• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Sugen på sladdis

Kan inte alla bestämma att vi bara ignorerar allt som The Rain Girl skriver i ALLA trådar så kanske han/hon ger sig någongång och inte tycker att detta är så roligt längre. Det ni gör när ni mothugger är ju precis det som denne vill att ni ska göra, ge henne/honom inte det nöjet, PLEASE! Är sååå trött på detta larv.

• Lätt
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:11:48 följande:
    Man talar inte illa om människor bakom deras ryggar heller. Barnet menade absolut inget illa det vet jag. Det är dom vuxna som är problemet. Som skrattar istället för att ge barnet en ny viktig kunskap att veta vad som är rätt och fel och vad som är att respektera andra människor. Han/hon hade kunnat lära sig det då denna incidenten skedde, men uppenbarligen var inte dte viktigt för föräldrarna.
    Du tycker inte att visa förståelse för sina medmänniskor är en ganska fundamenatal del av att vara en bra människa? Något som du definitivt inte gör... Men kanske beror på att DIN mamma inte lärde dig det.
  • Sugen på sladdis

Min son frågade mig:
    "Mamma, hur visste de första personerna på jorden att just träd var ett träd och inte en sten eller ett hus? Ingen hade ju kunnat berätta det för dem?"

När han var 3 år mötte vi flera personer iklädda burka gående tillsammans, då sken han upp som en sol, pekade och sa:
    "Titta mamma, vad många krösamajor".

• Sugen på sladdis
    Lavish skrev 2011-07-15 13:30:05 följande:
    Haha men nog måste man kunna svara ett barn " jag vet inte" ?
    Absolut, jag försökte det en gång, då fick jag tillbaka:
    "Vet du inte? Har du inte gått i skolan? I så fall var nog din fröken inget bra"

=)
  • Lavish
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-15 13:32:14 följande:
    Absolut, jag försökte det en gång, då fick jag tillbaka:
    "Vet du inte? Har du inte gått i skolan? I så fall var nog din fröken inget bra"

=)
    hahaha .

Tyvärr har jag märkt i jobbet (på museum) att det finns många vuxna som är rädda för den kommentaren både från barn och vuxna. Dvs att när de får en fråga de inte vet svaret på så hittar de på istället för att säga att de inte vet.
    I vissa fall ofarligt och gulligt. I andra fall förmodligen inte så jättebra saker.
  • Sugen på sladdis
    Lavish skrev 2011-07-15 13:34:41 följande:
    hahaha .

Tyvärr har jag märkt i jobbet (på museum) att det finns många vuxna som är rädda för den kommentaren både från barn och vuxna. Dvs att när de får en fråga de inte vet svaret på så hittar de på istället för att säga att de inte vet.
    I vissa fall ofarligt och gulligt. I andra fall förmodligen inte så jättebra saker.
    Numera, när sonen är 7 år brukar jag svara, "Jag vet inte, vi försöker ta reda på det". Om det är möjligt så googlar vi på det och ser om vi kan hitta ett svar som duger åt sonen. Senaste frågan jag fick var "Varför är solen röd när den går ner och gul när den är uppe?"

Det gick att googla fram även om han kanske inte blev så mycket klokare av svaret=)
  • Lavish
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-15 13:41:13 följande:
    Numera, när sonen är 7 år brukar jag svara, "Jag vet inte, vi försöker ta reda på det". Om det är möjligt så googlar vi på det och ser om vi kan hitta ett svar som duger åt sonen. Senaste frågan jag fick var "Varför är solen röd när den går ner och gul när den är uppe?"

Det gick att googla fram även om han kanske inte blev så mycket klokare av svaret=)
    Haha, spontana fel som vuxna lär barn, t.ex när de ser valfritt äldre husgerådd "pappa vad är det?" "Det är ett vapen man  brukade slå folk i huvudet så de dog med, för det var krig jämnt och massor med folk blev dödade".

(Öh nej, brödspade)
  • Sugen på sladdis
    Lavish skrev 2011-07-15 13:43:27 följande:
    Haha, spontana fel som vuxna lär barn, t.ex när de ser valfritt äldre husgerådd "pappa vad är det?" "Det är ett vapen man  brukade slå folk i huvudet så de dog med, för det var krig jämnt och massor med folk blev dödade".

(Öh nej, brödspade)
    Hahaha, ja fast ibland kan jag också hitta på något, bara för att han ska sluta fråga och få något att fundera över, det är ganska kul men man får ju räkna med 1000 frågor till utifrån svaret han just fick=)
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Hehe bara jag som inte vet vad en brödspade är? Är den en sån stor platt spade som pizzagubbar har/de har i hembygdsgårdar?

Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?