• Bergatagen

Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?

Får ni kluriga frågor från era barn? Själv så tampas jag med nya frågor varje dag.
    "Har älvor skelett?", "Vad heter kussimurra på kinesiska"? Har ni några roliga frågor att dela med er, och vad svarade ni :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 22:57
    Tack för allt svar som ni har delat med er av. Underbart :) Hoppas fler vill svara i tråden.

• Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?
  • Lavish
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-15 13:58:26 följande:
    Hehe bara jag som inte vet vad en brödspade är? Är den en sån stor platt spade som pizzagubbar har/de har i hembygdsgårdar?
    Ja
  • östersund90

När jag var liten ca, 3 år var det en James Bond film på i bakgrunden och jag tittade dit precis när en bil sprängdes var på jag sa: Jävlar vilken majbrasa!

Första gången jag flög flygplan, ca 5 år så var det många luftgropar och det var väl lite tryckt stämning i kabinen, folk blir ju lite skärrade. Då ropar jag högt och tydligt: ÅÅÅÅH vad det killar i puppan!

Har sagt sjukt mycket roligt, mamma har en hel bok hemma med citat, men det här var vad jag kom på nu :)

• coldtwinky
    Jamo skrev 2011-07-11 16:57:55 följande:
    Oj, du kom in på bröst här också, lågoddsare.

Ingen fråga men ett påstående: Förr i tiden kunde man inte fotografera zebror, för då hade man bara svart/vit-film så dom försvann då.
    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA
  • coldtwinky
    Sugen på sladdis skrev 2011-07-15 13:23:11 följande:
    Kan inte alla bestämma att vi bara ignorerar allt som The Rain Girl skriver i ALLA trådar så kanske han/hon ger sig någongång och inte tycker att detta är så roligt längre. Det ni gör när ni mothugger är ju precis det som denne vill att ni ska göra, ge henne/honom inte det nöjet, PLEASE! Är sååå trött på detta larv.
    Det är synd att i alla trådar så finns det en sån som The Rain Girl som bara ska förstöra vuxenpratet för alla andra!
  • Tygtiiger

Den absolut svåraste frågan jag har fått var "mamma, vad betyder "levande"?" när han var tre år. På dagis. Precis vid lämning. Försök förklara det på tre minuter!

Vi kom fram till att levande är det som kan laga sig självt när det går sönder dvs läka ihop.

Annars är vi hyfsat väl allmänbildade här hemma så vi kan oftast både förklara naturvetenskapliga frågor (som varför himlen är blå, hur åska funkar och hur solsystemet är uppbyggt) och humanistiska - typ härleda ordstammar.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lejonninnan

Här frågar min snart 5 åring, efter att jag dragit en utläggning om hur något ligger till, "hur vet du det?".

Källkritisk redan.

• coldtwinky

Man måste förstå att barn är barn, man kan försöka förklara för dem i viss mån men det är inte alltid enkelt, har själv fått massa dumma frågor om allt och inget och det mesta de säger är ju askul vare sig det kanske inte alltid är så snällt men som sagt vad vet små barn och de får ju inte reda på nått om de inte svarar.
    Det absolut pinsamaste jag vart med om var när jag gick in med sonen som då var ett och ett halvt år gammal på Ica och det sitter en mörkhyad person i kassan, pojken min blev helt hysterisk och skrek akta apan, akta apan.
    Skulle jag bli arg då??? han var ju livrädd!

• Tygtiiger
    Bergatagen skrev 2011-07-13 14:35:50 följande:
    Ja, eller var slutar det? -  som min dotter har frågat.
    Vi hade en lång diskussion om det häromdagen - eftersom sonen kan det där om big bang så kunde vi börja där och dels:

1 - universum är ju allt, även "rummet" så det kan inte finnas någonting utanför, per definition, hade det funnits något utanför som vi kunnat känna till hade det tillhört universum

2 - rymden utvidgar sig hela tiden, och vi kan inte åka fortare än ljuset och kanten på rymden rusar iväg med ljusets hastighet så ingen kan ta sig dit och på så vis slutar ju aldrig rymden.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Badfantasten

Mamma, när jag bli liten igen, vill jag ha tillbaka min nappa!!!!  (Evelina 3 år)

Mormor, när mamma och pappa dör kan jag ju flyyta hem till dig (Evelina 4 år)

• Theta

Min sambo (3 år) smakar kräftor första gången.

Han - Mmmmm! Gott!
    Svärmor - Vill du ha mer?
    Han - Nej tack!

Min lillasyster (ca 5år) får syn på en mörkhyad man på cykel & vrålar;

- KOLLA PAPPA!! BUBBA CYKLAR!

Hon älskade att se på Robinson, och hennes favorit var Bubba :) Eller hur han nu stavar sitt namn :P

¤l Cassandra 100331 l¤
Svar på tråden Pappa, kan man öppna lås med nyckelbenet?