• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej!

Jag har läst lite i eran tråd för att lära mig mera om äggdonation. Jag har hängt i någon annan tråd om äggdonation i Finland/ersättning. VI ska till Helsingfors i Mars på vårar första möte inför ÄD.
    Vi gjorde våran 2:a IVF i höstas som också misslyckades och fick det tunga beskedet efter det att mina ägg har dålig kvalitet att ÄD är det enda alternativet för oss. Hela världen rasade samman och allt vara bara skit.

Det ni tar upp just nu med alla tankar och känslor om framtiden och ev livet utan barn är viktigt att prata om . Det är tuffa tankar och känslor det handlar om, en av dom största livskriserna i livet. Jag tyckte det var mycket jobbigare och svårare att handskas med dom tankarna och känslorna än när min mamma gick bort. Döden är definitiv det är är vad har jag fjort fel, kunde jag gjort bättre, varför gick jag inte ner i vikt tidigare och andra klandra sig själv tankar och känslor. Sen att det alltid finns lite hopp hela tiden och sen sorgen att det inte blir något. Det är som ett sår som aldrig läker och det hela tiden petas på så det alltid är infekterat. Det är ett konstant krig som aldrig tar slut. 
    Det är skönt att ni vågar och orkar ta upp dom här känslorna och tankar ni har, ni är inte ensam och det är mitt i allt skönt att veta att flera tänker och känner samma mitt i kampen man fortsätter kämpa.
    Nu har jag fått nytt hopp igen med ÄD. Men kraschar jag igen så har jag tänkt att jag måste få hjälp att handskas med det här. Jag vill inte inte bli en bitter och sorgsen människa resten av livet utan kunna leva ändå. 

Jag hoppas och önskar att det går vägen för er alla, 

• Myra
    villsågärna38 skrev 2014-01-03 09:29:53 följande:

Förstår precis vad du menar. Det är så oerhört tungt att gå igenom. Hoppas det går vägen nu när ni ska testa ÄD ist. Lycka till!! Kram
    Tack, det hoppas jag också, det kommer troligen bli efter sommaren. Man får inte ställa sig i kö förrän vid värst möte. Så nu hårdtränas det för att gå ner mera i vikt. Åldern kan jag inte sänka men försöker göra det jag kan för bästa förutsättningarna. 

Ni kanske vet, hur mycket påverkas chanserna vid ÄD om mottagaren är äldre eller är det donatorns ålder som är det viktiga för att det ska lyckas?
  • Myra

Mitt mål i livet var också att få barn och att bli mamma så den här krisen är jätte jätte jobbig och man klandrar sig själv väldigt lätt. 

Tilda: det måste finnas några terapeuter eller psykologer i trakterna ni bor som ni kan prata med. Eller är det någon special terapeut som ska kunna hjälpa er med just dom här frågorna?
    Jag tror att det funkar att prata med andra terapeuter eller psykologer med det här. Dom är utbildande och det finns massa olika problemområden som tror att dom flesta är breda i sin kunskap och vi är nog inte dom första som söker hjälp för det här. Det ska inte vara svårt och jobbigt att få hjälp, vi behöver inte ett hinder till så testa att prata med någon i närheten av där du bor. 
    Har man inte rätt till billigare samtal/bigrag vid livskriser? Man måste nog gå till husläkaren för att få remiss så man kan få billigare. Men jag är inte hundra på det men värt att fråga. 
    Man ska inte vara rätt att söka hjälp, det är så viktiga saker och hela framtiden som man måste tänka på.

• Myra
    Tilda76 skrev 2014-01-03 10:14:18 följande:
    Hej. Vi har redan testat att gå vårdcentralerna psykolog och hon sa att" Dregen och Pernilla tog ledigt en månad och åkt bort och då blev de gravida.". Då reste vi oss upp och gick,. Jag har även testat en annan terapeut i Skåne som tyckte vi skulle satsa på positivt tänkande, och att man hade hört att människor blv gravida då. Jag kan inte gå till såna terapeuter, jag behöver träffa nån med kompetens och kan inte testa mig fram mer, därför kommer jag söka upp nån som faktiskt har kompetens på området. Även om den är i Sthlm. Kram
    Men herregud vilket pucko. Jag skulle också resa mig och gå. 
    Ja det är fasen inte lätt att få hjälp när man mår dåligt. 
    Ni får väl se era resor till stockholm som en må bra weekend och samtidigt göra något avkopplande och roligt när ni varit hos terapeuten. Kan man inte få ersättning för den typen av vård eftersom det inte finns i det länet där ni bor?
    Tycker alla söker ersättning för allt. Man har så dålig koll men kanske värt att kolla upp. Så ni iallafall får ersättning för resor och boende. 
    Kan man söka ersättning i annat land för vårt som inte kan erbjudas i sitt eget land så borde man kunna söka för det här. 
    Vi fick tips om en terapeut i stockholm efter vårar tunga besked att mina ägg var så dåliga och att vi troligen inte skulle kunna få barn. Hon är barnmorska i botten och skolade om sig. Hon hjälper många med sådant här och hon hjälpte oss med lämplighetsintyget till FK.
    Jag tyckte hon verkade jätte bra och fick väldigt bra intryck. 
    säg till om du är intresserad så kan jag leta fram hennes uppgifter.
  • Myra
    Ypke skrev 2014-01-03 10:31:09 följande:
    Tilda, förstår precis det du säger om ledsen partner o svårt att finnas där för varandra. Det är jättesvårt!! Men det måste finnas hjälp att få även i era regioner, kan inte tänka mig nåt annat. Finns det ingen privat Ivf-klinik? De har isf psykolog knuten till sig som man borde kunna få gå till utan att vara k uren till kliniken, tänker jag. Jag tänker också som nån annan sa, att en bra psykolog inte nödvändigtvis måste vara barnlöshetsexpert, det handlar ffa om krishantering i stor vilsenhet. Tänker också att man inte får ha för stora krav på sin partelation när man inte mår bra. Man kanske inte måste kunna tala utförligt om det svåra, kanske räcker det att vara nära varandra i tv-soffan, veta att man går igenom detta tillsammans. Vår Ivf-läkare sa en gång att man som par är i detta tillsammans - men man är sällan på samma hållplats. Tyckte jag var väldigt sant.

Tilda, vill också säga, även om det låter som en klyscha, att du fortf har många år på dig, tiden kommer till dig med nya infall! Jag är 42 nu när jag äntligen lyckats o det känns verkligen som att det är i sista stunden, men 36 ger möjligheter till många vägar. Men, ja, jag VET att det känns som om du inte orkar mer, fattar det.

Myra - donatorer får vara max 35. Anledningen är att kvinnors fertilitet minskar drastiskt efter det. Men visst är en 25-åring mer fertil än en 35-åring, men jag tror på att våra kliniker vill vårt bästa o bedömer chanserna till graviditet som bra oavsett. Vill man ha öppet donatorskap är det dessutom en omöjlighet i dagsläget att bara ha jätteunga tjejer eftersom det finns för få.
    VI fick hjälp med tips om en psykolog/terapeut via vår IVF klinik så andra kliniker borde också ha en knuten psykolog till sig. värt att ringa och kolla även om man inte är patient där så borde dom vara schysta och hjälpa till med dom uppgifterna. 
    När jag fick mina journalkopior från IVF kliniken så står det att mina AMH värden redan var dåliga för 3 år sen när jag var 36-37 och jag har aldrig fattat vad AMH värdet var. Så vi hade inte så bra förutsättningar för flera år sen och hade vi fattat det så hade vi tänkte på AD mycket tidigare. 
  • Myra
    Tilda76 skrev 2014-01-03 14:57:24 följande:
    Nej nej, tog inte illa upp! Blir bara så upprörd varje gång jag tänker på det. Är i alla fall nöjd med att vi direkt sa "vi tror inte det här kommer funka" istället för att sitta kvar hela timmen och lyssna på sånt.

Vi fick inte heller ordentligt förklarat för oss att mitt AMH var dåligt vid första utredningen. De sa att det mesta såg bra ut för IVF, förklarade inte alls vad AMH var och att mitt var lågt. Så när vi gjorde första IVF och det bara blev ett ägg blev vi jättechockade. Hade föredragit att vara lite förberedd.

Vi har hittat en terapeut som vi ska testa i Sthlm. Det är ju möjligt att det räcker med ett par gånger. Tack ändå!
    Vad bra att ni hittat en terapeut, hör av er annars om ni behöver. 

Betalade ni själva för era IVF? 
    Vi betalade själva och tyvärr handlar vården mycket om pengar nu får tiden. Jag vet inte om jag var naiv och inte ville lyssna för jag ville så gärna att det skulle lyckas. Men jag vet helt klart att just AMH värdet inte nämndes, dom kanske sa att jag inte skulle få så många ägg men det behövs bara ett ägg för att lyckas. Jag hade önskat att dom förklarade lite mera och ingående om AMH och vad det är för något. Det var mycket fokus på min vikt att jag måste gå ner i vikt och jag uppfattade att det var den störta orsaker att vi inte blev gravida. Jag har i våras gått ner 20kg och höstas så betalde vi för ett IVF till. Fick då bara ägg på den ena äggstocken, fick ut 3 ägg och ett blev befruktat. Efter insättningen och negativa testet vid samtalet man har efteråt så fick jag veta att det inte var ett toppen ägg utan bara 3celligt. Jag kände mig lite lurad när jag inte uppfattat och fått tillräckligt förklarat om mina äggreserver och vi har hoppet uppe och betalar för varje IVF. 
    Jag kan inte förstå varför dom inte förklara mera om AMH. 
    Man blir inte bara förbannad att dom inte berättar mera och veklingen ser till att man förstår är att min klocka tickar och ju längre tiden går desto svårare blir det. Det är våran framtid och liv som står på spel. 
  • Myra
    Tilda76 skrev 2014-01-03 17:43:52 följande:
    Myra: Väldigt enkelt förklarat så är det ett hormon som sägs ge en bild av hur många ägg man har kvar, den ovariella reserven. I Sverige ges detta stor betydelse, i vissa andra länder inte. Det finns en tråd "Sökes. Framgångshistorier trots lågt AMH" (tror jag) där detta diskuteras. Många som åker till Grekland och Aten har också lågt AMH tror jag.

Jag har dock gett upp kampen för att förbättra mina egna ägg eller satsa på dem. Jag försökte med DHEA en period men när den (fjärde )IVF-omgången resulterade i enbart 1 ägg så gav vi upp IVF. Jag tycker chanserna är för dåliga, behandlingarna för jobbiga, tiden går och livet är för kort. Har numera inga alls problem med tanken på att få barn via ÄD- nu är det en dröm att överhuvudtaget få bli gravid någon gång i livet.

Smurfan2: Jag hoppas det är hormonerna också!

Vi har redan genomgått föräldrautbildning för adotion och har anmält oss för hemutredning. Vi funderar också på en resa, i mars.

kram och trevlig helg!
    Tack för din förklaring. Synd att man inte fattade vad det var mycket mycket tidigare när man började IVF resan så man kunde göra egen bedömning och fatta beslut lite tidigare än att behöva stressa i sista minuten. 
    Det är precis som du säger, tiden går och man vill inte slösa tiden på behandlingar som inte går vägen. ÄD är ett bra alternativ och har heller inga problem. 
    Tyvärr så är vi försent ute för adoption, fyller snart 41, vi är inte gifta som många länder kräver. Vi är också för gamla till adoptera. Så ÄD är enda chansen för oss. 
    Jag håller alla tummar och tår för dig och alla här inne att resan får ett lyckligt slut. 
    Vi kommer hur det än blir att gå ur allt det här mycket starkare tror jag. Ge inte upp än. 
  • Myra

Måste passa på att fråga er som gjort ÄD i Finland. Jag ska till Fertinova i Helsingfors i början på Mars, dom gissar på behandlings start Augusti/sept. Hur tror ni att det finns en chans att det hinns med innan sommaren? jag är lite ivrig att komma igång. 

• Myra

För oss var det ole dole doft mellan Åbo och Helsingfors och det blev Helsingfors. Hade inte hört något av dom innan. Men kollade lite på vart klinikerna låg och den i Helsingfors låg precis vid färjeterminalen och den i Åbo lite längre bort. Jag utgick att man kanske oftare ta färgan än flyget och lättare ta sig till kliniken.
    Men jag har inte varit där än och jag hoppas jag hade rätt med vart kliniken låg.
    Vi har tid för första besöket i början Mars och dom beräknar att behandlingen börjar i Augusti/sept.
    Läste någon annanstans för ett tag sen, minns inte vart att det är mera som donerar när terminers börjar för det är oftast studenter som donerar. Men vet inte hur mycket det stämmer. Jag hoppas på att få chans att börja innan sommaren och semestern. 

• Myra
    Lillan15 skrev 2014-01-07 13:37:34 följande:

Har fått tel.tid med läkaren i morgon. FK ringde just. Jag hade ju ansökt om förhandstillstånd, men nu har vi ju redan fått beh. och då faller ansökan. Men vi kan ansöka om ersättning i efterhand. Så nu skall vi skicka in alla kvitton och faktura till FK. Handläggare ringer oss på fredag eller nästa vecka.
    Har ni fått ersättning från FK?  
    Måste bara frågan dig angående din förhandsansökan. Har själv skickat in en innan jul och ska till Helsingfors i början på Mars, Jag lär inte hinna få behandling innan ansökan kommer men man vet ju aldrig. Så vad jag tolkade av det du skrev att om man gör en förhandsansökan och påbörjar behandling innan man fått svar så finns det risk att man får avslag bara för att man påbörjat behandlingen innan man fått svar?? 
    Vi har ju naturligtvis i baktanken att vi kanske får ett nej men har ingen lust att vänta på svaret så vi är reda att betala själva om vi inte får ett nej. Men jag kanske tolkade det fel..;)
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011