• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tänkte att vi kunde samlas här!
    Vi som ev. funderar på och
    Vi som  har bestämt oss för och
    Vi som håller på med äggdonation i Finland i år, 2011.
    För att utbyta tankar, funderingar, förhoppningar, rädslor, glädje o sorg!

Vi har bestämt oss för äggdonation. I Finland. Satt hjulet i rörelse genom att boka in ett första möte!
    Hittat oss en gynekolog som är villig att hjälpa oss här i Sverige och försöker nu hitta en psykolog
    som ska genomföra ett samtal? med oss innan för o se om vi blir godkända ;) o förstår vad vi gör.
    Känns som om det är mycket som ska klaffa.... men såklart hoppas vi att allt ska leda fram till en liten bebis!

Var är Du/Ni i processen?

Kram till er därute! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:07
    Naturligtvis gäller denna tråd även för 2012! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 15:01
    Och även för 2013!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 14:44
    Och för 2014!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-23 18:50
    I tråden: Nuläge ÄD Finland
    kan man from nu fylla i lite info. om vart man för tillfället befinner sig i ÄD-djungeln (allt från intresse av ÄD till gravid och fått barn samt den i många fall låååånga vägen däremellan.)

• Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2015-03-13 09:47:26 följande:

Nej vi har inte funderat på att bli fosterfamilj. Jag läste om artikeln om det och  insåg ganska snabba att det blir extra lidande för oss. Problemet är att barnet är inte ditt - du måste ge upp med barnet förr eller senare och det blir extra lidande. Då är man tomhänt igen och sedan ska man inte fästa sig för mycket till nästa och nästa. Man behöver vara medveten om det och jag vill älska mitt barn 100% dygnet rund och livet om. Då blir det livet utan barn som är aktuellt för oss om inte sambon tycker annat dvs. att vi ska skilja oss. Jag kan inte be honom ett liv utan barn om jag är trasig.

Ja den att det inte blir till 100% och att dom kommer troligen tillbaka till biologiska föräldrarna en dag. Målet är ju det för barnet. Visst det är en jobbig tanke. Men vissa barn stannar kvar livet ut och vissa kan man adoptera. 
    Det är svåra val. 
    Jag känner att mitt liv inte är 100% när man inte får barn. Vad ska jag göra med mitt liv, aatt hjälpa ett barn som inte har det så bra, kanske lever med missbrukande föräldrar. Jag har själv erfarenhet av en mor som drack. Kan man rädda ett barn från att uppleva sådant så känns det bra. Visst det kommer vara mycket jobb och runt omkring. Tror man inte bara kommer ge utan man kommer få mycket tillbaka. 

Jag hoppas inte det går så långt som att ni måste skilja er. Kärleken är starkare än så och just dom här sakerna kan man inte styra över. Tvivla inte på er kärlek. 
  • Lillan15
    Myra skrev 2015-03-13 10:46:15 följande:
    Ja den att det inte blir till 100% och att dom kommer troligen tillbaka till biologiska föräldrarna en dag. Målet är ju det för barnet. Visst det är en jobbig tanke. Men vissa barn stannar kvar livet ut och vissa kan man adoptera. 
    Det är svåra val. 
    Jag känner att mitt liv inte är 100% när man inte får barn. Vad ska jag göra med mitt liv, aatt hjälpa ett barn som inte har det så bra, kanske lever med missbrukande föräldrar. Jag har själv erfarenhet av en mor som drack. Kan man rädda ett barn från att uppleva sådant så känns det bra. Visst det kommer vara mycket jobb och runt omkring. Tror man inte bara kommer ge utan man kommer få mycket tillbaka. 

Jag hoppas inte det går så långt som att ni måste skilja er. Kärleken är starkare än så och just dom här sakerna kan man inte styra över. Tvivla inte på er kärlek. 
    Håller tummarna för dig! Följer några på avstånd här på FL.
    Vi har lyckats få 2 underbara barn. 1 via IVF här i Sverige. 1 genom ÄD i Åbo. Förstår hur du känner dig nu.
    Kram och lycka till Solig
  • Lillan15
    NinaCamilla skrev 2015-03-13 09:47:26 följande:

Nej vi har inte funderat på att bli fosterfamilj. Jag läste om artikeln om det och  insåg ganska snabba att det blir extra lidande för oss. Problemet är att barnet är inte ditt - du måste ge upp med barnet förr eller senare och det blir extra lidande. Då är man tomhänt igen och sedan ska man inte fästa sig för mycket till nästa och nästa. Man behöver vara medveten om det och jag vill älska mitt barn 100% dygnet rund och livet om. Då blir det livet utan barn som är aktuellt för oss om inte sambon tycker annat dvs. att vi ska skilja oss. Jag kan inte be honom ett liv utan barn om jag är trasig.

Följer dig på avstånd. Förstår hur du känner dig nu...
    Kram och lycka till {#emotions_dlg.flower}

• JZ79
    Myra, åh nej Så ledsen för din skull... Kram!!

NinaCamilla, såg du skrev något om surrogat. En bloggvän till mig har gjort surrogat i Georgien. Här hittar du hennes blogg: barnjakten.blogg.se/ Om du vill läsa lite eller har frågor Fast nu SKA du iofs plussa och kommer inte behöva surrogat :P
  • NinaCamilla

Myra stort kram! Även om du väntade minus, är det alltid ett stort sorg när man inte lyckas! Kram!

• Sthlmsthlm

Jag följer lite på avstånd eftersom jag går i ÄD-tankar. Det är ledsamt att läsa om hur många som kämpar.

Nina, får jag fråga på vilket sätt det har varit fysiskt slitsamt för dig? Du nämnde att livmodern påverkats?

NinaCamilla skrev

2015-03-13 09:32:58 följande:

Och det är faktisk så sjukt att adoptera är svårare än ÄD pga. åldern och olika tester och man får inte vara för gammal etc. Det känns att vem som helst som inte är lämplig för ett barn får behålla sina barn och barnen lider. Vi som är barnlösa skulle ge ovillkorig kärlek.

Surrogat är inte tillåtet i Sverige och inte heller i Europa - kanske Georgien. Många åker till USA eller Indien för att göra det. Förstås kommer vi fortsätta nu ÄD tills vi känner att det är nog men det är ju pengarfråga också. Pengar växer inte i trän och varje egenfinansierad försök är riktig dyrt.

Värsta med hela ÄD-grejen är att det har alltid skyllds på obefintlig äggreserv och åldern. Sällan har man nämnd om att man kan ha andra fel också som hindrar fästningen. I Åbo gjorde vi flera försök utan att vi hade en chans ens. Jag har endometrios och behandlingen var som löpande band även om i efterhand vet jag att jag behöver längre nedreglering för att kroppen ska lugna ner sig. Ingen sa heller att jag skulle göra hysteroskopi eller laproskopi för att rensa. Det var en dyr läxa för oss och även om vi har hittat nu rätt klinik och rätt behandling, min kropp har tagit stryk - mycket. Nu behöver vi ha mycket tur men yngre blir jag inte och varje gång blir man mer deppig.

Vet inte hur det blir med testet på söndag men är inställd att det blir minus. Man vill skydda sig från besvikelsen igen. Vet inte.

• NinaCamilla

Sthlm: Jag har sjukdomen endometrios och vid varje ÄD behandlas med östrogen. Då blir endo värre hos mig. Helst borde jag vara nedreglerad längre tid för att endo blir lugnt. Samtidigt har jag mellanvägg i livmoder som har klippts bort vid hysteroskopi. Det växer tillbaka t.ex efter ett år var de tvungna att klippa den bort igen. Då hade jag gjort 2 ÄD försök imellan. Om man har kraftigt "hjärtformad" livmoder, blir det omöjligt att bära barnet.Alla fysiska fel visste jag inte innan vi började ÄD processen eftersom de inte undersöktes i Sverige. Nu vet jag bättre men helst vill slippa flera operationer. Därför varje ÄD försök vid hormoner för mig utan att lyckas, inte alls bra. Om vi inte nu lyckas, måste jag nedregleras för att minska skador som östrogen har gjort.

• NinaCamilla

Minus här med.8 ÄD försök. Kanske man borde ha en fest när 10 ÄD försök blir minus - något att ser fram emot!

• JZ79
    NinaCamilla skrev 2015-03-16 14:57:09 följande:

Minus här med.8 ÄD försök. Kanske man borde ha en fest när 10 ÄD försök blir minus - något att ser fram emot!

Fan också
    Stor kram till dig!!!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011