Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Jag har ju pausat vår Fertinova-kontakt då vi hastigt och lustigt blev erbjydna ÄD via vårt landsting. Hänger kvar i tråden då jag inte är med i nån annan ÄD-tråd, plus att jag räknar med att vi snart får återuppta utlandsförsöken (försöker att tänka positivt, men litar inte på svensk fertilitetsvård).
Således vet jag väldigt lite om min behandling jämfört med er andra som är på gång. Jag teststimulerade med progynon förra cykeln, som avslutades med primolut och nu har jag tagit progynon från cd1. Vul på cd7 visada treskiktad slemhinna på 9mm, vilket läkaren var nöjd med. Har sedan dess haft spottnings och stänkblödningar och fått öka progynonintaget, men annars oförändrad behandling. Vet inte mer än att sköterskan antagligen ringer imorrn för att instruera om progesteronstart och förbereda sambon på spermaprov. Inte fått veta något om hur donatorn ligger till, vet inget om henne eller om vi delar henne med fler par. Misstänker att de planerar ÄP i veckan, men det är bara en vild gissning från mig....känner mig lite utelämnad och oinsatt, men det kanske ni andra också gör?
Känner att man inte heller har lika koll nu som vid IVF. Vid IVF satt jag med en sköterska och gick igenom dag för dag och hon berättade tydligt alla steg. Tack och lov så har man del erfarenheten till nu man kan ha stöd av även om man glömt lite och lite annorlunda namn på medicinerna. Progynonen är annorlunda. Procren sprutan är nog som Synarel nässpray när jag skulle sättas i klimakteriet första IVF. Det konstiga att jag då tog nässpray flera dagar och procrensprutan bara en dag.
vad härligt att ni är så nära nu.;) vart gör ni behandlingen?
Vi står i kö i Umeå (privat)också men inget hört något på jätte jätte länge.
Där får man dela äggen med andra par. Umeå hade kort kö när vi ställde oss när men hört lite att något är strul där. Eftersom vi ändå inte skulle få landstingsfinansierad behandling så valide vi Finsland för där skulle man få behålla alla äggen från donatorn och skulle första besöket misslyckas så har man chans att använda resten av äggen. Om vi hade gjort i Umeå så hade det kanske inte funnits några ägg kvar att frysa och vi fått börja om.