• Allfrida

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej, jag hoppar in här och hoppas på att få lite råd.
    Vi har efter viss betänketid bestämt oss för att göra en äggdonation och vill göra den i Finland för att ev få ut ersättning från försäkringskassan. Vi har genomgått tre IVF:er varav den första fick avbrytas i och med att jag bara hade en äggblåsa. Vid det andra försöket krämade vi på med den högsta hormondosen som kan ges och fick trots det bara fram en äggblåsa, men den plockades och vi fick ett ägg som befruktades men som inte delade sig som det skulle. Vid det tredje försöket struntade vi i hormoner i och med att vi bara fått fram en blåsa och jag har normal ägglossning och min läkare tyckte därför att det var onödigt att proppa i mig hormoner. Jag fick gå på VUL varannan dag för att hålla koll på tillväxten av blåsan, allt såg bra ut men vid plocket fick vi inte ut något ägg. Jag har ett lågt AMH-värde (0,26 tror jag) och efter det sista försöket gav vår läkare oss max 5% chans att lyckas bli gravida med IVF och rekommenderade äggdonation. Vi har gjort våra IVF:er privat samtidigt som vi stått i landstingskö, men har nu bytt kö till ÄD. Då kötiden är 1-1,5 år i Stockholm och jag fyller 40 år i sommar är chansen liten att vi kommer komma fram och därför tittar vi även på möjligheten att göra behandlingen utomlands.

Som sagt tänkte vi oss Finland för chansen till ersättning från försäkringskassan, nu har jag förstått att reglerna har ändrats och det blivit svårare att få igenom sin ansökan när man passerat landstingets åldersgräns, men vi chansar och skickar in en ansökan och hoppas på att få ett förhandsbesked innan jag hinner fylla 40.

Nu till mitt problem, vilken klinik ska man välja? Jag har tittat på AVA i Åbo och på Fertinova som väl finns både i Helsingfors och Åbo och jag tycker inte att den information som finns på respektive hemsida gör valet självklart. AVA verkar vara billigare och det är ju förstås en faktor som ska tas med i beräkningen, speciellt om inte FK ersätter, men betyder det att de är sämre än Fertinova? Hur har ni tänkt när ni gjort era val, vilka erfarenheter har ni från klinikerna? Den här frågan har säkert varit uppe tidigare i tråden, men att läsa igenom över 3 400 inlägg känns inte helt görbart så jag tar en genväg.  :)

• Allfrida

Och en annan dum fråga, kan man kommunicera med dem på svenska, Finland är ju tvåspråkigt? Engelska skulle väl i och för sig funka, speciellt när sambon som bott i USA några år är med, men jag kommer nog känna mig betydligt mer osäker då, speciellt i en situation som gör en osäker hur som helst.

• Allfrida

Tack! Det var inte helt lätt att se det i och med att det fortfarande finns två hemsidor, men adressen till kliniken i Åbo är densamma på båda. :) Jag tror helt enkelt att jag mailar till båda och går på magkänslan utifrån svaren jag får.

Jag kan tycka det är skönt med svenskan just när det gäller det medicinska, i övrigt funkar väl engelskan nästan lika bra.

• Allfrida

Hej alla kunniga! Jag har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag och min sambo är nu framme i kön i Åbo och jag tog procren-sprutan i söndags den 7:e. Mina frågor är nu, hur snabbt kan jag förvänta mig mensen och hur snabbt efter mensens start brukar första ultraljudet vara? Vi har planerat att boka en weekendresa ikväll och det vore väldigt dumt om den krockar med ultraljudet. Eftersom de har hunnit stänga i Åbo har jag ingen möjlighet att få svar därifrån idag utan hoppas på er, annars får vi avvakta med bokningen helt enkelt. :)

• Allfrida

Tack Tilda76! Jag tar ingen primolut så det påverkar inte, skönt att det ordnade sig för dig. Jag väntar mig att det ska sätta igång i början av veckan som kommer så en tripp över nästa helg känns säkert.

• Allfrida

Nu är vi äntligen igång på riktigt med vår första äggdonationsbehandling i Åbo, efter procren-spruta, väntan på mensen och ett första ultraljud har jag idag äntligen börjat äta progynon. :)

Lite om vår historia, vi fick förra hösten besked om att vi troligen inte skulle kunna bli gravida naturligt pga dålig äggreserv hos mig i kombination med sambons låga spermieantal. Vi påbörjade då med stor tillförsikt vår första privata IVF-behandling, som avbröts då jag inte utvecklade mer än en äggblåsa. Trots ökad hormonmängd blev det bara en äggblåsa vid nästa försök, men vi plockade den och fick ett ägg som befruktades men delades felaktigt och därför aldrig återfördes. Nästa IVF resulterade i en blåsa men vi fick inte ur något ägg ur den. Efter det fick vi beskedet att våra chanser att lyckas var ca 5% och vi blev rekommenderade äggdonation. Vi flyttades från IVF-kön till donationskön i landstinget och tog även kontakt med Åbo och var där på första besöket i februari. Vi hade kunnat få göra en behandling redan innan sommaren, men på något mirakulöst sätt fick vi chansen här hemma samtidigt. Resultatet av den behandlingen blev inte som vi hoppats och nu står vi här, lika fyllda av tillförsikt som inför första behandlingen förra hösten, nu känns det som att det är vår tur. :)

• Allfrida

Tack Anemon, jag håller tummarna för dog också! Och tack Proxima också!

Än så länge har jag också bara positivt att säga om Åbo, de är snabba på att svara på frågor och väldigt glada och trevliga när man pratar med dem. Sen tyckte jag att själva atmosfären där var välkomnande också, inte alls som på Huddinge där jag kände mig som en vara på löpande band, in och ut och sitt inte på sängen, den är iordninggjord för imorgon osv. Varken jag eller sambon var speciellt imponerade av dem på något sätt, där såg vi verkligen skillnad mellan privat och offentlig vård. Skönt att höra andra som är nöjda också.

• Allfrida

Nej vad tråkigt Tilda! Angående falska plus blev vi avrådda av Huddinge från att testa innan testdagen just för att de varit med om att tester visat falskt positivt, men om det stämmer eller inte vet jag inte.

• Allfrida

Hej Tilda! Jag menade inte att ni testat innan testdagen utan mitt svar om falska positiva testsvar var mer riktat till Proxima som funderade på om det gick att få ett sånt svar. Jag har aldrig hört talas om det heller någon annanstans och är väl egentligen tveksam till om det verkligen stämmer. Hur som helst är det som hänt er väldigt tråkigt och inget resultat någon vill ha. Kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011