• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Dreams Never Ends
    GrodanHopp skrev 2011-07-13 22:46:33 följande:
    The Rain Girl: (Passande namn förresten) man måste kunna skämta om allt, med glimten i ögat.
    Dessutom, vem är du att döma? Varför är dina åsikter de rätta?

Min lillebror 4 år: När jag blir storebror ska jag också börja på karate (han är en riktig sladdis o kommer aldrig att få ett yngre syskon;p)
    Vem jag är att döma? Ingen människa har makt nog att döma. Man dömer inte andra och speciellt inte pga deras utseende. Då är man en väldigt liten och svag individ om man måste börja skämta om sådant. Och nej, man skämtar faktiskt inte om axakt allt om man har någorlunda respekt för andra människor.
  • Mammisen
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 20:08:06 följande:
    Vem jag är att döma? Ingen människa har makt nog att döma. Man dömer inte andra och speciellt inte pga deras utseende. Då är man en väldigt liten och svag individ om man måste börja skämta om sådant. Och nej, man skämtar faktiskt inte om axakt allt om man har någorlunda respekt för andra människor.
    Det var ett BARN som sa detta om laban utan onda avsikter alls. LÄGG AV
  • Dreams Never Ends
    Mammisen skrev 2011-07-14 20:23:13 följande:
    Det var ett BARN som sa detta om laban utan onda avsikter alls. LÄGG AV
    Lägg av själv. Ja det var ett barn , men dom vuxna som står vid barnet behöver inte uppvigla det hela utan kan förklara att så säger man inte. :)
  • Midvinterblot
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 20:59:29 följande:
    Lägg av själv. Ja det var ett barn , men dom vuxna som står vid barnet behöver inte uppvigla det hela utan kan förklara att så säger man inte. :)
    Men ge dig!!! Om mitt barn säger att en vit sjösjuk man ser ut som shrek är h*n rasist mot Svenskar då eller?
  • Dreams Never Ends
    Midvinterblot skrev 2011-07-14 21:02:47 följande:
    Men ge dig!!! Om mitt barn säger att en vit sjösjuk man ser ut som shrek är h*n rasist mot Svenskar då eller?
    Nej inte rasist men man måste lära barn vad man säger och inte om andra människor.
  • Midvinterblot
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:04:01 följande:
    Nej inte rasist men man måste lära barn vad man säger och inte om andra människor.
    ja med sa det aktuella barnet till personerna i fråga att -du ser ut som spöket laban?
  • Dreams Never Ends
    Midvinterblot skrev 2011-07-14 21:06:17 följande:
    ja med sa det aktuella barnet till personerna i fråga att -du ser ut som spöket laban?
    Man talar inte illa om människor bakom deras ryggar heller. Barnet menade absolut inget illa det vet jag. Det är dom vuxna som är problemet. Som skrattar istället för att ge barnet en ny viktig kunskap att veta vad som är rätt och fel och vad som är att respektera andra människor. Han/hon hade kunnat lära sig det då denna incidenten skedde, men uppenbarligen var inte dte viktigt för föräldrarna.
  • Midvinterblot
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:11:48 följande:
    Man talar inte illa om människor bakom deras ryggar heller. Barnet menade absolut inget illa det vet jag. Det är dom vuxna som är problemet. Som skrattar istället för att ge barnet en ny viktig kunskap att veta vad som är rätt och fel och vad som är att respektera andra människor. Han/hon hade kunnat lära sig det då denna incidenten skedde, men uppenbarligen var inte dte viktigt för föräldrarna.
    Tur att dina barn blir perfekta med tanke på hur mån du är om din omgivning =)

Men denna tråd ska vara trevlig så nu lägger vi ner.

När jag var liten sa jag till min mamma att jag ville ha örhängen i blöjan.
    Min polare hade lurat mig att örsnibben hette blöja ;)
  • Kaupa Jaur

För att kunna vara allvarlig om allt måste man kunna skämta om allt. Hur folk som jobbar på begravningsbyrå och begraver små barn?  De måste ha humor. De kan ha roligt på sitt tragiska jobb.

Min pappa dog nästan i cancer - jag skrattar åt cancerskämt.
    Min mamma är alkis - fyllehistorier kan vara roliga!
    Jag är tjock - tjockishistorier älskar jag!

Man får ha  SJÄLVDISTANS och kunna driva med sig själv! Det är BARN som säger det som spontant kommer upp i huvudet och det är helt normalt och okej och inget vi ska trycka ner utan snarare prata om.

Min 4-åring var med mig och handlade när det kom in ett gäng negrer (förlåt, inivider av utländsk härkomst) i affären. Min pojke ställer sig och kikar på dem och viskar sen "Mamma, ser du vad svarta dom är, som kattbajs!" Jag sa "Jaså, tycker du det? Ja, dom är svarta".

Gulligt men inte hänsynslöst mot negrerna. Man är det man är, har man vett i huvudet kan man både skoja och prata allvar.

Sluta sätta likhetstecken mellan att skratta åt andra människor och att vara empatilös.

• Dieselmom
    Kaupa Jaur skrev 2011-07-15 08:43:12 följande:

För att kunna vara allvarlig om allt måste man kunna skämta om allt. Hur folk som jobbar på begravningsbyrå och begraver små barn?  De måste ha humor. De kan ha roligt på sitt tragiska jobb.

Min pappa dog nästan i cancer - jag skrattar åt cancerskämt.
    Min mamma är alkis - fyllehistorier kan vara roliga!
    Jag är tjock - tjockishistorier älskar jag!

Man får ha  SJÄLVDISTANS och kunna driva med sig själv! Det är BARN som säger det som spontant kommer upp i huvudet och det är helt normalt och okej och inget vi ska trycka ner utan snarare prata om.

Min 4-åring var med mig och handlade när det kom in ett gäng negrer (förlåt, inivider av utländsk härkomst) i affären. Min pojke ställer sig och kikar på dem och viskar sen "Mamma, ser du vad svarta dom är, som kattbajs!" Jag sa "Jaså, tycker du det? Ja, dom är svarta".

Gulligt men inte hänsynslöst mot negrerna. Man är det man är, har man vett i huvudet kan man både skoja och prata allvar.

Sluta sätta likhetstecken mellan att skratta åt andra människor och att vara empatilös.

Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?