• Myra

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Zwillinge86 skrev 2014-11-16 10:24:09 följande:

Jag har ju pausat vår Fertinova-kontakt då vi hastigt och lustigt blev erbjydna ÄD via vårt landsting. Hänger kvar i tråden då jag inte är med i nån annan ÄD-tråd, plus att jag räknar med att vi snart får återuppta utlandsförsöken (försöker att tänka positivt, men litar inte på svensk fertilitetsvård).

Således vet jag väldigt lite om min behandling jämfört med er andra som är på gång. Jag teststimulerade med progynon förra cykeln, som avslutades med primolut och nu har jag tagit progynon från cd1. Vul på cd7 visada treskiktad slemhinna på 9mm, vilket läkaren var nöjd med. Har sedan dess haft spottnings och stänkblödningar och fått öka progynonintaget, men annars oförändrad behandling. Vet inte mer än att sköterskan antagligen ringer imorrn för att instruera om progesteronstart och förbereda sambon på spermaprov. Inte fått veta något om hur donatorn ligger till, vet inget om henne eller om vi delar henne med fler par. Misstänker att de planerar ÄP i veckan, men det är bara en vild gissning från mig....känner mig lite utelämnad och oinsatt, men det kanske ni andra också gör?

Spelar ingen roll vart du gär ÄD, vi har samma behandling och mål så bra kul att flera är i samma tråd och delar erfarenheter och tankar. 
    Känner att man inte heller har lika koll nu som vid IVF. Vid IVF satt jag med en sköterska och gick igenom dag för dag och hon berättade tydligt alla steg. Tack och lov så har man del erfarenheten till nu man kan ha stöd av även om man glömt lite och lite annorlunda namn på medicinerna. Progynonen är annorlunda. Procren sprutan är nog som Synarel nässpray när jag skulle sättas i klimakteriet första IVF. Det konstiga att jag då tog nässpray flera dagar och procrensprutan bara en dag. 

vad härligt att ni är så nära nu.;) vart gör  ni behandlingen?
    Vi står i kö i Umeå (privat)också men inget hört något på jätte jätte länge. 
    Där får man dela äggen med andra par. Umeå hade kort kö när vi ställde oss när men hört lite att  något är strul där. Eftersom vi ändå inte skulle få landstingsfinansierad behandling så valide vi Finsland för där skulle man få behålla alla äggen från donatorn och skulle första besöket misslyckas så har man chans att använda resten av äggen. Om vi hade gjort i Umeå så hade det kanske inte funnits några ägg kvar att frysa och vi fått börja om. 
  • Myra
    JZ79 skrev 2014-11-17 15:02:24 följande:

Vi kom till Åbo tidigt i morse. Dagens besök gick bra! Makens spermaprov visar samma som tidigare, otroligt skönt att de inte blivit sämre. Just nu håller äggen på att befruktas (förhoppningsvis) och imorgon senast lunchtid får vi veta hur det gått med befruktningen. Känns väldigt nervöst..livrädd att makens spermier inte riktigt ska klara det..
    Min slemhinna växer dåligt. Den var idag 7 mm. Gränsen vid återföring är enligt läkaren precis 7 mm så jag är ju där på gränsen. Blev besviken..trodde den skulle växa mer än 1 mm på 1 vecka..har ju dessutom ätit mer Progynon. Återföring på torsdag eftermiddag om allt går enligt plan. Ska fortsätta med samma dos Progynon 2mg 1+1+2. Skulle inte öka eftersom jag ändå är på 7 mm och det ser bra ut (bara jag som hade trott den skulle vara tjockare).
    Läkaren var supertrevlig, vi har ju inte träffat henne förut eftersom vi gjorde nybesöket i Helsingfors. Övrig personal som vi pratade med var också väldigt bra. Känns tryggt. Håll era tummar för att de ringer imorgon och berättar att vi har minst ett embryo på G.

Har skrivit ett låååångt inlägg på bloggen om resan och saker som varit jobbiga under dagen om ni vill läsa mer.

Ninacamilla, tack för tips om bussen. Vi åkte Vikingline och så fort vi kom ut från terminalen så stod bussen där. Var också lätt att se när vi var framme vid Salutorget eftersom det var mer som ett busstorg och dessutom spanade jag ju efter en bank, men såg 4:a stycken, haha!! Hade berättat för maken att vi ska gå över torget till banken och sen ligger Fertinova i närheten..vi skrattade gott å att vi inte visste vilken bank Sen gick vi såklart åt fel håll på Universitetsgatan men såg snabbt att numren steg så vi vände och hittade då lätt kliniken.

Myra, tror inte du behöver ta taxi. Ta buss 1, betala 3 euro till chauffören och åk till torget. Gå rakt över torget, sen höger och efter banken (ska kolla på torsdag exakt vilken bank så är det lättare för dig att hitta) låg kliniken.
    Vi köpte oss ett busskort som räcker till torsdag och kan nu åka mellan hotellet och city så mycket vi vill. Där 1:ans buss stannade fanns ett "busskontor" där vi kunde handla busskort, fick tidtabeller osv. Väldigt lätt att åka kollektivt. Vi bor här www.ruissalospa.fi/ och bussen stannar precis utanför :)

Nej nu ska jag avsluta denna novell. Blev lite längre än jag tänkt

Ohh vad spännande..;)
    Kommer gå jätte bra, om dom tyckte allt såg bra ut så är det inget att oroa dig för. Nu när ni ändå är där så kan dom ju göra extra vul på dig på onsdag eller?

Bra att du beskriver vägen, skickar ju mannen själv först och han är inte lika nog i planeringen och kolla upp innan. Kan ju finnas en risk att han kommer få samma tajta tid när han kommer iland som ni. 
    Gör inget att det bli en novell, roligt att läsa och följa med på resan. Sen behöver man skriva av sig också, det är ju så mycket känslor som måste få utlopp..;)
  • Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-11-17 17:33:56 följande:

JZ79: håller alla tummar för att det befruktas för fullt nu i labbet och värmeskåpen!

Själv känner jag mig nere. Blev just uppringd av rmc som meddelade "förskjutningar i planeringen" varför inget kommer hända innan tidigast mitten på nästa vecka. Inte för att vi hade fått något datum eller så, men i måndags förberedde de mig på att de kunde komma att ringa och starta oss redan på fredagen. Men nu går det alltså troligtvis 1,5 veckor till innan vi vet något.Vilket antiklimax! Har ju försökt stå ut i väntan och hållt jobbkalendern flexibel helt utan belöning. Oroar mig också för vad den kryptiska meningen "förskjutning i planeringen" står för. Kan inte låta bli att tänka att donatorn varit på vul och att det inte funnits så mycket att hoppas på. Jag menar det är ju ganska mycket att planera in en hel veckas extra stimulering, måste ju sett riktigt illa ut tänker jag. För nån annan orsak till förskjutning kan jag inte se då hon måste börjat stimulera vid det här laget. Det kan väl inte va donatorns mens som de väntar på!?

Verkar som donatorn börjar med hormonerna. Det kan vara vad som helst som gör att det blivit framflyttat och troligen inget att oroa dig för. Men känner du dig orolig så tycker jag du ska kontakta dom så du får svar annars kommer du inte sluta tänka på det. Vid mina IVF så har jag stimulerats olika längder, ibland har det gått fort och ibland har det behövts lite längre tid. Dom vill ju få ut så många ägg som möjligt från donatorn och äggen mognar olika så dom kanske väntar in dom senare äggen så det blir många många guldägg till er..;)

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-11-17 19:22:05 följande:

Myra jag hoppas du har rätt. Blev bara så snopen att de sköt fram det en vecka då jag tänkte att donatorn borde ha varit i slutet på sin stimulering när de sa åt oss att börja förbereda oss redan förea veckan... Men men huvudsaken är väl att det blir några ägg!

absolut det viktigaste är att få många ägg..;) 
    men visst det är frustrerande att inte kunna planera till hundra procent med jobbet när man har en bit att åka till Finland. vi får hoppas att det bara blir en gång.
  • Myra

Hej alla. Hoppas allt är bra med er. Inte orkat skriva på några dagar. Har varit så förkyld flera veckor och nu blivit värre igen. Var till läkare och har bihåleimflamation. Inte undra på att man mått skit. Fick penicillin och hoppas inte allt det här ska påverka behandlingen. Kommer hinna sluta med penicillin innan insättningen. 

• Myra
    JZ79 skrev 2014-11-20 11:29:53 följande:

Tack tjejer smile1.gif

Vi har precis. Checkat ut från hotellet och ska snart åka in till stan, byta buss och lämna väskor i hamnen innan vi åker upp til stan till Fertinova. Orkar inte dra på väskorna hela dagen..båten går strax före 21 ikväll. Blir en svöng på stan senare. Kommer dock vara rädd för att embryona ska ramla ut?! smile3.gif Antar det inte är möjligt men hjärnan tänker konstiga tankar idag..

Vad skönt ändå att det inte blev jätte tidigt i morse så ni hann sova lite. Man kan inte låta bli att noja sig att det ska trilla ut o man går som på moln långsamt, inga stora steg och mjuk gång. ;) kommer bli så för mig också.
  • Myra

Jag ska på första vul på måndag sen jag började äta progynon. Ska bli spännande att se hur tjock min slemhinna är. 

• Myra

Ni som gjort vul kontroll under progynonen vilken dag med progynonen tog ni vul och och tjock var er slemhinna?

Ska gå på vul i morgon och är då på dag 13 med progynon.

• Myra
    Allfrida skrev 2014-11-24 09:24:37 följande:

Sådär, då var FET inplanerat. Var på vul i fredags, cd 10, och hade då en slemhinna på 13 mm med endast 2 tabletter progynon om dagen, jag var nästan orolig över att de skulle tycka att den växt för fort men de lät nöjda så då är jag lugn också. På fredag är det dags att börja med crinone igen och nästa tisdag, den 2:a, blir det en tripp till Åbo igen. Skönt att vara på g! :)

Härligt att du är igång igen;)
  • Myra

Kom precis tillbaka från vul. Cd 22 och progynon dag 13. Tre skiktad slemhinna på 9mm. Inväntar vad Åbo säger.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011