• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Rutger01

Det är ju bra att pappa är kapabel till nåt.

• Sömnstörd
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 16:59:14 följande:
    Har lite svårt att förstå varför det skulle vara gulligt faktiskt. Barnet vet mycket väl att det inte är spöket laban som är ute och går och skulle inte förvånat mig om han hört från någon vuxen som pratat om burkor "Nejmen kolla, hon ser ju ut som ett spöke!" Som många säger tyvärr...

Visst, okej om du bara tycker det är gulligt, men skratta inte åt barnet utan tala istället om att nej, det där är inte spöket laban, det är en människa och alla människor är olika men alla är värda lika mycket. Typ så had ejag sagt. Jag hade tagit illa vid mig om jag hade burit burka och ngn sagt så till mig.
    Det här var det värsta PK-tramset jag läst på länge. Barnen gör en korrekt analys om de tycker att kvinnor med burka liknar Laban för det är precis så det ser ut. När min äldsta såg en människa från afrika första gången trodde han att det var en apa. Det var gulligt det också för han var överlycklig att ha sett en levande apa som inte satt i bur. Och nej, man låter inte barnet fortsätta tro det, man berättar hur det ligger till men man utelämnar din urvattnade pk-ramsa.

Värderingstjafset som du predikar är något som kommer från vuxenvärlden för att alla inte är lika mycket värda och det visas övertydligt jämt och ständigt. En lögn är fortfarande en lögn hur många gånger man än förnekar den.

För barn däremot ligger det ingen värdering i Laban, burkor, apor, afrikaner eller europeer. Alla är besjälade och ovärderade tills samhället  lär dem annorlunda. Det är genom att poängtera att det inte finns någon skillnad som du lär ut det effektivast att det finns.
  • Kea

Mamma vad är det innanför det bruna i bajset?
    Hm matrester!

• Bergatagen

Min fyraåriga grabb vid frukostbordet nu på morgonen:

"Pappa, om man hade haft två hjärnor i huvudet hade de blivit kära i varandra då?"

- Många är ju väldigt egenkära så det är ju inte omöjligt :)

• CeeJay

Mina tjejer har också varit inne på frågan vart dom var innan dom föddes. Lillasyster blev förskräckt att höra att storasyster fanns innan hon gjorde - men storasyster fanns sig och sa att lillasyster nog var i "Ponny-landet" då

Dom är nu 7 resp 5,5 år och funderar mycket på "tunga saker" som knappt går att svara på:

Vad gör man om man inte vill ha barn?
    Varför finns det folk som gör cigaretter fast det är farligt?
    Varför dödar en pappa sin 7 åring?
    När vi flyger, kan vi se vart mormor och morfar bor (avlidna)?

Osv osv. Jag försöker svara så rätt som möjligt även om det är svåra frågor även för en vuxen. Ibland vill jag inte att dom ska se eller höra någonting annat än om gulliga djur och lekar Vill INTE att dom ska veta, så tidigt, att vissa människor är puckade men tyvärr går det ju inte att stoppa. Och jag vägrar att ljuga eller linda in för mycket !!

• CeeJay

Mitt inlägg var kanske lite tråkigt bland alla "roliga" inlägg men just nu är det verkligen hemska saker tjejerna pratar och frågar om

Men naturligtvis har dom också frågat om vart bajset tar vägen, om Gud bestämmer när barnen ska gå och lägga sig och om Gud bestämt att en klocka är en hon

• MeandHim

En liten tjej 5? Satt på bussen med sin mamma och frågar hur många personer det sitter på bussen. En kortväxt person kliver på. Du får räkna dom varpå dotter sitter o räknar och utbrister sen: 7 personer och en bäver.

• Agnes och Ville

The Rain Girl....tycker du överdriver lite nu! Har en 3-åring här hemma och är inte helt övertygad om att hon inte vet att spöket Laban inte finns på riktigt!
    Allt sägs inte för att någon ska ta illa vid sig och barn säger det dom tänker och sa den lille pojken att han trodde det var spöket Laban så trodde han med all säkerhet att det var det!

Låt det vara nu!!!

• Karlstad87
    MeandHim skrev 2011-07-12 08:54:25 följande:
    En liten tjej 5? Satt på bussen med sin mamma och frågar hur många personer det sitter på bussen. En kortväxt person kliver på. Du får räkna dom varpå dotter sitter o räknar och utbrister sen: 7 personer och en bäver.
Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?