Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Hej, jag hoppar in här och hoppas på att få lite råd.
Vi har efter viss betänketid bestämt oss för att göra en äggdonation och vill göra den i Finland för att ev få ut ersättning från försäkringskassan. Vi har genomgått tre IVF:er varav den första fick avbrytas i och med att jag bara hade en äggblåsa. Vid det andra försöket krämade vi på med den högsta hormondosen som kan ges och fick trots det bara fram en äggblåsa, men den plockades och vi fick ett ägg som befruktades men som inte delade sig som det skulle. Vid det tredje försöket struntade vi i hormoner i och med att vi bara fått fram en blåsa och jag har normal ägglossning och min läkare tyckte därför att det var onödigt att proppa i mig hormoner. Jag fick gå på VUL varannan dag för att hålla koll på tillväxten av blåsan, allt såg bra ut men vid plocket fick vi inte ut något ägg. Jag har ett lågt AMH-värde (0,26 tror jag) och efter det sista försöket gav vår läkare oss max 5% chans att lyckas bli gravida med IVF och rekommenderade äggdonation. Vi har gjort våra IVF:er privat samtidigt som vi stått i landstingskö, men har nu bytt kö till ÄD. Då kötiden är 1-1,5 år i Stockholm och jag fyller 40 år i sommar är chansen liten att vi kommer komma fram och därför tittar vi även på möjligheten att göra behandlingen utomlands.
Som sagt tänkte vi oss Finland för chansen till ersättning från försäkringskassan, nu har jag förstått att reglerna har ändrats och det blivit svårare att få igenom sin ansökan när man passerat landstingets åldersgräns, men vi chansar och skickar in en ansökan och hoppas på att få ett förhandsbesked innan jag hinner fylla 40.
Nu till mitt problem, vilken klinik ska man välja? Jag har tittat på AVA i Åbo och på Fertinova som väl finns både i Helsingfors och Åbo och jag tycker inte att den information som finns på respektive hemsida gör valet självklart. AVA verkar vara billigare och det är ju förstås en faktor som ska tas med i beräkningen, speciellt om inte FK ersätter, men betyder det att de är sämre än Fertinova? Hur har ni tänkt när ni gjort era val, vilka erfarenheter har ni från klinikerna? Den här frågan har säkert varit uppe tidigare i tråden, men att läsa igenom över 3 400 inlägg känns inte helt görbart så jag tar en genväg. :)