan
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-07-11 20:54:30 följande:
    Min 4-åring brukar fråga var hon fanns innan hon föddes... Typ var hon fanns när jag var 8 år och min lillebror föddes ...

Hon köper inte heller att hon "bara inte fanns". Vet faktiskt inte vad jag ska svara längre haha :-P
    hahaha det gör inte min treåriing heller... Hon menar att då måste hon ju vart med där om jag var där osv osv. Vet inte hur jag skall förklara bättre, nickar jakande ibland och tänker att hon nog förstår det bättre senare
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • HäckHäxan
    vampyria2 skrev 2011-07-11 23:14:13 följande:
    Haha kom på en till som var lite svår att förklara...vi hade berättat för storsystrarna 8 och 10 år att de skulle få ett syskon, efter 5 min kommer de ut ur sit rum och skrattar massor och säger att vi bara ljuger för de har minnsan varit hemma hela tiden så när skulle vi ha kunnat gjort en bebis Skäms
    Skrattande
  • HäckHäxan
    Amlin skrev 2011-07-11 15:30:22 följande:
    Jag hade lite svårt att svara min 3 åring när hon undrade var det egentligen är för skillnad på löv och blad.
    Blad är levande och gröna och löv kallas blad som är bruna, torra och har dött ( eller nått sånt förklarade jag det hela för min dotter iaf )
  • HäckHäxan
    Lena skrev 2011-07-11 16:47:26 följande:
    Enda skillnaden är att löv är blad som sitter på träd och i vissa fall buskar
    Tack, nu skall jag ge den förklaringen också... undra hur många fler frågor jag får efter det.
  • HäckHäxan

Jo en grej hände förra veckan.. Freja kommer springandes och ropar mamma, mamma vi har en mördarsnigel på gräsmattan. Nej inte då svarar jag, visa mig.. Hon visar mig en helt vanlig trädgårdssnigel, svart, slemmig, äcklig, absolut.... men ingen mördarsnigel.

Sen försökte jag förklara men det tog BOMM STOPP vad jag än sa så var alla sånna sniglar mördarsniglar. Vart hon fått denna kunskap är ännu oklart, men det är inte från mig iaf.

• HäckHäxan
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 16:59:14 följande:
    Har lite svårt att förstå varför det skulle vara gulligt faktiskt. Barnet vet mycket väl att det inte är spöket laban som är ute och går och skulle inte förvånat mig om han hört från någon vuxen som pratat om burkor "Nejmen kolla, hon ser ju ut som ett spöke!" Som många säger tyvärr...

Visst, okej om du bara tycker det är gulligt, men skratta inte åt barnet utan tala istället om att nej, det där är inte spöket laban, det är en människa och alla människor är olika men alla är värda lika mycket. Typ så had ejag sagt. Jag hade tagit illa vid mig om jag hade burit burka och ngn sagt så till mig.
    Om du tar illa vid dig av vad främlingar kan tycka eller anse om dig så är det faktiskt ditt problem. Du väljer själv med vilken känsla du vill reagera på en sådan löjlig småsak med.

Många som bär burkor påminner faktiskt om spöket Laban eller hans syster, tycker jag då.. Förutom de afrikanska kvinnor jag umgås med som bär burka, de är så färgglada jämt att de mer påminner om lyckliga regnbågar
Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?