• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Tygtiiger

Och apropå pinsamheter - det är ju inte konstigt att ett litet barn reagerar när de ser något nytt. Min son såg en man med akondroplasi (en form av dvärgväxt) första gången och sa såklart "Mamma, varför ser han så konstig ut?" Då förklarade jag först för honom att det är för att han har kortare ben och armar än andra, för han är född sån, och sedan förklarade jag att de flesta blir ledsna om man säger att de ser konstiga ut, så att han skulle försöka fråga lite diskretare.
    När han undrat om slöjor har jag sagt att det har de för att deras gud säger åt dem att ha det, olika hudfärger har aldrig varit ett bekymmer öht.

Det roligaste i den genren var nog när vi var på Åhlens och det kommer en kvinna i en rejäl permobil och sonen, då tre år, pekar på henne och säger TITTA mamma! Mm, säger jag - skulle du vilja ha en sån att åka i? Jaaaa svarade sonen andäktigt och beundrande och då skrattade kvinnan, det var nog inte första gången hon imponerade på små barn.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tozan
    troddeduja skrev 2011-07-13 14:43:31 följande:
    Vi satt i bilen på väg till dagis när dottern 4 år frågade:
    -Varför åker träden bakåt när vi åker bil?
    -Träden åker inte bakåt, träden står still, det är vi som åker framåt och då ser det ut som allt annat åker bakåt.
    Men varför åker vi framåt då?
    -Annars kommer vi inte till dagis ju!
    -Men vi kan ju backa dit och då följer ju träden med oss!
    -Det är alledes för långt att backa till dagis!
    -Varför då?
    -För vi måste åka på stora vägen.
    -Varför då?
    -Annars kommer vi inte till dagis!
    -Men om vi tvättar den i 90 grader blir den mindre och då kan vi ju backa!

Hmmmz, ungefär där tog mitt tålamod slut!
    hahaha.. jag dör vad roligt
  • Tozan

Mitt kusinbarn frågade på vilken dag dinosaurierna dog ut, om det var på en onsdag eller kanske en lördag...

• Ponycorn

haha jag dör så rara ungar :D

• o0Misan0o
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:11:48 följande:
    Man talar inte illa om människor bakom deras ryggar heller. Barnet menade absolut inget illa det vet jag. Det är dom vuxna som är problemet. Som skrattar istället för att ge barnet en ny viktig kunskap att veta vad som är rätt och fel och vad som är att respektera andra människor. Han/hon hade kunnat lära sig det då denna incidenten skedde, men uppenbarligen var inte dte viktigt för föräldrarna.
    Var du där? Eftersom du verkar veta hur föräldrarna agerade där och då.
  • Bergatagen
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-15 13:32:14 följande:
    Absolut, jag försökte det en gång, då fick jag tillbaka:
    "Vet du inte? Har du inte gått i skolan? I så fall var nog din fröken inget bra"

=)
  • FruT

Min 5-åring frågade mig, Hur många år var du när du blev vuxen för första gången?
    Vad ska man svara på det?

Ett smartare drag en lösning.
Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?