• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Myra
    Anemon skrev 2015-03-05 17:42:47 följande:

Nej då.....blir ingen ruvning nästa vecka! Får avbryta då jag utvecklat en follikel på 20 mm.....slemhinnan perfekt och treskiktad till ingen nytta! Så nu blir det Procren nästa vecka och börja om. Vill inte! Det tråkiga är bara att jag hade en follikel sist jag nedreglerade också så det känns som om min kropp gör precis som den vill och jag kanske inte blir ruvare i april hellerl! Grrr....bara så less på att allting tar sådan tid! Plus att min gynekolog nu också aviserat att han behöver ta mig som "privat" patient då landstinget inte godkänner fertilitetsvård utomlands.....ja antar att de flesta av er också har svårt att få ultraljud till vettiga priser!

Nää fy vad tråkigt. Varför får du foliklar som stör?
    Det är endå tur att man hinner se i tid så du inte går en behandling som inte skulle bli bra om man ska försöka se det lite positivt. 
    Ang att vi inte får gå under vanlig vård när vi gör vård i annat land blir jag så arg på. Nu vet jag inte vart du bor men jag har ringt runt och frågat. Hittat en läkaren som hjälpt mig. Hade lite problem sist när han inte var på kliniken hela den veckan när jag behövde göra ett vul. Priserna skiler sig också så värt att ringa runt. Tror spannet varit mellan 750-1500kr.  Kommer man på en bra vit lögn som ursäkt så kör på..;) Bor du i en storstad så finns det många att ringa runt till. 
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 19:11:07 följande:

Myra: ÄD kostar 5000 eur och sedan kommer frysning av extra embryo som kostar 1200 eur per rör. Det är redan kostnad för FET så att du inte betalar något extra vid FET. Förstås är resor och boende dyrare och sedan kommer mediciner om du inte ha någon här som kan skriva recept. Jag tycker att man får mycket mer för pengarna men jag vet att gratis är det inte. Håller tummarna åndå!

Då är dom billigare än Åbo. Jag vet att dom fryser ner i rör men hur många ägg per rör har dom? Så då kan det blir dyrare ju flera ägg man får och man måste frysa in dom i flera strån?
    Betalar man inget extra för FET? oj. annars brukas det vara väldigt vanligt att det ska betalas för precis allt.
  • NinaCamilla

Myra: du kan välja hur många embryos frys tillsammans i en rör. Första gången hade vi 2 rör 3+4 med kostnaden 2400 eur. Då trodde vi att max 1-2 klarar upptiningen men alla gjorde det. Priset 1200 eur innehåller redan FET istället för Åbo frysning 350 eur och varje fet separat 1200 eur. I Grekland finns lag att de får endast överföra 2 st vid ÄD. Nu vid FET betalade endast för mediciner och resor dit. Risken finns förstås att man blir gravid första gången och då har du redan betalat för FET men vi ser det som pontential syskonförsök. För oss hade varit billigare tanke på hur bra och många embryos vi har fått jämfört med Åbo.

• NinaCamilla

Anemon va tråkigt! Kan du inte prova på längre nedregleringsperiod t.ex 2-3 mån om du slipper follikel? Eller annat ämne? Det finns procren depot och synerale - kanske ämnet som du går nu passar inte.

• Anemon
    NinaCamilla skrev 2015-03-05 22:54:11 följande:

Anemon va tråkigt! Kan du inte prova på längre nedregleringsperiod t.ex 2-3 mån om du slipper follikel? Eller annat ämne? Det finns procren depot och synerale - kanske ämnet som du går nu passar inte.

Ja, funderar också på det. Vid IVF gjorde jag långa protokollet med Synarela utan problem så kanske värt att kolla om jag kan byta.

Alternativet är längre nedreglering med p-piler och Procren som inte känns så lockande. Funderar även på om det är värt att prova i Tack för din ansökan till tjänsten naturlig cykel eftersom jag fortfarande har ägglossning.
  • NinaCamilla

Anemon: Jag har alltid svarat bättre på längre nedreglering än på naturlig cykeln men jag har ju endometrios. Procren depot har varit den bästa. Första sprutan är hemsk med biverkningar men sedan har det stabiliserad sig med svettningar och så. Hoppas att du kommer vidare med behandlingar snart.

• Myra

Ruvardag 9. Trött har jag varit hela tiden men nu jäklar är jag så trött att jag dör. Hungrig och fixerad på mat har jag blivit också. Äte frukost på jobbet o är direkt inte så hungrig då eller till lunch. Men nu skriker det i magen. Man känner sig som ett barn, man vill bara sova och äta.

• Anemon
    NinaCamilla skrev 2015-03-06 10:05:59 följande:

Anemon: Jag har alltid svarat bättre på längre nedreglering än på naturlig cykeln men jag har ju endometrios. Procren depot har varit den bästa. Första sprutan är hemsk med biverkningar men sedan har det stabiliserad sig med svettningar och så. Hoppas att du kommer vidare med behandlingar snart.

Jag mår egentligen inte speciellt dåligt av Procren. Har aldrig haft stora problem med svettningar och humör oavsett nedregleringsmetod men mår ändå bättre av enbart Progynon. Men det verkar lite som om min kropp nu gör lite som den vill helt enkelt. Men det gäller som sagt stygga tålamod i den här processen....det är bara det att det börjar tryta nu efter så många år...
  • NinaCamilla

Myra - goda tecken för att ha trötthet och hungrig. Jag känner ingenting men är på ruvardag 4 och vill inte analysera heller den här gången.

Anemon: jag vet exakt vad du menar. Tiden är inte på vår sida riktig och att vänta på flera år ännu värre. Och att du har kommit så pass långt med behandlingen och sedan måste man avbryta.

• Myra

Hur mår ni alla ruvade?

Här är det tröttkoma så det skriker om det. Huvudvärk och okar inte göra något alls. 
    Tror mera att det är medicinen för mig än någon annat. har inga andra känningar. 
    Menskramperna som jag hade tidigare efter Fet har jag inte lika mycket längre. 

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011