• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • SilverEmma

Nyss, mellan Fanny 3 år och hennes pappa.

Pappa: "Fanny, vad är detta?"
    Fanny: "En tråd från en julgranskula!"
    Pappa: "Har du tagit bort den?"
    Fanny: "Nej, det var Elliot...den dumma apan."

Bra att ha en lillasyster att skylla på...

• Zirup

Hela familjen sitter och äter pepparkakor och lyssnar på julmusik.

Tilde 3 år: Ibland när det luktar fis så säger jag ingenting.

Mmmmm, det var den julstämningen!

• JeanneDArc
    LuMa skrev 2011-08-31 18:23:10 följande:
    Sonen frågade här för någon dag sen vad han hade blivit om inte stjärnorna varit rätt när han föddes..
    Vad svarar man på det? Och var kommer alla funderingar ifrån? 
    Men det där känner jag igen från en bok vi har om mumintrollen Då flyttar sig stjärnorna från himlen just när igelkottarna får ungar. Det blir stora bekymmer för att stjärnorna måste stå rätt för att vi ska bli dem vi är. Stjärnorna sjunger en särskild sång för ungarna som sedan blir mycket framgångsrika, åtminstone för att vara igelkottar.

Min dotter har vid flera tillfällen upplyst gamla människor om att de snart ska dö. Särskilt min farmor har råkat ut för detta.
  • Zanna86

Min kompis familj. Pappan i hemmet hade lagat mat och dem åt tillsammans. Efter maten utbrister 4 åriga tösen: Tack för maten pappa, den var GOOOD, men du är äcklig! Hihihi....

• starbright

- Jag ska bli en mamma när jag blir stor
    - Nej men du är en pojke, pojkar blir pappor!
    - Men när jag blir stor så försvinner min snopp och då blir jag en mamma?

• Miss Giggle

Mamma, vi måste få en lillasyster?
    Hur så?
    För jag vill inte bli storebror. Jag vill vara storasyster!

Hannah 3 år när vi berättade att vi skulle få ett syskon.

• starbright

Kom på en till, jag, min mamma, min pappa och sonen i bilen.

Sonen till pappa: Har alla pojkar snopp?
    P: Ja
    S: inte flickor?
    P: nej
    S: du har snopp, jag har snopp och ****(Min man) har snopp, **** har en JÄTTESTOR snopp (Med riktig förtjusning i rösten och låter jätteimponerad)

Lite pinsam stämning sedan...

Min man vill heller inte duscha med sonen.. han säger att det är en dålig ursäkt för att få pilla på hans snopp! Ungen har en tendens att hugga tag i den och dra allt han har när mannen inte är beredd...

• pcalma

Sonen 5,5 år till farmor:
    -vilka stora boobisar du har!! Får man sutta på dom??
    -NEJ det får man inte!
    -Är det ingen mjölk i dom?
    -nej det är det inte!
    -Vem har druckit upp den????

• etanol
    starbright skrev 2011-12-29 00:08:41 följande:
    När grabben var tre år så grät han över det faktumet att han inte kunde föda ett barn... Jag väste å det pedagogiska att VAR GLAD FÖR DET, lilla hjärtegull....
    *flin*
    I am arms to hold, I am lips to speak
  • smelata

Hämtade sonen (snart två år) på förskolan.

Jag: har du varit ute idag?
    Sonen: nej
    Jag: men varför är overallen blöt då? Har du inte varit ute alls?
    Sonen: neeej (med ett leende)
    Personal: jasså? Var va du när alla vi andra var ute och lekte då?
    Sonen: bajsa

Det blir mycket kiss och bajs mitt i potträningen. Men han hade varit ute, precis som alla andra.

• smelata

Nej men oj. Trodde detta var en annan tråd om vad roliga saker barn säger, inte frågar. Sorry :)
    Min son är för liten för att fråga kluriga frågor än!! Men snart så.
    Nu får jag leta upp rätt tråd

• jenny7906

När jag och min syster, vi var ca 7-8 år gamla skulle jag gissa på, var på väg i bil med mamma och pappa till fjällen (från Sthlm) så ställde vi ju alltid den klassiska frågan, -hur långt är det kvar? -är vi framme snart? MEN, vi ville veta exakt så då blev frågorna så här till mamma o pappa -hur långt hinner jag räkna tills vi är framme om jag räknar så här, eett, tvåå, tree osv? Mamma svarar med ett random tal, varpå nästa fråga blir -men om vi räknar så här sakta då, eeeeett, tvåååå, treeee.... Suck, snacka om jobbiga ungar i baksätet! Kan lika gärna dela med mig av en lek vi brukade leka i bilen så fort vi åkte någonstans och då vi faktiskt var sams -Man tittar helt enkelt på telefonstolparna längs med vägen som man passerar och så kör man hela alfabetet. Mellan stolpe 1 och 2 säger man a a a a a, mellan stolpe 2 och 3 säger man b b b b b, och så vidare.... c c c c c, d d d d d, eeeeeeee (vokaler kan man ju uttala som ett enda långt ljud...)

• Ragnar
    starbright skrev 2011-12-29 00:08:41 följande:
    Hos oss är det tvärtom. Dottern, som är 3,5 år,  påstår att hon var en pojke när hon föddes. Men så blev hon stor och då ramlade snoppen av.
    När jag frågade henne hur det hade gått till sa hon. Varför frågar du så mycket, vet du inget själv?
  • Ragnar

Vi var på museum här om dagen och sonen som är 7 år var väldigt intresserad och frågade mycket. Han var särskilt intresserad av allt som var från vikingatiden och vi fick en hel del frågor som vi inte hade svar på. Då kom han med ett bra förslag. Vi kan ju fråga farmor för hon kommer nog ihåg hur det var när hon var liten. Förklarade att det han frågade om hade hänt ungefär 1000 år innan farmor föddes och då utbrister han. - Då får vi väl fråga gammelmormor istället? Hon är förvisso 99 år, men inga barndomsminnen från vikingarna.

Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?