• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Tozan
    Zofian skrev 2011-07-20 05:33:58 följande:
    Jag hoppas att dina barn the Rain girl blir bra människor trots att du verkar begränsa och styra dom vad dom än frågar.

Barn tänker inte som vi. Barn har inte fördommar. Dom är inte spydiga. Dom förstår inte ironi. Barn är harmlösa. Om du hela tiden rättar och försöker påverka deras sätt att tänka så begränsar du deras kreativitet. Låt dom fråga vad dom vill utan att du ska få dom att känna sig dumma varje gång som säger något.

Jag tror inte ett barn mår bra av att det varje gång det frågar något får höra att personen blir ledsen om man säger så. Visst ska man inte tillåta va som helst. Tids nog lär sig barnet vad som är rätt och fel genom föräldrarna och omgivningen. Kanske lär sig barnet bäst genom att säga något dumt till ert jämnårigt barn och se det barnet bli ledset. Men jag skulle nog tro att barnet får dålig självkänsla om man hela tiden ska säga så får du inte säga för den och den kan bli ledsen. För barnets fråga kommer av oskyldig nyfikenhet. Ta inte ifrån barnet den nyfikenheten för den får barnet att utvecklas.

Bara min tanke.
    Jag håller med dig men tror ni hon är allvarlig med sina inlägg? Tror hon bara vill dryga sig och provocera.. hur man nu kan få ut något av att hålla på så. Bara att ignorera hennes inlägg..
    Kom med fler roliga inlägg, älskar den här tråden för övrigt!!!
  • hullulla on halvat huvit

Denna gång var det inte mina barn som ställde den roliga frågan men jag fick ett roligt svar ;

Jag och sonen 7 år pratade om Jesus varpå han frågar om jag tror på honom. Jag svarade jakande och frågade honom samma sak - jorå han tror också på Jesus - varpå vi frågar dottern, 4 år om vem hon tror på :-P.
    Svaret kom helt naturligt - utan att ens behöva tänka efter det minsta;

-Eric Saade

(hon ska även gifta sig med honom har hon planerat hahaha)

• etanol

Min grabb, 5 år, förklarade i en myndig och vuxen röst att

"När man bygger hus, så måste man först gräva ett hål där huset ska stå, sen fyller man hålet med sten. -Jaså, sa jag, varför måste man göra så då? -Jo serru mamma, annars hamnar gräset på sned förstår du, varpå han även demonsrtrerade detta med att vicka huvudet på sned"

Sååå svårt att hålla masken...

• pcalma

Min son går hos logoped för en språkstörning. Han är 5 år. Från sina äldre syskon lärde han sig säga "fick you mannen" när något gick tokigt o han blev arg. DET kunde han däremot uttala
    Iallafall så fick han så klart tillsägelse för detta o VISSTE att man inte får säga så!
    Vid ett besök hos logopeden ber hon honom lägga olika saker i rätt fack!
    Varpå sonen utbrast: man får inte säga FUCK!
    Haha vad hon skrattade o jag skämdes

• TeeTee
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-07-20 14:47:02 följande:
    Denna gång var det inte mina barn som ställde den roliga frågan men jag fick ett roligt svar ;

Jag och sonen 7 år pratade om Jesus varpå han frågar om jag tror på honom. Jag svarade jakande och frågade honom samma sak - jorå han tror också på Jesus - varpå vi frågar dottern, 4 år om vem hon tror på :-P.
    Svaret kom helt naturligt - utan att ens behöva tänka efter det minsta;

-Eric Saade

(hon ska även gifta sig med honom har hon planerat hahaha)
  • 1978

"Det är farligt att leka med elden -  men ibland måste man."

Sagt av min kusin ca 6 år som lekte vid öppna spisen (under överenseende).

• 1978

Jag har själv frågat: Mamma, när blir min syster och jag pojkar? 

• etanol
    1978 skrev 2011-07-20 16:39:30 följande:
    "Det är farligt att leka med elden -  men ibland måste man."

Sagt av min kusin ca 6 år som lekte vid öppna spisen (under överenseende).
    Också en "sanning" sagd med självklarhet förstås
  • woopwoop

- mamma hur satte pappa fast bebisen i din mage?

Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?