• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2015-02-09 18:46:47 följande:

Allfrida: Beklagar och tyvärr jag har likadana erfarenheter om Åbo kliniken. Det är så tråkigt när kroppen är redo men inga embryos. Min tips är att kolla andra kliniker oxå (billigare och snabbare) men lyssna vad läkaren säger i Åbo först. Kanske embryokvaliten var inte den bästa. Ni behöver inte betala nu något eller?

Stackars Allfrida! Beklagar sorgen... tänker på dig nu.
    Jag har bara positiva saker att säga om ÅBO - kliniken. Snabba svar. Dessutom blev jag gravid på första försöket, och har precis fått vår älskade son Skål 

• Sira

Allfrida: Nej, usch så tråkigt. Och när ni hade två stycken också. Ett borde klarat sig iaf. Verkligen ledsamt och jag förstår din känsla av uppgivenhet. Hoppas ni kan få svar av läkaren och snart kan sätta igång med ny behandling som lyckas. I Åbo eller någon annanstans.

• Allfrida

Tack för stödet tjejer! Jag och sambon pratade förstås en massa igår kväll och han sa att det är som om vi kände det på oss, när vi bokade resan såg vi till att boka återbetalningsbara biljetter. I helgen drack vi lite bubbel eftersom vi inte skulle kunna göra det på lördag, på alla hjärtans dag, och jag tänkte på samma sätt då att det är drygt två veckor nu som jag måste tänka på vad jag äter och dricker innan allt återgår till det normala. Det är som att vi undermedvetet räknar med att det ska gå åt skogen, även om vi förstås hoppas på det motsatta. Vi ska sätta oss ner och formulera våra frågor och försöka få till ett telefonmöte så snabbt som möjligt och om inget konstigt kommer fram då eller att kön blivit jättelång kommer vi nog att köra på ett nytt försök i Åbo. Mina känslor kring kliniken är ändå positiva, vi fick ju fem fina embryon varav vi fått tillbaka två och att det inte funkar på första försöket är väl inget ovanligt. Dock har jag en stark önskan om att återföra två färska embryon vid nästa försök för att maxa chanserna, risken för tvillingar är jag beredd att ta. Vi får väl se vad de säger om det, det kan ju vara en orsak till att byta klinik om de säger nej.

• Anemon

Allfrida, vi har krävt 2 embryon tillbaka i Åbo vid ET( om det finns det att återföra dvs) och fått det vid två färskförsök och sedan även vid FET. Stå på er om det oavsett var ni forsätter om ni vill det och det inte finns några uppenbara fysiska problem för dig vid ev tvillinggraviditet. Jag har motiverat vårt krav med bl.a. just risken att embryona kanske inte överlever att frysas och att jag personligen varit med om just det med egna embryon och då vill man ju minimera alla risker som finns.

Ställ er i kö så länge så kan ni fundera och även kontakta ev andra kliniker under väntetiden också.

Själv avvaktar jag nu nästa frysförsök med att vänta på provsvar från Grekland. Har skickat mensblod till Serum för infektionstester. Hoppas nästan de hittar något! Blev gravid på 4:e ivf men MA, sedan biokemiskt på 5:e men aldrig gravid därefter. Då har jag sedan gjort 6-7 ivf till med egna ägg och nu 4 ÄD försök! 6 senaste försöken med immunsupport så något mer måste ju vara fel?! Det har ju fäst tidigare....grr....visserligen i min ungdom....ha, ha, innan jag passerade 40, där jag nu har ångest över att snart vara 42. Phu!

Någon annan som snart är på gång igen?

• Myra

Jag ska på VUL i morgon. Troligen FET v 9. Det är inte så lätt att hitta billiga båtbiljetter vecka 9 när stockholm har sportlov. I december hittade jag en resa för ett par hundra åt mannen men nu tror jag det är svårt att komma under 1200kr. verkar vara ganska fullbokat. Vågar inte boka förrän efter vul och fått bekräftat att dagen vi pratat om är den som det blir. 
    Nu när man kör med plåster så känns det som man inte går någon fast det är ändå skönt att slippa komma ihåg ta tabletter 3ggr dag. Men man vill känna att man vidtar/gör något i behandlingen. Man vill känna sig delaktig. Man är så van med alla sprutor och mediciner vid IVF, men nu vid FET så tar man ännu mindre. Lite ovant och känns som jag glömt eller missat något.

Anemo:då kan vi vara 2 som har ångest över åldern?:)

• mirakel

Hejsan!
    Trådstartaren här :)
    Ska försöka skriva några få rader nu ...inte jättemånga minuter över mellan varven...
    Är inne o läser iaf. någon gång/vecka.
    Det är både upp o ner för er!!
    Hoppas ni alla kommer att lyckas!
    - för oss (eller mig får man ju säga numer.....)
    tog det hela 6 försök och 3 donatorer innan det blev ett litet barn.
    Han är nu 6,5 månad. En glad och fantastisk liten bebis!!
    Så många gånger höll jag(vi) på att förlora hoppet.... - gör inte det!! -
    men stanna upp o samla kraft emellan försöken (o pengar kanske.....)
    Om ni vill veta mer om min resa eller har frågor... läs min profil/skriv till min inkorg :)
    Tycker att det är jättekul att tråden lever vidare - önskar er alla en fin vår med många + nu!!!!

Kramisar

• NinaCamilla

Mirakel: Jag har tänkt på dig många gånger! Så härligt att du hör av dig hit. Det blir den 8 gången nästa vecka på måndag och jag hoppas på att nån gång kan vi också känna lyckan och lilla bäbisen. Det är lång resa för oss men vi ger inte upp än. kram

• mirakel

Önskar av hela hjärtat att det går vägen denna gång ninacamilla!!!

Tänker extra mycket på er på måndag???? <3

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011